Ο φάλτσος (είτε λόγω απειρίας είτε λόγω γηρατειών) ιεροψάλτης.

Ο βυζαντινοφωνίξ είναι ο ιεροψάλτης που σε ξυπνάει βάναυσα τις (πολύ) πρωινές ώρες της Κυριακής αν τύχει και μένεις κοντά σε εκκλησία, ή αν η τοπική εκκλησία διαθέτει και ευλογημένα εξωτερικά μεγάφωνα. Οι ήχοι του βυζαντινοφωνίξ είναι τόσο πλάγιοι που κοντεύουν να πέσουν κάτω, και στο άκουσμα τους ο μαρμαρωμένος βασιλιάς ξυπνάει όχι για να πάρει την Πόλη, αλλά για να πάρει τον πούλο και να ζητήσει πολιτικό άσυλο ως έκπτωτος μονάρχης.

Η ονομασία βυζαντινοφωνίξ προέρχεται από τον Κακοφωνίξ, βασικό χαρακτήρα / σύμβολο της απανταχού φαλτσαδούρας και - σύμφωνα με κάποιος κύκλους - πρώτο αυθεντικό χεβιμεταλλά στην ιστορία της ένατης τέχνης. Οι ιστορικοί της τέχνης δεν έχουν ακόμη αποφανθεί για το ορθόν της άποψης.

  1. Με ξύπνησε ο γαμημένος ο βυζαντινοφωνίξ χτες το πρωί και του' συρα όχι απλά καντήλια, αλλά ολόκληρο μαγαζί εκκλησιαστικών ειδών... μα είναι πράγμα αυτό, από τις έξι το πρωί να ακούω τις άγιες γκαρίδες του;

  2. Ρε αυτός είναι τόσο βυζαντινοφωνίξ που ψέλνει και αναχαιτίζει τούρκικα μαχητικά πάνω απ' τα Τρίκαλα...

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Khan

Θυμάμαι έναν αστειάτορα παπά που πριν αρχίσει μια αγρυπνία Δεκαπενταύγουστου είχε πει «θα είμαστε κοντά σας όλη τη νύχτα με τραγούδια απ' τον 8ο αιώνα» (κατά το «τραγούδια απ' τα 80ς»).

#2
Sasa

Εγώ στη ζωή μου τρία πράγματα φοβάμαι: το νυστέρι, τη νηστεία και τη νύστα -το πρώτο μάλλον λόγω παρήχησης με τα άλλα δύο. Θυμάμαι ακόμα τότε που ήμουνα πιτσιρίκα, κάθε Πάσχα που συχτίριζα, μικρό παιδάκι και με τρέχανε εξαντλημένη από τη δημοκρατικότατα επιβεβλημένη νηστεία -ούτε γάλα- στην εκκλησία αξημέρωτα για να κακοποιήσουν ειδεχθώς οι ψαλτάδες τ' αυτιά μου με τις φαλτσαδούρες τους... Ε μετά μεγάλωσα και τους διαολόστειλα όλους.
Δεν μπογώ να βάλω κάτω από πέντε. Συγκινήθηκα η πουτάνα.

#3
Khan

Υ.Γ. Να προσθέσω ότι ο όρος είναι απόλυτα σύμφωνος με την νεορθόδοξη ιδεολογία στην ρωμανίδειο εκδοχή της, αφού ο π. Ρωμανίδης έλεγε ότι οι Γαλάτες και Κέλτες αλληλοπεριχωρούνται πλήρως με τους Ρωμηούς (λεγόμενους «Βυζαντινούς»), και είναι οι φυσικοί μας σύμμαχοι εναντίον των Φράγκων. Γι' αυτό θεωρούσε ως ευσεβή πόθο των Ρωμηών την επιμονή μας να λέμε την Γαλλία Γαλλία (Gallia) και όχι Φραγκία, όπως θα κάναμε αν ακολουθούσαμε τους άλλους Ευρωπαίους. Σύμφωνα με αυτήν την όλα τα θυμιατά πάνω μου προσέγγιση, η Γαλλική Επανάσταση ήταν μια επανάσταση των Γαλατών ενάντια στους Φράγκους, η οποία φευ καπελώθηκε από τις φραγκικές ελίτ και τον Ναπολέοντα- νέο Καρλομάγνο. Πλην υπάρχουν κατά την θεώρηση αυτή ακόμη και εθιμικές συγγένειες μεταξύ Γαλατών και Ρωμηών (λεγομένων «Βυζαντινών»), οπότε πιστεύω ότι ένας τέτοιος όλα τα θυμιατά πάνω μου τύπος θα πανηγύριζε τον χαρακτηρισμό αλλάζοντάς τον μόνο σε Ρωμηοφωνίξ.

#4
johnblack

Κοίτα να δεις ρε πούστη μου. Κι εγώ που νόμιζα πως η Γαλλική Επανάσταση ήταν η εκδίκηση των Nαϊτών Ιπποτών έναντι του βασιλικού Οίκου των Καπέτων, οι οποίοι δια του Φίλιππα του Ομορφονιού το 1309 (αν θυμάμαι καλά) τους είχαν κόψει τον κώλο και παντελόνιασαν τα πλούτια τους. Εξ ου και ο θρύλος οτι τη στιγμή που ο Λουδοβίκας ο 16 πήγαινε για αποκεφάλα, κάποιος από το πλήθος πετάχτηκε σαν την πούτσα και είπε «Jacques de Molay, τώρα δικαιώνεσαι» (ή κάτι τέτοιο)...

#5
Vrastaman

Ave Sasa, mdituri te salutant!

#6
allivegp

Το βυζαντινοσμανλίδικο παπαδαριό (βλ. ορισμό για παπάβγουλο επίτηδες επέβαλλε τόσες πολλές νηστείες στο φτωχό και εύπιστο ποίμνιό του, ώστε να περισσεύουν τα γεννήματα που τελικά κατέληγαν είτε ως φόρος (ναι, φόρος ακόμη και επί τουρκοκρατίας) είτε ως δωρεές στους ίδιους τους ιερωμένους.

#7
Khan

JB, προφάνουσλυ, όσα έγραψα είναι στο πλαίσιο κατάδειξης του εγγενούς τιραμισουρεαλισμού στη νεοελληνική ταυτότητα.

#8
johnblack

Μα κι εγώ τιραμισού κέρναγα μπρε, δεν το 'πιασες :Ρ η θεωρία περί ναϊτών που πήγαν άντεργκράουντ και μετεξελίχθηκαν σε μασόνους κλπ και διέβρωσαν εκ των έσω τα κράτη / κυβερνήσεις είναι ωλ τάιμ κλάσικ συνωμοσιολαγνεία και λιακούρισμός παγκοσμίου βεληνκούς...

#9
Khan

Α μπράβο, τώρα σέ πιασα! Νομίζω ότι ένας όλα τα θυμιατά πάνω μου, εδώ σε μένα τύπος θα συμφωνούσε υπό την έννοια ότι η επανάσταση ξεκίνησε ως μια λαϊκή οργή των Γαλατών ενάντια στους Φράγκους, αλλά οι φραγκικές μασονικές στοές που είναι απόγονοι των φραγκικών ιπποτικών ταγμάτων την εξέτρεψαν δολίως στο δικό τους κανάλι, που είναι μια επαναδιατύπωση του φραγκικού ιμπεριαλισμού με δημοκρατικό πρόσημο. Τέσπα, απλά ήθελα να επισημάνω ότι παίζει πολύ στους βυζαντινοτέτοιους κύκλους η θεωρία της συγγένειας με τους Κέλτες, και μάλιστα, όπως διαπίστωσα σε πρόσφατο ταξίδι μου, παίζει πολύ και στην ομόδοξη Σερβία.

#10
GATZMAN

@Mr Cadmus

Ε ρε τι θύμισες. Προ δεκαετίας, μέσα στην παραζάλη του Αυγούστου, έχουμε πάει στα Χανιά, χωρίς να κλείσουμε τίποτα. Ο στόχος ήταν να ταξιδέψουμε βράδυ, να πιάσουμε δωμάτιο για ένα βράδυ, να πάρουμε το πρωινό λεωφορείο για τα Σφακιά, να περάσουμε Γαύδο, να γυρίσουμε το βράδυ στα Χανιά και να συνεχίσουμε την επόμενη για ανατολικότερα. Βρήκαμε κάπου, μας είπαν θα αδειάσει το μεσημέρι και φύγαμε ήσυχοι. Το γέλιο ήταν πώς όταν γυρίσαμε από Γαυδο, κατάκοποι από το όλο εγχείρημα, το δωμάτιο δεν είχε αδειάσει. Έγινε η σχετική φασαρία και ο ξενοδόχος μας έκανε cut paste σε ένα ξενοδοχείο μιας συνοικίας των Χανίων, τα Λενταριανά. Προς έκπληξη μας, το ξενοδοχείο ήταν παλάτι. Και φθηνότατο. Είχε όμως ένα πρόβλημα που δεν ήταν εύκολο να εντοπιστεί. Πίσω και λοξά βρισκόταν εκκλησία. Και ω της καντεμιάς ξημέρωνε Κυριακή και στο πρόγραμμα μετείχε και βυζαντινοφωνίξ. Αγρογκαρίξ για την ακρίβεια. Οπότε...πριν ο αλέκτωρ λαλήσει, το δωμάτιο είχε γίνει επέκταση της εκκλησίας. Το τι καντήλια πέσανε...δε λέγεται.