Σχετικά με την μουσική:

  1. Κιθαριστικός ή μπασιστικός ήχος (ή γενικά ήχος ηλεκτρικού εγχόρδου οργάνου) που χαρακτηρίζεται από την απουσία εφέ που παράγονται από την χρήση εξωτερικού εξοπλισμού, όπως π.χ. πεταλάκια, πεταλιέρες, προενισχύσεις κλπ. Στις περιπτώσεις αυτές λέγεται πως «ο κιθαρίστας / μπασίστας / τα έγχορδα παίζουν καρφί στον ενισχυτή», εννοώντας πως ο οι οργανοπαίκτες έχουν απλά συνδέσει τα όργανά τους στον ενισχυτή, χωρίς να έχουν χρησιμοποιήσει οτιδήποτε άλλο. Η πρακτική αυτή χαιρετίζεται ως άποψη από κάποιους, αλλά θεωρείται ως καταστροφική από κάποιους άλλους, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου οι οργανοπαίκτες παίζουν με παραμόρφωση, για πρακτικούς λόγους: ο εξωτερικός εξοπλισμός αποδεσμεύει τον οργανοπαίκτη από τις ατέλειες / βλάβες ή την κακή ποιότητα του τελικού ενισχυτή και τους επιτρέπει να διαμορφώσουν οι ίδιοι τον ήχο τους, χρησιμοποιώντας το καθαρό κανάλι του ενισχυτή. Έτσι, ακόμη και αν ο ενισχυτής είναι για τα μπάζα απ' τη μάνα του, ή αν τα 'χει κάψει λόγω της πολύωρης χρήσης, ο οργανοπαίκτης μπορεί και πάλι να επιτύχει έναν αξιοπρεπή ήχο χωρίς τζιτζίκια ή αδύναμη / τζούφια παραμόρφωση.

  2. Η έκφραση «τα παίζω καρφί» έχει και μία ακόμη ερμηνεία: πως ο παίκτης ή το συγκρότημα παίζει το σετ του σε ζωντανό περιβάλλον (συναυλία ή πρόβα), ακριβώς όπως αυτό υπάρχει και σε ηχογραφήσεις, χωρίς ουσιαστικά ο ακροατής να μπορεί να ανιχνεύσει διαφορές. Ό,τι έχει ο δίσκος ή το σιντί αναπαράγεται ζωντανά ως την τελευταία νότα χωρίς να υστερεί ούτε χρονικά, ούτε εκτελεστικά αλλά ούτε και ηχητικά. Αυτό συνεπάγεται άπειρες ώρες πρόβας αλλά και άπειρες ώρες προσωπικής εργασίας του κάθε μέλους (ή απλά και του σόλο μουσικού, όπως π.χ. ενός κλασικού κιθαρίστα), αλλά αυτό δεν εμποδίζει διάφορους κακεντρεχείς να κάνουν διάφορα σχόλια περί «ελλείψεως ευελιξίας», «ψυχρότητα στην σκηνή» και διάφορα άλλα τέτοια κουλά.

Το clean channel είναι ανέλπιστα καλό παραμένει καθαρότατο ακόμα και σε υψηλές εντάσεις (τουλάχιστον με τις stock λυχνίες) Το αν συνεργάζεται καλά με πετάλια δεν έχω προλάβει ακόμα να το διαπιστώσω (παίζω μόνο καρφί προς το παρόν). (Από εδώ)

δεν θέλω να σου κάνω τον μάγκα με αυτήν την απάντηση, απλώς να σου δώσω την «φιλοσοφία» του συνδιασμού λαμπάτου+πεταλιού.. για αυτά που θες να παίξεις δεν νομίζω να είναι απαραίτητο το πεταλάκι σου.. παίζεις καρφί ή αν θές κάτι άλλο δες κάτι σε treble booster γερμανίου ή κάποιο fuzz στην τελική.. (Από εκεί)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
HODJAS

Πολύ καλό!
Ίσως προέρχεται απο το «καρφί» (mini Jack plug) = ειδικό καλώδιο σύνδεσης με τον ενισχυτή σε σχήμα Υ (μονό input στο όργανο και διπλό κόκκινο και άσπρο στον ενισχυτή).

#2
Mr. Cadmus

Θενξ Χότζα, αλλά δεν ξέρω για το mini jack plug. Αυτό είναι περισσότερο για hi-fi συστήματα και όχι για κλασικούς αναλογικούς/ψηφιακούς ενισχυτές κιθάρας/μπάσου... σε αυτές τις περιπτώσεις μιλάμε για το καρφί που έχω αναρτήσει στα πολυμέσα.

#3
vikar

Ωραίος! Σωστός και ο Χότζας, προέρχεται ακριβώς απο το καλώδιο που τελειώνει σε καρφί απ' όσο καταλαβαίνω, και μάλιστα, καλώδιο καρφί-καρφί και όχι καρφί-Υ. Αυτά τα τελευταία σηκώνουν επίσης καταχώριση απο κάποιον που τό 'χει καλά (καμιά Πειρατίνα ίσως;...).

#4
Mr. Cadmus

Παίζει καρφί-Υ σε ενισχυτές μουσικών οργάνων; (Δεν είναι ρητορική ερώτηση, πραγματικά δεν έχω ιδέα). Επίσης, ξέρει κανείς πως λέγονται τα μικρά βύσματα-καρφιά (αυτά εδώ). Λέγονται απλά στερεοφωνικά ή και αλλιώς;

#5
vikar

Και να παίζει καρφί-Υ σε ενισχυτές, εγώ δέν τό 'χω συναντήσει, και σίγουρα δέν είναι ο κανόνας. Συνήθως θές καρφί-καρφί. Όσο για την άλλη ερώτηση, νά, θέλουμε έναν που να τό 'χει να μας τα πεί.

Το καρφάκι στη φωτό πάντως μονοφωνικό είναι, όχι; (Φαίνεται απ' τη μονή μαύρη ρίγα.)

#6
vikar

Το οποίο μάλιστα είναι αντάπτορας απ' ότι βλέπω, απο μεγάλο καρφί σε μικρό.

#7
Mr. Cadmus

Γι'αυτό αναρωτιέμαι... τόσα χρόνια, είτε με λαμπάτους είτε με ψηφιακούς και εγώ καρφί-καρφί χρησιμοποιώ.

Αν το μεγάλο καρφί είναι το μονοφωνικό, τότε το μικρό είναι το στερεοφωνικό;

Απαράδεκτοι για πράκτορες να μην ξέρουμε τα στοιχειώδη ηλεκτρονικά της δουλειάς μας...

#8
vikar

Άσ' τα, μή τα συζητάς. Εγώ ντρέπομαι εδώ και χρόνια για την ασχετίλα μου αυτή. Τόσο, που τελικά αποφάσισα να το γυρίσω στην καθαρή ακουστική και να ξεμπερδεύω μιά και καλή με τα μπλιμπλίκια...

#9
Pirate Jenny

Cadmus, το mini jack, το «μικρό καρφί» που λες, λέγεται (wait for it...) μικρό καρφί. (:Ρ) Ή καρφάκι, ενίοτε. Ένα όγδοο της ίντσας. Σε unbalanced σύνδεση, είναι στερεοφωνικό με γείωση. Έτσι συνδέεις πχ τα ακουστικάκια σου στον υπολογιστή ή στο mp3 player ή στο γουοκμανάκι (ΜΑ ΠΟΣΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΕΙΜΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!). Σε balanced σύνδεση είναι μονοφωνικό με γείωση, και χρησμοποιείται για μη ενισχυμένα σήματα. Σύνολο τρία καλώδια, όπως και να 'χει. (TRS λέγεται επισήμως, Tip-Ring-Sleeve: όπως το κοιτάς έχει δύο μαύρες λωρίδες. Μία για να μονώνει τη μύτη απ' το δαχτυλίδι, και μία για να μονώνει το δαχτυλίδι απ' το sleeve, το οποίο δεν ξέρω πώς το λένε στα ελληνέζικα). Βύσματα TRS κυκλοφορούν και σε μεγάλο καρφί (ένα τέταρτο της ίντσας).

Αλλά τα καρφιά όπως αυτό στο μήδι (1) είναι TS (Tip-Sleeve). Βλέπεις μία μαύρη λωρίδα μόνο, η οποία μονώνει τη μύτη απ΄το υπόλοιπο. Αυτό το καρφί είναι μονοφωνικό με γείωση (σύνολο δύο καλώδια), και είναι unbalanced. Χρησιμοποιείται για κιθάρες και μικρόφωνα.

Ελπίζω να βρω μήδια να σας δείξω, περιμέντε. :)

#10
Επισκέπτης

Βικάριε, πάρε τετράδιο και γράφε, μας έκανε αλοιφή η πειρατίνα (άξια πάντως και αναμένω!). Αφού τα γράψεις βγάλε και την ηλεκτρική απ'τη ντουλάπα και πιάσε ένα ελαφρύ τρέξιμο στις πεντατονικές... ξαναπιάνουμε δουλειά οσονούπω!

#11
Pirate Jenny

Τι αναμένεις; Κάποιο επεισόδιο έχασα πάλι, ε;

Άντε κι ένα edit στο αποπάνω σχόλιο, τώρα που πήρα φόρα. :)

1) TSR μεγάλο καρφί (ένα τέταρτο της ίντσας) έχουν τα καλά ακουστικά. Αυτά που θα έβαζες στον (της προκοπής) ενισχυτή του στερεοφωνικού σου ας πούμε, ή στο μόνιτορ του στούνιο ή κατευθείαν στην κονσόλα.

Ωστόσο, πολλά καινούργια ακουστικά, ακόμα και πανάκριβα, καταλήγουν σε μικρό καρφί, επειδή όλοι τη σήμερον ημέρα θέλουν να συνδέονται σε υπολογιστή (που παίρνουν καρφάκι), και δε θέλουν να μπλέκουν με κονέκτορες.

2) Το TR καρφί, το μεγάλο, δεν είναι βέβαια μόνο για κιθάρες, είναι γενικώς για όργανα (και μικρόφωνα). Θα πάρεις τον ήχο από κάθε όργανο μονοφωνικά, ως έχει. Και μετά, το πώς θα τον μοιράσεις στερεοφωνικά σε δεξί κι αριστερό κανάλι, είναι μια άλλη, μεγάλη και πονεμένη ιστορία.

#12
Pirate Jenny

Ξαναέντιτ, διόρθωση. Πάνω που γράφω TSR, εννοώ TRS. Τρομάρα μου...

#13
vikar

Λοιπόν, Πειρατίνα, καταρχήν επανάλαβε απο μέσα σου δέκα φορές το εξής: «άλλο τι ες άρ, άλλο τι αρ ές, άλλο παίζω ρόλους, άλλο παίζω μουσική».

Κατόπιν, βάλ' τα κάτω και πές μας σ' έναν ορισμό (τουλάχιστον) πώς τα λέμε τα διάφορα καλωδιακά, καρφιά, καρφάκια, γουάι, καρφί-καρφί, σκατά, αντάπτορες, εκείνα με τις τρείς πουτσίτσες που κολλάν στα μικρόφωνα, τέτοια πράματα... Όλα 'φτά τελοσπάντων που ακούμε στα στούντια εμείς οι κατα τ' άλλα μουσικάρες απ' τους ηχολήπτες και μένουμε με το όργανο στο χέρι και με φάτσα-τελευταίο καρέ απο Αρκά.

Πλίιιιιιιζ;... (Αφού τό 'χεις, δέν τό 'χεις; Σ' έκοψα εγώ εσένανε αφού...)

#14
vikar

(Κάδμος, έχω ξεσκονίσει ήδη τις πεντατονικές. Τώρα πάω να ξαναπιάσω και την πένα...)

#15
Pirate Jenny

Πωπω... δεν ξέρω αν το 'χω όλο αυτό. Χμ...

Θα μπορούσα να βάλω ένα συγκεντρωτικό «βύσματα», που θα περιλαμβάνει ας πούμε καρφί, καρφάκι, RCA, XLR (εκείνο με τις τρεις πουτσίτσες που λέει ο vikar), S/P-DIF. Οι αντάπτορες είναι μπέρδεμα, επειδή θεωρητικά μπορείς να φτιάξεις ανταπτοράκι από ο,τιδήποτε σε ο,τιδήποτε, και δεν ξέρω συγκεκριμένα ονόματα. Ξέρω να το λένε περιφραστικά, πχ «θέλω ένα από RCA σε καρφάκι». Το Υ δεν ξέρω αν λέγεται «γουάι». Εσείς το λέτε;

Ίσως αυτά μπορούν να μπουν στο παράρτημα (ατς...), μαζί με μια διευκρινισούλα για τα αρσενικά και θηλυκά βύσματα. (Εχουμε υλικό, βλέπω.) Επίσης. Μπορώ να βάλω εικόνες μέσα στον ορισμό; Νομίζω θα είναι πολύ πιο ευανάγνωστο έτσι. Και αν ναι, ποια είναι η σύνταξη; Πάει [img] σε tags και μέσα το λινκ;

Και, τώρα που το σκέφτομαι, εντάξει τα καρφιά, αλλά τα υπόλοιπα είναι σλανγκ, ρε παιδιά; Το XLR προφέρεται εξ-ελ-αρ. Κανονικότατα. Το RCA προφέρεται ερ-σε-α (από γαλλικό αλφάβητο) όταν ο ομιλητής είναι παλιός και αρ-σι-έι (από αγγλικό αλφάβητο) όταν είναι νέος. Όπως και να 'χει, πάλι κανονικά λέγεται. Άντε, να πεις ότι το S/P-DIF είναι γλωσσοδέτης και προφέρεται «εσ-πι-ντι-έφ» στα γρήγορα, αλλά ως νέας κοπής βύσμα, λέγεται μόνο από αγγλομαθείς, οπότε λέγεται λίγο-πολύ σωστά: ένα ακόμα εγγλέζικο αρτικόλεξο.

Δεν ξεύρω... Μήπως να βάλω μόνο τα καρφιά; Άλλες ιδέες; Ξεχνάω τίποτα σημαντικό; Μήπως θέλει να το αναλάβει κάποιος που το 'χει καλύτερα;

#16
vikar

Χμ. Έτσι που το θέτεις, άν ανεβάσεις τέτοιον (ανοιξομάτικο μέν, αμφιλεγόμενα καταχωρίσιμο δέ) ορισμό, θα σ' την πέσουν, εκτός απ' τους σταθερούς μας πλέον μπαγάσες, και οι μισοί κατακανόνα πανωποντοδότες του σάιτ. Μεγάλο το πολιτικό κόστος!...

Εγώ το βλέπω ώς εξής: Άλφα, πρόκειται για όρους της ηλεκτρονικής, που χρησιμοποιούνται σε πολύ ευρύτερους κύκλους, οπου πολλοί δέν τους καταλαβαίνουν (της αφεντομουτσουνάρας μου συμπεριλαμβανομένης). Άν ένα τυπικό λεξικό στις μέρες μας οφείλει να περιέχει τον όρο υποσυνείδητο, ακόμη κι' άν συγκριτικά ελάχιστοι χρήστες της καθομιλουμένης έχουν διαβάσει τον Φρόιντ τους, τότε ένα λεξικό που αναφέρεται και σε μουσικούς μπορεί κάλλιστα να περιέχει τέτοιους όρους.

Βήτα, ένα λεξικό της αργκό δέν είναι ανάγκη να τους περιέχει όλους τους (εκτός ας πούμε απο το καρφί και άλλα παρόμοια που ίσως παίζουν), αλλα ένα λεξικό όπως το σλάνγκ τζι άρ μπορεί κάλλιστα να τους περιέχει: εδωμέσα καταγράφουμε αρκετοί απο 'μάς απενοχοποιημένα πλέον λέξεις-σημασίες που μπορεί να μήν είναι «αργκό», αλλα σίγουρα δέν καλύπτονται απο τυπικά λεξικά ενώ θεωρητικά θά 'πρεπε.

Τελοσπάντων, αν θές να αποφύγεις το κόστος αλλα παρόλα 'φτά σ' ενδιαφέρει αυτός ο τόπος, μπορείς απλά ν' ανεβάσεις καμιά φωτό και καμιά εξήγηση (προφοράς επίσης), εδώ, σε κατοπινό σχόλιο. Παρεμπιπτόντως, το Υ εγώ το έγραψα «γουάι» μαντεύοντας. Πώς το λέτε, «ύψιλον»; Όχι πάντως «ü»... :-Ρ

Εγώ πάντως ήδη σ' αγαπάω, να το ξέρεις.

Καλημέρα μας.

#17
vikar

Ά, και η σύνταξη της εντολής για τις εικόνες είναι η εξής:

[ιmg]http://www.σάιτ.κόμ/εικόνα.jpg[/ιmg] ,

(αντί για ιmg γράφεις img), μόνο για εικόνες που βρίσκονται ήδη κάπου στο διαδίκτυο.

Αρκεί να μήν γίνεται κατάχρηση, έτσι παίδες; Eyepollution επιτρέπει το αφεντικό μόνο στον πρώτο τη τάξει κάθε φορά... :-Ρ

#18
HODJAS

Αμ' έτσι πέστε μου...
Πειρατίνα καρασπέκ!
Να σκεφτείτε, κάποτε νόμιζα οτι ένα, αδιαίρετο και ομοούσιο είναι το καρφί, διά πάσαν νόσον και διά πάσαν μαλακίαν.
Πήγαινα κι εγώ λοιπόν ο Πόντιος στα γκατζετάδικα της Κάνιγκος και ζητούσα «ένα καρφί», όπως τυρί ρύζι, καφέ, γάλα, Καμπά...
Ήθελα ενα για την ηλεκτροακουστική κι ένα για το λάπτοπ να παίζει απο τα ηχεία του στέρεου.
Αφού πήρα κανα πεντάρι απο δαύτα σε όλα τα προβλεπέ μαμίσια μηκη (1,5-3-5 μ), κανένα ρημάδι δεν έκανε την δουλειά που ήθελα και τώρα ακόμα δουλεύω μ' ένα δανεικό :-(

#19
Mr. Cadmus

Πλάκα-πλάκα ψιλοχρειάζεται μία ανάλυση του γιατί εφόσον το κατέχουμε μουσικολογικά, κολλάμε στα στοιχειώδη ηλεκτρονικά και τεχνικά... νομίζω;

#20
vikar

Κοίτα, είναι και κάποιοι μουσικοί που είναι τζιμάνια σ' αυτά, έτσι; Και για νά 'μ' ειλικρινής, οι περισσότεροι θα έλεγα κιθαρίστες και μπασίστες που έχω γνωρίσει, ξέρουν πολλά παραπάνω βασικά απο 'μένα.

Αλλα όπως και να το κάνεις, άλλος χώρος ο ένας, άλλος ο άλλος, άν και συναφείς. Οτι γουστάρει ο άλλος να βαράει τα τύμπανα πιχί, δέν σημαίνει οτι γουστάρει να γνωρίζει οτιδήποτε απο βυρσοδεψία (πώς μ' αρέσουν οι υπερβολές ρε π'στ'...).

#21
Pirate Jenny

Ε άμα το θέτετε έτσι, κύριε Βίκαρ μου, να το γράψω το λήμμα για τα βύσματα. (Βέβαια, θα είναι κυρίως copy/paste από τα σχόλια εδώ, αλλά δεν πειράζει. :Ρ) Να σας γράψω και την κασέτα που λέει ο Cadmus. Αλλά μάλλον αύριο όλα αυτά. :)

#22
vikar

[έ ρε πώς ψοφάνε για σορόπια αι γυναίκαι...] :-Ρ