Χαρακτηρισμός που αποδίδεται σε προϊόν, κυρίως τρόφιμο αλλά όχι αποκλειστικά, το εμπορικό σήμα που το οποίου ταυτίζεται με της αλυσίδας super market που το πουλάει.

Τα σουπερμαρκετίσια προϊόντα παρασκευάζονται σε γραμμές παραγωγής που παρασκευάζουν αντίστοιχα προϊόντα και για άλλα εμπορικά σήματα. Ένα τέτοιο εργοστάσιο μπορεί να παρασκευάζει προϊόντα μόνο για τρίτους, ή και για την εταιρία στην κατοχή της οποίας βρίσκεται. Π.χ. η γνωστή γαλακτοβιομηχανία Χ παρασκευάζει γάλα με την επωνυμία Χ, αλλά και με την επωνυμία Ψ, το οποίο διαθέτει μόνο στην αλυσίδα καταστημάτων λιανικής Ψ, η οποία με τη σειρά της το διαθέτει στην αγορά, σε χαμηλότερη συνήθως τιμή από το αντίστοιχο Χ.

Μερικές φορές, τα σουπερμαρκετίσια προϊόντα παράγονται βάσει υλικών χαμηλότερης ποιότητας των αντίστοιχων μη σουπερμαρκετίσιων, προκειμένου να διατηρηθεί η τιμή ανταγωνιστική. Αξιοπερίεργο είναι ωστόσο το γεγονός πως τα σουπερμαρκετίσια προϊόντα, ακόμα κι αν παράγονται βάσει των ίδιων πρώτων υλών με τα μη-σουπερμαρκετίσια, πάλι είναι κατώτερης ποιότητας, πράγμα που γίνεται αισθητό στην γεύση για τα τρόφιμα και τουλάχιστον στην αντοχή για τα μη φαγώσιμα.

Εικάζεται πως σε κάποιο στάδιο της γραμμής παραγωγής σουπερμαρκετίσιων προϊόντων, προστίθεται επίτηδες μια δόση ζάχαρης για κάθε δέκα δόσεις αλμυρού τελικού προϊόντος (π.χ. τυριού), ή μια δόση αλατιού για κάθε δέκα δόσεις γλυκού τελικού προϊόντος (π.χ. παγωτού), προκειμένου το τελικό αυτό προϊόν να είναι γεύσης αντίστοιχης με τη χαμηλή τελική τιμή του. Ανάλογα διαβρώνονται και τα μη φαγώσιμα προϊόντα, π.χ. για ένα τραπεζάκι, μία σφυριά ή ρίψη από ύψος για κάθε δέκα βίδες, για ένα ρολό χαρτιού υγείας μια δόση μαύρου χρώματος για κάθε δέκα δόσεις λευκού ή ροζ (βλ. εικόνα), κ.ο.κ.

-Ρε μαλάκα, μου έβαλες αλάτι στον καφέ; Γιατί είναι αλμυρός;
-Δεν σου έβαλα τίποτα, έτσι είναι ο σουπερμαρκετίσιος καφές. Τον συνηθίζεις όμως, ειδικά αν σκεφτείς ότι ο Νες έχει διπλή τιμή!

(από jorje26, 30/11/07)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Επισκέπτης

Καμία βιομηχανία/βιοτεχνία/μεταποιητής δεν αποφασίζει αυτόνομα τα χαρακτηριστικά του προϊόντος το οποίο παράγει σε συσκευασία του «πελάτη-σούπερ μάρκετ». Τα own brand (όπως είναι ο όρος για τα σουπερμαρκετίσια) έχουν την ποιότητα που αποφασίζει ο πελάτης-σούπερ μάρκετ και κανένας από τους δύο δεν θέλει να διαθέσει σκάρτο προϊόν, ο μεν γιατί δεν θα πουλήσει και ο δε γιατί θα χάσει τη συνεργασία. Ας δούμε κάποια στοιχεία:

  1. Ο πελάτης (χάριν συντομίας, εννοείται το σούπερ μάρκετ) προδιαγράφει το προϊόν και ο προμηθευτής κάνει τις προσφορές του. Όπως είναι λογικό, ο προμηθευτής (στις περισσότερες των περιπτώσεων), έχει τη δυνατότητα να παράγει διαφορετικές ποιότητες (grades) του ίδιου βασικού προϊόντος. Αναλόγως των αναγκών και της τιμής, ο πελάτης αποφασίζει και θέτει τις προδιαγραφές.
    Πέρα από τους ελέγχους κατά την παραλαβή των προϊόντων στο σούπερ μάρκετ, οι πελάτες διενεργούν τουλάχιστον ετήσια ελέγχους ποιότητας και επιπλέον για τρόφιμα, ελέγχους ασφάλειας τροφίμων (πρότυπο ΕΛΟΤ 1416 ή αλλιώς HACCP), στους χώρους των προμηθευτών (γνωστό ως 2nd party audit). Οι έλεγχοι είναι πολύ αυστηροί και οι αποκλίσεις πληρώνονται, φτάνοντας μέχρι και διακοπή της συνεργασίας. Σαφώς ο προμηθευτής δεν πρόκειται να ρισκάρει με μια κουταλιά ζάχαρη στο αλμυρό (εκτός αν του το έχει ζητήσει ο πελάτης!).

  2. Ο πελάτης μπορεί να επιτύχει καλές τιμές χονδρικής στα own brand καθώς εξασφαλίζει στον προμηθευτή σταθερά μεγάλες παραγγελίες. Εδώ υπάρχουν δύο περιπτώσεις:
    α. ο πελάτης προδιαγράφει προϊόν χαμηλότερης ποιότητας το οποίο και σκοτώνει στην τελική τιμή όπως είναι λογικό. Συνεπώς, ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι τουλάχιστον υποψιασμένος ότι η χαμηλή τιμή σημαίνει ότι το προϊόν δεν είναι ανώτερης ποιότητας (ότι πληρώνεις παίρνεις). Εδώ ο πελάτης πουλάει καθαρά λόγω της μεγάλης διαφοράς τιμής από τα ανταγωνιστικά προϊόντα.
    β. ο πελάτης προδιαγράφει προϊόν καλής ποιότητας και λόγω των τιμών χονδρικής από τον προμηθευτή μπορεί να πουλάει φτηνότερα από ανταγωνιστικά «μάρκας». Για τον ίδιο λόγο (χαμηλότερες τιμές χονδρικής), ο πελάτης μπορεί να προσφέρει στον προμηθευτή άλλα ανταλλάγματα, π.χ. καλύτερο shelf placement δηλαδή το προϊόν του προμηθευτή σε πιο «πιασάρικο» ή prime ράφι έναντι του own brand. Υπόψη ότι τα ράφια στα σούπερ μάρκετ «κλείνονται» και πληρώνονται πολύ αδρά από τους προμηθευτές!

  3. Η σύγκριση δύο προϊόντων είναι εντελώς άστοχη αν αφορούν προϊόντα με ανόμοιες προδιαγραφές. Στο παράδειγμα του χαρτιού υγείας: κατ’ αρχάς το χαρτί δεν «βάφεται» με μαύρο χρώμα. Ισχύει το 2α παραπάνω και όπως και στα own brand, οι προμηθευτές παράγουν διάφορες ποιότητες και για τη δική τους «μάρκα».
    Ένα own brand από ανακυκλωμένο χαρτί που είναι σχεδόν γκρίζο, έχει σαφώς διαφορά με ένα «μάρκας» που παράγεται από αγνό ξυλοπολτό (πρώτη χρήση), υπόκειται σε λεύκανση (bleaching) και είναι σαν χιόνι! Με τον ίδιο τρόπο ισχύει ακριβώς το αντίστροφο και όλα τα σούπερ μάρκετ έχουν own brand καλής ποιότητας (λευκά λευκά!). Εξαίρεση: το λεγόμενο οικολογικό το οποίο δεν υπόκειται σε λεύκανση είτε είναι από ανακυκλωμένο είτε από αγνό πολτό.
    Λεπτομέρεια: Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά για το χαρτί τύπου tissue (οικιακής χρήσης) είναι το brightness και εξαρτάται από την αναλογία αγνού και ανακυκλωμένου πολτού στο προϊόν (σε «μάρκες» και own brand).

Συμπεράσματα:
- Δεν γίνεται κάποιο «μαγείρεμα» στη γραμμή παραγωγής. Όπως είπαμε, ότι έχει προδιαγράψει ο πελάτης αυτό παράγεται και σαν καταναλωτής ότι πληρώνεις παίρνεις.
- Είναι αλήθεια ότι ο προμηθευτής δεν πρόκειται (σχεδόν) ποτέ να διαθέσει το top προϊόν του για own brand και είναι λογικό: αφενός έχει ξοδέψει πολλά λεφτά για έρευνα και ανάπτυξη και δεν θέλει να θέσει τη δική του «μάρκα» σε άμεσο ανταγωνισμό και αφετέρου, το αντίτιμο που θα ζητήσει από τον πελάτη θα είναι υψηλό καθιστώντας το ασύμφορο για την όλη ιδέα του own brand.

#2
xalikoutis

δεν επείσθην

#3
alamo

private labels λέγεται το φαινόμενο και είναι εξ ορισμού φθηνότερο (πανταχόθεν ποιότητας ή τίμης) από το «own label» του εκάστοτε co'packer
οι προδιαγραφές ειναι το σημείο που βαραίνει. π.χ.

-θέλω fasson σοκολάτες χωρίς σκατά γατιού μέσα με πιστοποιητικά ανάλυσης κατα iso κατα haccp΄κλπ κλπ κλπ...
- μάλιστα θέλετε και να συνοδευεται και με certificate gmo or (dog shit) free ;
-όχι βεβαια μόνο ότι περιγράφεται στο συμβόλαιο
- ιιιεεεφτασε.

καπως έτσι παει ο κόσμος