Αν και ο όρος γαμίδι συνήθως αναφέρεται σε αντικείμενο, σύμφωνα με τον ορισμό της Ιρονίκ, ενίοτε αναφέρεται και σε πρόσωπο ως ύβρις. Όπως το θέτει εύστοχα ο Βασίλης 7 (από τον κύκλο των χαμένων σλανγκιστών): «Ότι και όσοι δεν με υπακούνε, μου χαλάνε, με τσαντίζουνε, δεν μου κάθονται και μου την σπάνε, είναι γαμίδια». Θα προσέθετα ότι το γαμίδι, όπως και το άλλο -ιδι, το κωλοτρυπίδι, είναι κυρίως ο θρασύς εκνευριστικός τυπάς που επαίρεται με υπερβολικό θράσος και θέλουμε να τον γειώσουμε με το να τον υποβιβάσουμε σε αντικείμενο (αν δεχθούμε ότι γαμίδι είναι κυρίως το ασήμαντο εκνευριστικό αντικείμενο). Συναφώς, χρησιμοποιείται συχνά για παιδιά και νέους, για τους οποίους φταίμε εμείς.

Trivia: Ο Χ. Γιανναράς χρησιμοποιεί τον όρο αγαμίδιον, Πληθ.: αγαμίδια (χωρίς ή με συνίζηση του -ια) για να περιγράψει νεαρούς κληρικούς οι οποίοι προβαίνουν σε προγραμματική από την εφηβεία τους αγαμία προκειμένου να διεκδικήσουν επισκοπικούς θρόνους στα πλαίσια ενός αριβιστικού εκκλησιαστικού καριερισμού. Οι τοιούτοι νεανίαι αντί να αλληλοπεριχωρούνται ερωτικώς μέσα σε μια γαμική συν-ζυγία (ως ώφειλαν), καθίστανται εντέλει άγαμοι θύται και ανέραστοι εξουσιασταί του κόσμου τούτου. (Βλ. 3ο παράδειγμα).

  1. Νεοελληνική ποίηση, δες:

Άμα είναι το χαρτί σκουπίδι,
το κλαρί καίδι ,
το τσαρδί ρημάδι,
το χαστούκι χάδι
το κορμί αν ειν’ χαμένο
και στο φέρνουν δεδομένο
το παιδί αν είν’ γαμίδι
κάνεις το νερό σου ξύδι.

  1. Από βρις-οφ εδώ:
    - Ρε γαμίδι έχεις περίοδο;

  2. «Είναι (κατά κανόνα) οι καριερίστες της θρησκευτικής εξουσίας κάτι σαν τους ευνούχους των άλλοτε βασιλικών αυλών. Φύονται και αυξάνονται, συνήθως στην καμαρίλα επισκοπικών αυλών, μαθαίνουν να υπαλλάσσουν την σεξουαλική στέρηση σε καριέρα με στόχο τον δεσποτικό »θρόνο«, την εγωλαγνεία, θεσμοποιημένη: Να εξουσιάζουν συνειδήσεις, να εκμεταλλεύονται την προβατώδη υποταγή του ποιμνίου, να θυμιάζονται ως είδωλα και να πολυχρονίζονται ακαταπαύστως στην λατρεία. Μια τέτοια καριέρα γοητεύει τα νεαρά αγαμίδια των επισκοπικών αυλών τα θέλγει επιπλέον και η γυναικώδης ενασχόληση με κοσμήματα, αυτοκρατορικές μίτρες και σκήπτρα, χρυσοποίκιλτα ενδύματα. Στην ιεράρχηση ευθυνών, αξιωμάτων και προβαδισμάτων τα αγαμίδια υποσκελίζουν αυτονοήτως πολιούς πρεσβυτέρους μόνο επειδή »μετὰ γυναικὸς οὐκ ἐμολύνθησαν«- διέσωσαν τη ναρκισσιστική αυτονομία τους ανυπότακτοι σε συζυγία».

Από το «Συζυγίας εγκώμιον υπό ανωνύμου τινός εγγάμου», περ. Επίγνωση, τεύχος 109.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Vrastaman

Το γαμίδι πλέον έκλεισε ως σλανγκ! Σπεκ για τα αγαμίδια, εκπληκτική λεξιπλασία που θα μπορούσε να έχει ευρύτερες εξωεκκλησιαστικές εφαρμογές :-)

#2
Galadriel

Χαν τολμώ να πω ότι αυτό το στυλ το μεταξύ χάνκυ και ντέρτυ που έχεις πλέον κοντρολάρει είναι γαμάτο. Το είπα.

#3
Vrastaman

Tολμώ να είπω = I dare to horse.

#4
HODJAS

You don't stuffed vine leaf = Δεν τολμάς...

#5
Vrastaman

Not with this weather, unless you want to be moose burger... (=> μους κιμά => μούσκεμα)

We would then have to go to johnblack's place for some good reefer (=> καλό ρήφερ => καλοριφέρ)

#6
HODJAS

Talking about an R-men tit defeat; (=> Αρμένικη βυζ -ήττα)

#7
Επισκέπτης

Υοu should better have a good cheap book, not to get bored...

#8
HODJAS

No good a cheap book without a clue (= key < fr. clé)...

#9
Vrastaman

Εναλλακτικά: Arm, a victory; tit, defeat. (=> Αρμ-ε-νικη βυζ -ήττα)

#10
HODJAS

Boatswain cubes ask = (αρμένι κύβοι ζήτα)!

#11
HODJAS

κύβους=ζάρια

#12
Vrastaman

Υποκλίνομαι και καταθέτω τα arms :-)

#13
HODJAS

Lolly Ι call with dog-tag every Tarts & Vicars course (Παρα-καλώ με Τ.Α.Π. όσα ΣΣΑΣ) = Παρακαλώ μετά από Σας…

#14
aias.ath

Καλοί μου φίλοι, ὡραῖα ὅλα αὐτά, πλὴν ὅμως ἀδικήσατε βαρέως τὸ λῆμμα τοῦ ἀνθρώπου, καθὼς ἀποθαρρύνθηκε ἔτσι ἕνας ἐνδεχομένως ἐνδιαφέρων καὶ ἐντὸς θέματος διάλογος.

Ἄποψις: Ἕνα καλὸ λῆμμα δὲν ἀρκεῖ νὰ ἐπιβραβεύεται μόνο μὲ ἀστέρια ἐπιδοκιμασίας (κάποιοι ἀπὸ ἐμᾶς δὲν ἐνδιαφερόμαστε ἴσως τόσο πολύ), ἀλλὰ καὶ μὲ ἐνδιαφέροντα ἐμπλουτιστικά, λογοπαικτικά, εὐφυολογικά, ἐτυμολογικὰ καὶ ἄλλα, κάπως σχετικὰ ὅμως σχόλια. Ἀλλέως πέως τὸ λῆμμα, οὕτως εἰπεῖν, «κλάνεται» μετὰ πολλῶν ἀστέρων. Καθίσταται δηλαδὴ λῆμμα «κλαστερᾶτο» (σκέπτομαι νὰ τὸ ἀνεβάσω, τί λέτε;).

Ἐπὶ τοῦ θέματος, τώρα, νομίζω ὅτι τὸ πιό ἐνδιαφέρον μέρος τοῦ λήμματος εἶναι τὸ «τρίβιο», διότι:
1. Ἀξίζει καὶ ὡς ἀνεξάρτητο λεξιπλαστικὸ λῆμμα (ἀνέβασέ το φίλε Χάν).
2. Ἀναφέρεται σὲ σημαντικὴ ψυχοπαθολογία, κυρίαρχη σὲ ἕνα ἐξουσιαστικὸ σύστημα, ποὺ πνίγει (ἰδίως παλαιότερα) τὴν Ἑλληνικὴ κοινωνία, καὶ τὸ ὁποῖο ὁ Γιανναρᾶς ἔχει ἐπαρκῶς ἀποκαλύψει, μὲ πολλὴ τόλμη.
3. Διότι, στὴν συνηζημένη του ἐκφορά, παίζει μὲ τὴν κλασσικὴ σλὰνγκ ἔκφρασι «ἄ γαμίδια» < ἄει γαμίδια (ὑπάρχουν φυσικὰ καὶ ἄλλες μορφές, ἐξικνούμενες μέχρι καὶ αὐτοῦ τοῦ «ὁμηρικοῦ» λήμματος ιά και γαμήσου).
4. Διότι συνεχίζεται ἡ ἐπιστημονικὴ ἔρευνα, διὰ τὸ ἄν τὸ ἀγαμίδιον συνεχίζει νὰ θεωρεῖται ὡς τοιουτιέν, στὴν περίπτωσι ποὺ την κουνάει την αχλαδιά. Οἱ ἱεροὶ κανόνες δὲν εἶναι ἀπολύτως κατηγορηματικοί.

#15
Khan

Ευχαριστώ σύσσλανγκοι.

Έχω κάνει την αυτοκριτική μου (ως νεροκουβαλητής στον μύλο της αντίδρασης) και διστάζω πλέον να ανεβάσω λεξιπλασίες λογίων. Πιστεύω πάντως κι εγώ ότι το αγαμίδιον θα μπορούσε να έχει κι εξωεκκλησιαστικές εφαρμογές, και γι' αυτό το ανέβασα. Η πρώτη μου σκέψη πάει διόλου τυχαία στον χώρο της αριστεράς. Αλλά, -γιατί όχι;- κι ένας επηρμένος φιλελεύθερος που δακτυλοδείχνει θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως αγαμίδιον.