Σημείο των καιρών, παρατηρείται στη σόουμπιζ (κινηματογράφος-τηλεόραση-θέατρο).
Να μην συγχέεται με εν γένει πουστλέ εμφάνιση στα μήδια (π.χ. πρωινάδες, haute-κοπτοραπτούδες, κορδελλιάστρες κλπ) ή καφενόβιους αφορισμούς του τύπου «οι πούστηδοι κι οι οβραίοι έχουνε πιάσει τα πόστα», διότι είναι ειδικότερη έννοια. Εξ άλλου οι συνεπείς αδερφές είναι αξιότιμες.

Πρόκειται λοιπόν για σύχρονη κακέκτυπη έκδοση του πρωτότυπου στύλ του αξιολογώτατου Μαρίνου, που προβάλλει λουμπινίστικα απωθημένα, αποτυπωμένα σε χαριεντισμούς του τριπτύχου «λίγο σεξισμός, λίγο οτινανισμός και τ’ αγοριμού» δίκην χιούμορ, υποτιμώντας τη νοημοσύνη του κοινού για να τα κονομήσουμε.

Η δε πλάκα είναι οτι στη λούμπα της μίμησης-διάδοσης του πουστρομανιερίστικου ανθυποστύλ «it’s fun 2B gay» ξεπέφτουν τόσον οι γυναίκες (ας μην ξεχνάμε οτι γνωστή και ήδη εκλιπούσα παρουσιάστρια-τραγουδιάρα σημείωσε τεράστια επιτυχία ξεθάβοντας την καλιαρντή), όσο και άντρηδοι που ενσωματώνουν (απο άγνοια της αργκό) στην καθομιλουμένη τους, τα βαθειά λατινικά...

Κλασσικά παραδείγματα τα αστειάκια γνωστού αργυρώνητου τηλε-κήνσορα, η «θεατρική δουλειά» επιφανούς υπέρβαρου (ταλαντούχου ωστόσο) συνθέτη, η «φρεσκάδα» τηλεοπτικής σειράς της οποίας το σήμα έγινε ρίνγκ-τόνε λιπγκλοσσοφόρων πορτοκαλοκοκκινονύχων γκομενακίων προ ολίγων ετών, καθώς και γνωστό ζεύγος σκηνοθετών των μεγάλωνε κινηματογραφικώνε επιτυχιώνε, που διατυμπάνιζε εκδικητικά την ποσοτική υπεροχή των εισιτηρίων του έναντι της αδικομούνας της Υπολοχαγού Νατάσσας!

Αλλά κάτι τέτοιες συγκρίσεις έκανε κι ο Εθνικός μας Στάρ...

Ο Αλμοδόβαρ επεχείρησε απο τα 80’ς επισταμένως διά μέσου της (πραγματικής) ιβηρικής τρέλλας στα πλαίσια της πρωτοπορίας της λεγόμενης «Movida Madrileña», να απενοχοποιήσει την ομοσεξουαλική προτίμηση και καθημερινότητα, ενώ εν Ελλάδι μόλις και περί τα μέσα των 90’ς κατεβλήθη προσπάθεια να νομιμοποιηθεί αρπακολλατζήδικα (πουλώντας τρελλίτσα), η ετεροσεξουαλική συνεύρεση (!) λόγω της άκρατης συντήρησης της μπιρσιμόβιας-γιομπαζολίσιας τηλεόρασης των 80’ς και συν αυτή, όπως-όπως βρήκαν χώρο να ξετσουμίσουν τσόντα κι οι λούγκρες.

Ακολούθησε η λαίλαπα των φυλλάδων του γνωστού επαρχιώτη εστέτ (sic), που διαμόρφωσε «άποψη» συμμεριζόμενος το καλτ του σεξουαλικού τιραμισουρεαλισμού, κατά το δημώδες «στη μάπα πάρε τα ευθύς, που λέει και το Νίτρο - ο γιάπης δεν εμπόραγε και κάθησες στο Μήτρο».

Υπ’ αυτήν την σύγχυση, όντως η Αθήνα κατέστη η Μητρόπολη της Ελλάδας...

Καίτοι είναι συγκινητική μια κραυγή κοινωνικής αποδοχής, εν τούτοις τέτοιες μανιέρες ουσιαστικά αποτελούν το δούρειο ίππο της ψευτο-ανέμελης ταραντέλλας στην μίζερη καθημερινόπιτα της κυρα-Περμαθούλας (η οποία περιφρονείται εμμέσως αφού καταξιώνεται το μοντέλο του σταρχιδιστικού «να περνάμε καλά»).

Η δε «παρεΐστικη» ατμόσφαιρα καθηλώνει τον θεατή σε ρόλο οφθαλμοπόρνου, αφού οι πύλες του χαβαλέ παραμένουν ερμητικά κλειστές γι’ αυτόν.

Άσε που διαιωνίζουν διαδραστικά το μπανάλ πρότυπο του νεήλυδος, που εμφανίζεται ως «βασιλικότερος του βασιλέως», προκειμένου να ενταχθεί στις κοινωνικές δομές, όμοια όπως κάνουν σήμερα οι αλλοδαποί αλλά και οι κνίτες της μεταπολίτευσης, που αμιλλώντο τας κορασίδας της αστικής τάξεως, προκειμένου να ψ/πείσουν το κοινό της Αλλαγής, ότι δεν βαστούν πλέον κονσερβοκούτια, αλλά άνθη...

Κρύβουν υπεραναπληρωματικά έναν βαθύτατο συντηρητισμό, προσκομίζοντας εκπρόθεσμα πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων τύπου «δικαίωμα στον ομόφυλο γάμο» κλπ, ο οποίος αφ’ ενός είναι από μακρού παρωχημένος (δηλ. κλασμένος) θεσμός για την ίδια την «φυσιολογική κοινωνία», αφ’ ετέρου προσβάλλει τον ίδιο τον πυρήνα της κουλτούρας της διαφορετικότητας.

Είναι επίσης γνωστή η μούφα της πλαστής αυτοϋπονόμευσης (έστω και ως αυτοκριτική), η οποία σπεύδει να καλύψει όλα τα τυχόν κενά της επερχόμενης κριτικής, ώστε να την «εκμηδενίσει» a priori και να μην πληγωθεί ο ναρκισσισμός του απολογουμένου (άνευ κατηγορίας).

Τέτοια καμώματα όμως και ανέντιμα είναι και μεταβάλλουν άδικα εκόντες-άκοντες τους κοινωνούς της λοιπής ομόφυλης πραγματικότητας σε τζουτζέδες, όπως κατηγορήθηκε κι ο Ζαμπέτας για τα τερτίπια του, που κατέστησαν προσιτή στους νεόκοπους αστούς τη λαϊκή κουλτούρα για να βγάλει το ψωμάκι του, με την διαφορά ότι ο τελευταίος είχε μιαν ανεπαίσθητη ειρωνική λάμψη στο βλέμμα κι ένα κρυμμένο μαχαίρι στο λόγο...

Αφιερούται τη(ι) Χότζαινα(ι).

-Πάμε κανα θέατρο απόψε;
-Ναι αμέ! Παίζει τίποτα καλό;
-Να, έχει εδώ κοντά το «Σόι του Καστριώτη», μεγάλη επιτυχία. Τι λες;
-Πάλι στην πουστρομανιέρα θα τη βγάλουμε; Χαζογελάκια και ατάκες; Μπούχτισα μωρ’ αδερφάκι μου, τα ίδια και τα ίδια...

Αθάνατος ελληνικός κινηματογράφος! (από Khan, 08/02/10)Παράδειγμα μανιερισμοῦ (από aias.ath, 09/02/10)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
allivegp

Η μανιέρα/μανιερισμός είναι όρος που χρησιμοποιείται στην Ψυχιατρική και αναφέρεται σε αυτόματες, στερεότυπες, επαναλαμβανόμενες κινήσεις που κάνουν ανοϊκοί, ψυχωτικοί κ.α. Στο ίδιο πλάισιο εντάσσονται και αλλόκοτες στάσεις του σώματος που λαμβάνουν και διατηρούν επί μακρό καθώς και λογής λογής μορφασμοί/μιμική προσώπου.

Συνήθως οι μανιέρες είναι γεμάτες από συμβολισμούς και κωδικοποιήσεις, κατανοητές μόνο από τους ίδιους και ερμητικά απροσπέλαστες για τους υπολοίπους, π.χ. στρατιωτικός χαιρετισμός όταν αντικρύζουν κάποιον, ad nauseam επανάληψη φράσεων ή στίχων (π.χ. όλη μέρα να μουρμουρίζει «mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis,mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis, mutatis mutandis...»), καταναγκαστική ενασχόληση με τα κουμπιά της ρόμπας, τελετουργικές πλύσεις χεριών στην αρχή 3 φορές, κατόπιν 3x3=9 φορές, 3x9=27, κ.α.

Ο όρος μανιέρα-μανιερισμός έχει περάσει και στο ιδιότυπο αριστερίζον/κομμουνιστικό φρασεολόγιο, ως «Ο Λεων. Κύρκος επανέλαβε τις γνωστές μανιέρες του» προκειμένου να καταδικαστεί στη συλλογική συνείδηση του κόμματος ως στημένος-ξεπερασμένος-τυποποιημένος ένας εκτός κεντρικής γραμμής λόγος, πριν καλέσουμε τον παραβάτη να κάνει την αυτοκριτική του και να μην κουβαλάει νερό στο μύλο της αντίδρασης με πρακτικές που μας γυρίζουν δεκαετίες πίσω.

#2
HODJAS

Συναφείς παθήσεις συμπεριφοράς-λόγου η στερεοτυπία και η ηχολαλία, έτσι γιατρέ μου;

#3
allivegp

Zactly! (σχόλιο Βράστα). Την ηχολαλία/echolalia τη συνατούμε και σε παιδικά κόμικς, όπου ο κακός τύπος συνοδεύεται από έναν Ε.Π.Ε. (εταιρεία περιορισμένης ευθύνης) βοηθό, που επαναλαμβάνει στερεότυπα την τελευταία συλλαβή ή το χαιρέκακο γέλιο του αφεντικού του.

#4
Khan

Αμέτρητα σπέκια στην Χότζαινα!

#5
aias.ath

Καὶ μιὰ πουτάνα φέρατε, μανιερισμὸς εἶναι καὶ προμπαροκικὸ καλλιτεχνικὸ κίνημα, μὲ μανιέρα, που περιληπτικῶς συνίσταται στὴν ἀλλοίωσι τῆς ἀναγεννησιακῆς νατουραλιστικῆς ἁρμονίας, καὶ ἐνίοτε στὴν προβολὴ δευτερευόντων στοιχείων, κάπως περισσότερο ἀπὸ τὸ κυρίως θέμα. Παράδειγμα στὸ μῆδιο 2.

Ἐπὶ τοῦ θέματος τώρα: Προσωπικῶς μοῦ ἀρέσουν ἰδιαίτερα οἱ παρουσιάσεις αὐτοῦ τοῦ εἴδους, ποὺ ἀναφέρονται σὲ ἀναλύσεις τρεχόντων ψυχοκοινωνικῶν φαινομένων. Νομίζω ὅτι συμβάλλουν πολὺ στὸ νὰ συνειδητοποιοῦμε τὴν περιρρέουσα παρακμιακὴ «ἀτμόσφαιρα» τῆς ὕστερης ἐποχῆς μας, ἡ ὁποία, ὅπως ἔχω γράψει πολλὲς φορές, ἐμένα μὲ καταθλίβει. Κι ὅσο μὲ καταθλίβει, τόσο μαζοχιστικὰ τὴν παρατηρῶ. Δὲν χρειάζεται νὰ πῶ ὅτι τὸ κείμενο αὐτό, πολύπλευρο, σύντομο καὶ ὅσο χρειάζεται διεισδυτικό, θὰ μποροῦσε κάλλιστα νὰ δημοσιευθῇ καὶ ἀλλοῦ.

#6
HODJAS

Ευχαριστώ παίδες! :-)

#7
Khan

Απ' το στόμα μου το πήρες Αίαντα, έχουμε κάνει ομηρικές συζητήσεις με Τζόνι περί μανιερισμού, που κττμγ κακώς χρησιμοποιείται ως όρους για τους Βενετσιάνους του ύστερου 16ου αιώνα, αλλά τέσπα...

#8
Khan

όρος

#9
allivegp

Ένα είναι το σάι και ο Χότζας ο Προφήτης του (τρις).

#10
Khan

"Στον ρόλο του γκέι"

#11
mikem666

Σκάρτες λέξεις