Άλλη μια κουργιαλοσλανγκιά, η οποία μπορεί να ακουστεί και από τη νεολαία των πόλεων της Κρήτης μέσω της διαδικασίας που σε άλλο λήμμα έχω περιγράψει ως «τ΄ ακούω στο χωριό μου στα Ηρακλειώτικα: χωρζό μου το λέω στο σκολειό μου».

Το ρήμα προέρχεται από τη ζωή του βοσκού, και πρόκειται για την ακινητοποίηση των αρνιών και προβάτων, προκειμένου αυτά να κουρευτούν (συνήθως) ή να σφαγούν (σπανιότερα), που γίνεται «καβαλίκεμα» του οζού και δέσιμο όλων (συνήθως) ή των τριών (σπανιότερα) ποδιών τους (όπως στοtie-down roping του ροντέο, απλά χωρίς το άλογο, τα stetson, το λάσο, το μοσχαράκι, το χρονόμετρο, αλλά με άτυπη τουλάχιστον επιτροπή Κρητών, βλ. παρακάτω). Το τοπίο μιας μάντρας κατά τη διάρκεια μιας κουράς είναι κατάσπαρτο με μπουζιαζμένα οζά που περιμένουν τη σειρά τους για να κουρευτούν, βελάζοντας απελπισμένα.

Το μπούζιαζμα ένας έμπειρος και ικανός βοσκός το ξεπέταει, χωρίς να δίνει σημασία στις διαμαρτυρίες του ζώου, το οποίο μόλις ακινητοποιήσει αφήνει κάτω στο έδαφος τρομαγμένο. Η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα εκτιμάται από την ομήγυρη των βοσκών (οι κουρές γίνονται από τους βοσκούς του χωριού συλλογικά και εκ περιτροπής) και είναι μια σχεδόν τελετουργική διαβατήρια δοκιμασία για τον νεαρό βοσκό - ο οποίος, όμως, σύντομα θα πρέπει να μάθει και να κουρεύει, που είναι εργασία ακόμα πιο υψηλής σχετικά εξειδίκευσης.

Το μπούζιαζμα δηλώνει απόλυτο έλεγχο επί του ζώου και κατά μια έννοια επιβεβαιώνει κάθε χρόνο την εξουσία του βοσκού πριν τη τελική της επικύρωση, τη σφαγή, όχι ότι αυτή η εξουσία τίθεται εν αμφιβόλω, απλά η εικόνα του άθλιου μπουζιαζμένου αμνού εικάζω ότι λειτουργεί διαπαιδαγωγικά έτσι σε ένα subliminal επίπεδο για τους νέους βοσκόπαιδες, χιλιετίες τώρα.

Το μπούζιαζμα ως απειλή εναντίον ανθρώπων ακούγεται στον προφορικό λόγο συνήθως παιγνιωδώς. Είναι πιο ελαφρύ από άλλες απειλές που ενέχουν τα Θεία ή τα γενετήσια ή αίματα και ο μπουζιαζμένος άνθρωπος είναι αρκετά κωμικός ως εικόνα - δείξτε λίγο κατανόηση για το τι θεωρεί αστείο ο βοσκός. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με τους μάτσο όρους που δηλώνουν εντοπιότητα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε σοβαρή απειλή.

Στην Ανατολική Κρήτη συνήθως προφέρεται μπουζάζω.

Η ετυμολογία ενδιαφέρουσα: σύμφωνα με το γλωσσάρι του Ξανθινάκη από το μπούζ(ι)ουνας, που ήταν στα χειρόδετα σακιά η δεσιά στις 4 άκρες τους (λέγεται και η φράση ακόμα «μπούζιαξε τα τσουβάλια»), το οποίο μπούζιουνας < μεσαιωνικό βύζουνας < αρχαίο ρήμα βύω = εξογκούμαι, απ΄ το οποίο και τα βυζιά.

  1. - Θα σε γαμήσω ρε μαλάκα, άσ΄ το κράνος...
    - Άμα σε μπουζιάξω, θα σου πω εγώ ποιο θα γαμήσεις...

  2. - Θα με γράψεις λέει; Γιάε [δες] τονε μωρέ απού γράφει, ίντα μρε θα γράψεις, άμε στο διάολο λείπε με [απάλλαξε με από την ενοχλητική παρουσία σου]...
    - Τρελός είστε κύριε; Είμαι υποχρεωμένος από την υπηρεσία μου...
    - Ίντα ναι μωρέ ετανά τα γίβεντα, δημοτική αστυνομία... Μωρέ ξεφτιλισμένε άσ΄ το μωρέ διάολε το ντεφτέρι να σου πω.. μωρε πούστη γράφεις; Δε με γνοιάζει μωρέ κερατωμένε κερατά να σε βάλω κάτω να σε μπουζιάξω κι ετέ να σου παίζω λαχτές με την αρβύλα ώστε να πεις κυρελέησον...

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Deliolanis

Χαχαχαχα, το παράδειγμα με τον Κρητικό όλα τα λεφτά!

#2
xalikoutis

το περιστατικό αληθινό, συνέβη στα Χανιά στο δημαρχείο απ΄έξω, ο πέτσαξ έπιασε από το λαιμό το δημοτικόμπατσο...

#3
Vrastaman

Αρχίδει και κουρά-δει :Ρ

#4
xalikoutis

στη μέση στο μήδι ο Σασουνοβιντάλης...

#5
Deliolanis

Σασουνοβιντάλης εκ του Βιντάλ Σασούν(κομμωτής);

#6
xalikoutis

ναι μρε, κειοσάς...

#7
xalikoutis

πω πω, εξυχρονισμός στο 2ο μήδι, αυστραλία είναι;

#8
GATZMAN

Σύντεκνε έσκισες. Θέλουμε κι άλλα τέτοια. Για τα φουριάρικα κατσίκια έχεις τίποτα;

#9
Vrastaman

- Ωχ, μάλλον ναι, mea culpa. Πρέπει να βρω κάτι σε πιο μπρούταλ...
(5 λεπτά αργότερα) - Voilà!

#10
Επισκέπτης

Χαλικού, σπεκ, πολύ καλό λήμμα και ορισμός και πολύ καλή απόδοση του κρητικού ιδιώματος.
΄Εχω ακούσει ότι πλέον το ορίτζιναλ μαλλί δεν έχει καθόλου ζήτηση, λόγω των συνθετικών κλπ., για αυτό δεν γίνονται πλέον κουρές. Για το λόγο αυτό, οι βοσκοί πλέον δεν διστάζουν να βάφουν με σπρέι τα πρόβατά τους διάφορα έντονα χρώματα, (καταστρέφοντας βέβαια το μαλλί) για να ξεχωρίζουν και να προστατευθούν από την ζωοκλοπή, (που πάντα ανθίζει). Εχω δει φωτογραφία με ροζ πρόβατα. τι γίνεται στα μέρη σου ;;;

#11
xalikoutis

Βράστα το μήδι είναι ανατριχιαστικό, μιλάμε για ΤΟ σασπένς, θα το σφάξει, δε θα το σφάξει; Τα αρνιά πάντως είναι αρκετά έξυπνα και δεν πολυκουνάνε, αλλά δε λείπουν και μικροατυχήματα!

μπετατζή, μα νομίζω ότι στην Κρήτη τουλάχιστο τα πρόβατα τα κουρεύουνε για να μη ψοφήσουνε το καλοκαίρι από τη ζέστη, ή τέλος πάντων για το λόγο αυτό συνεχίζουνε να τα κουρεύουνε.... τα μαλλιά κάποιος τ΄αγοράζει, όπως και τις προβιές, αλλά όχι πάντα, και σίγουρα όχι σε τιμές που να αξίζουν τον κόπο, ειδικά αν δεν πρόκειται για μεγάλες ποσότητες.... Φυσικά, ακόμα κι αν το κλίμα ψυχθεί, και η τιμή του μαλλιού πέσει στα τάρταρα, κουρά θα γίνεται για τη μπέκρα...

#12
Επισκέπτης

Φχαριστώ Χαλικού για την διασταύρωση. Ότι γίνεται για την μπέκρα είναι καλή φάση, (βλ. και τα ρακοκάζανα).

#13
BuBis

Στο τελευταίο μύδι (Νο 5) η εκδίκηση της προβειάς...

#14
xalikoutis

Η ετυμολογία του Ξανθινάκη που σημειώνω μου φαίνεται λάθος και πορτοκαλισμός καθώς ο χρήστης patsis στο λήμμα πρεζού (που υπάρχει κουβέντα για το μπουζού) εντόπισε το τούρκικο büzmek που σημαίνει συσφίγγω, περιορίζω, συναθροίζω.