Προτροπή που εκφέρεται απαραιτήτως σε εντόνως ειρωνικούς τόνους στις ακόλουθες δύο περιπτώσεις:

  1. Όταν κάποιος χρονοτριβεί να αποφανθεί επί τινός ζητήματος και κωλυσιεργεί, κοινώς μας έχει γκαστρώσει. Επί παραδείγματι, είμεθα σε καφετέρια, η σερβιτόρα έχει ρωτήσει τι θα πάρουμε και περιμένει απάντηση, ενώ ο δικός μας περί άλλα τυρβάζει, κοινώς το χαβά του. Η σερβιτόρα, που εξακολουθεί να στέκεται από πάνω μας σα χριστουγεννιάτικο δέντρο χωρίς τις μπάλες (ή και με μπάλες, ο νοών νοείτω, χε χε) αρχίζει να τα παίρνει. Τότε ακριβώς σκάει η ατάκα: πες τα ρε νταλάρα! Σε πιο λάιτ εκδοχή παίζει και το «πέστα χρυσόστομε». Στόχος να εξέλθει ο αποδέκτης της εν λόγω ατάκας εκ της νιρβάνας του και να τσουλήσει το θέμα.

  2. Μετά απο μεγαλοπρεπές ρέψιμο (μπερπ) το «πες τα ρε νταλάρα!» έρχεται εν είδει επιβράβευσης από την παρέα στο περήφανο μοσχαράκι, που καμαρώνει για την παλιμπαιδιστική συμπεριφορά του. Σε πιο εξτρίμ καταστάσεις, ενδεχομένως να παίζει και μετά από ηχηρό κλανίδι (δε μου έχει τύχει).

Εις αμφότερες τις περιπτώσεις, κοινό υπόβαθρο και προϋπόθεση για την ατάκα είναι η παγκοίνως εμπεδωμένη στη συνείδηση του λαού μας ότι ο νταλάρας πάντα «βγαίνει και τα λέει». Δε θα επεκταθώ σχετικά, και σας παραπέμπω στα επίλοιπα νταλαροειδή λήμματα.

Κι άλλο;

Ο διευθύνων το Ινστιτούτο Διεθνούς Χρηματοοικονομικής (IIF) Charles Dallara. (από Khan, 25/07/11)(από earendil_ath, 12/08/12)

Δες λοιπόν και νταλάρας, δε(ν) μας χέζεις ρε Νταλάρα

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Hank

Το δεκάστερο δεδομένο, καθώς είμαι φανατικός των νταλαρολημμάτωνε, αλλά δεν κατανοώ την τελευταία φράση.

Τι είναι ο νταλάρας στην σλανγκικήν;
Είναι ο:
- Μαϊντανός, πολυπράγμων, ο Μπαμπινιώτης του ελληνικού τραγουδιού.
- Ο κούρασελ.
- Ο μαλάκας.

Πώς από αυτά φτάνουμε στο «πέστα ρε Νταλάρα» κατά το «πέστα Χρυσόστομε»;

Δηλαδή, περιμένουμε να υπάρχει ένας μαλάκας νταλάρας να μιλάει- τραγουδάει για όλα, κι όταν επικρατεί σιωπή, αγανακτούμε; Για εξήγα...

Παρεμπίπταμπλυ, στα καθ' ημάς πρέπει να λέμε «Πες τα Βρωμόστομε!»;

Και η σλανγκαρχιδιά: Το σωστό είναι «περί άλλα τυρβάζεται», στην Μέση Φωνή. Η έκφραση της Κ.Δ. είναι «μεριμνάς και τυρβάζει» όχι «*τυρβάζεις».

#2
johnblack

αγαπητέ χανκ με κάλυψες πλήρως. όπως τα είπες είναι.

#3
Ο ΑΛΛΟΣ

Σε κάποιο δίσκο από λάιβ, ο Νταλάρας λέει δυο χασικλήδικα ρεμπέτικα, και πριν ξεκινήσει κάνει μία σύντομη εισαγωγή (κτγμ μία συγκαταβατική δήθεν κουλτουριάρικη προσέγγιση της μαγκιάς): Και τώρα δύο τραγούδια από μία ειδική κατηγορία του ρεμπετικου, ...[παύση - αγωνία], έχουν μεγάλο μουσικό ενδιαφέρον, ...[παύση - αγωνία], έχουν παίξει σημαντικό ρόλα στη διαμόρφωσή του, [το ίδιο], και μέχρι πριν λίγο καιρό ήταν απαγορευμένα: [παύση τετάρτου, η αγωνία κορυφώνεται]: τα χα - σι - κλή - δι - κα. Και καθώς το κοινό παραληρεί από ενθουσιασμό, ξεχωρίζει η φωνή ενός, που ίσως ήταν πιο κοντά στα μικρόφωνα, να λέει: «Γεια σου ρε Γιώργο!»

Κι έτσι αυτός ο κατά τα άλλα άσημος άνθρωπος (το θεατή εννοώ) πέρασε στην αιωνιότητα.

[Με κάτι τέτοιες απλές κινήσεις ο Νταλάρας συνέβαλε στη σύγκλιση του έντεχνου με το λαϊκό: κουλτουρεύουμε το λαϊκό, ευτελίζουμε το κουλτουριάρικο, και τσουπ, να τα όλα ίσωμα!]

#4
Vrastaman

Βλ. και νταλάρας

#5
GATZMAN

@o άλλος
Τα 2 τραγούδια στα οποία αναφέρεσαι είναι:
- εφτά νομά σε ένα δωμά
- πέντε χρόνια δικασμένος μέσα στο Γιεντί Κουλέ

#6
Doctor

@Gatzman - Ο άλλος
Εχω την εντύπωση ότι είναι τα
- πέντε χρόνια δικασμένος μέσα στο Γιεντί Κουλέ
- Βαρέθηκα το ναργιλέ
(και τα δυο το Βαγγέλη Παπάζογλου).
Η αναφερόμενη εισαγωγή του Jorge Dalaras είναι από μια συναυλία στον Ορφέα αρχές της δεκαετίας του 80 (αν θυμάμε καλά). Όταν βρω χρόνο θα την ανεβάσω - είναι όλα τα λεφτά.

#7
Hank

Μπράβο στους προλαλήσαντες! Προσωπικά, μ' αρέσει αυτή η εντεχνοποίηση του ρεμπέτικου και λαϊκοποίηση- νταλγκαδοποίηση του κουλτουριάρικου.

#8
Vrastaman

Φραπέ από ταγάρι σε ναμαγαπάδικο;

#9
Hank

Χαχα, αυτό είναι το άκρον άωτον του μουλτικουλτουριάρη και του εκλέκτικ! Χαχα!

#10
Ο ΑΛΛΟΣ

Είναι και τα τρία τραγούδια που λέτε, αλλά η εισαγωγή περι χα - σι - κλή - δι - κων αφορά τα δύο του γιατρού.

#11
Khan

Η έκφραση έχει λάβει νέα επικαιρότητα ύστερα από τις συστάσεις του Διευθύνοντος το Ινστιτούτο Διεθνούς Χρηματοοικονομικής κ.Charles Dallara.

#12
earendil_ath

7 νομά γιατί χασικλήδικο;

#14
Khan

Να συμπληρώσω ότι μάλλον πρέπει να έχει σχέση και το ότι ο Νταλάρας ειδικευόταν σε άζματα για την αδικία του άδικου ντουνιά, όπου ζούμε (η έκφραση βέβαια έχει και την σχετική ειρωνεία).

#15
deinosavros

Σωστοί ο δόκτωρ και Ο ΑΛΛΟΣ από πάνω. Ενδιαφέρουσα και η θεματολογία των δύο ασμάτων (είσοδος και έξοδος στον/ από τον κόσμο των ουσιών). Προφ ένα εξαιρετικά συνειδητοποιημένο στιχουργικώς τραγούδι όπως πχ το Πέντε μάγκες στον Περαία έκανε τζιζ....