Ως ανήκον στην gay & lesbian ιδιόλεκτο: Περιγράφει έναν τύπο σεξουαλικότητας που είναι το αντίθετο από το γκέι ζητούμενο (ορισμένων γκέι τουλάχιστον). Καταγγέλλεται, δηλαδή, μία ουσιοκρατική αντίληψη, όπου κάποιος από την φύση του έχει τον ρόλο να τον δίνει και κάποιος/α να τον μπαίρνει, σαν ο ένας να παίζει τον ρόλο του φις και ο άλλος/η αυτόν της πρίζας. Φιλοδοξία των χρησιμοποιούντων καταγγελτικά την έκφραση είναι να απο(σο)δομηθεί επιτέλους αυτό το φαλλογοκεντρικό δίπολο που χωρίζει τους ανθρώπους σε δύο μεγάλες κατηγορίες.

Ως αφόρητα παρώ φις- πρίζα θεωρούνται μεταξύ των στρέιτ οι ρετροσέξουαλ, που θέλουν να έχουν πάγια ρολάκια στην σχέση. Αλλά και μεταξύ των γκέι όποιος τόπαρος θεωρεί ότι μπορεί μόνο να τον δίνει και ποτέ να μην τον μπαίρνει (και δεν ξέρει τι χάνει).

Ως φις- πρίζα γενικότερα μπορούν να χαρακτηριστούν επίσης θεωρήσεις των γκέι από τους στρέιτ που τους ανάγουν σε στρέιτ (;) κατηγορίες ενεργητικού- παθητικού, όπως η διάκριση τοπ- μπότομ ή για τις λεσβίες η διάκριση butch- femme (σ.ς.: αν και ενίοτε οι διακρίσεις αυτές πανηγυρίζονται από ορισμένους γκέι). Από λεσβίες η έκφραση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άντρες που κατανοούν την γυναίκα με αντρικούς όρους, χωρίς να συναισθάνονται την ιδιαιτερότητά της, λ.χ. που μιλούν για την γυναίκα σαν να καυλώνει, να ερεθίζεται ή να χύνει με τρόπο παρόμοιο με τους άντρες, οπότε χάνεται η πολυπλοκότητα της γυναικείας σεξουαλικότητας.

Το ζητούμενο αντίθετο του φις- πρίζα είναι το εναλλακτικό και εναλλασσόμενο σεχ, όπου η διαφορά ανάμεσα στο πέρσι και το φέτος δεν είναι ούτε καν ένας χρόνος.

  1. - Καλά γιε μου, σε καταλαβαίνω. Ήταν μουντά εκεί, έβρεχε, ήταν μελαγχολικά. Και τό 'λεγε η μητέρα σου ότι δεν έπρεπε να σε στείλουμε στο Πούτσεστερ να σπουδάσεις... Αλλά πες μου, γιε μου, τουλάχιστον τον δίνεις; Δεν πιστεύω να τον παίρνεις κιόλας, ε;
    - Ώχου ρε μπαμπά, πολύ φις- πρίζα λογική έχεις...

  2. Λ: Πώς πήγε με την Λίτσα;
    Ρ: Καλά, πηδηχτήκαμε σαν τα κουνέλια. Δυο φορές έχυσα εγώ, τρεις αυτή!
    Λ: Αμάν! Μην είσαι τόσο φις- πρίζα... Δεν είναι σαν την τσουτσούνα σου οι γυναίκες!...

Τον δίνει (από Khan, 21/11/10)Τον μπαίρνει (από Khan, 21/11/10)(από Khan, 22/12/14)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
poniroskylo

Σωστός.

#2
jesus

η λογική αυτή είναι παρούσα σε εξαιρετικό βαθμό στους γκέυ, κ ίσως σε ακραίο πολλές φορές.
είναι παλιά προσωπική διαπίστωση ότι το γεγονός ότι ο σεξισμός είναι τόσο βαθιά εντυπωμένος στην κοινωνια αποτυπώνεται στους ρόλους άντρα-γυναικας που παίρνουν πολλές φορές ακραια μορφή ενος παρωχημενου μοντελου ζευγαριου για τα ετεροφυλοφιλικά κριτήρια.

το θυμήθηκα όταν γύρισα σεπτέμβρη παρίσι, που πέτυχα δύο λεσβίες στο αεροδρόμιο, που ειχαν καθαρότατα ρόλους άντρα-γυναικα στη σχέση, με την γυναίκα να κάθεται περιμένοντας την άλλη να βγάλει το φίδι απ' την τρύπα για το πώς θα πάνε από το roissy στο παρίσι (περασμένα μεσάνυχτα κ απεργία στις συγκοινωνίες). η εντύπωση της ανάθεσης ότι «κάνε αυτό που πρέπει να κάνεις στη σχέση μας» ήταν πρόδηλη στην συνολική συμπεριφορά καί των δύο, κ όχι μόνο από αυτό το περιστατικό.

το θυμήθηκα πάλι όταν νομιζω ο χανκ λινκαρε κάτι στο ίντυ για queer anarchism, μαζί με όσα είχα σκεφτεί πιο παλια για το πόσο αντιπροοδευτικό είναι να βαφτίζεις κάποιες κοινότητες «εξ ορισμού» προοδευτικές, όπως οι γκέυ, οι μετανάστες (κλασσικό κόλλημα αναρχικών, ελπίζω να το ξεπεράσουν κάποια στιγμή), οι εργάτες για τους παλιάς σχολής κομμουνιστές, ο υπόκοσμος κατά πετρόπουλο, ξεχνώντας ότι αυτές οι κοινότητες ενδέχεται είτε να αναπαράγουν τα στερεότυπα τα οποία τους βλάπτουν ή θεωρητικά έχουν υπερβεί λόγω ένταξης σε αυτή την ομάδα (όπως οι γκέυ τον σεξισμό), είτε ακόμα κ να τρέφονται από αυτά τα στερεότυπα, όπως πχ ο υπόκοσμος είναι υπό- επειδή υπάρχει υπέρ- κ γι αυτό έχει ανάγκη τον υπέρ- όσο ο κλέφτης την παραγωγή αγαθών, ή το παρα-κράτος, που είναι παρά- όσο υπάρχει κράτος σκέτο, κ γι αυτό θα είναι η πιο ισχυρή δύναμη αντίστασης του κράτους σε κάθε προσπάθεια κατάργησής του.

αυτού του τύπου ο μανιχαισμός είναι το αμέσως αντιπροοδευτικότερο πρότυπο σκέψης μετά τις διακρίσεις με βάση τις οποίες αυτός ο μανιχαισμός ετεροκαθορίζεται. εξ ίσου καταστροφικό βέβαια ειναι κ το πατρονάρισμα της κομμουνιστικής πρωτοπορίας στο από αυτήν αποκαλούμενο λούμπεν προλεταριάτο, κ το οποίο πατρονάρισμα τρεφει αυτην την εξύψωση των λούμπεν στη μόνη γνήσια επαναστατική δύναμη, όπως έλεγε ο πετρόπουλος, γιατί κατάφερε να επιζήσει στο «περιθώριο».

ναι, αλλά αυτή η κατάσταση γουστάρει το περιθώριο, δεν θέλει να βγει από αυτό, θέλει να διώκεται για να δημιουργεί τα καλιαρντά, τρέφεται από αυτό, καθορίζεται από την αντίφαση αυτή από την οποία δεν θέλει να βγει.

αυτό λέγεται ανθεκτικότητα, όχι επανάσταση.

#3
electron

Αυτό είναι θέμα πτυχιακής εργασίας, και άλυτο, από την άποψη ότι τέτοιου είδους τριλήμματα είναι συνυφασμένα με την ανθρώπινη ύπαρξη. Σε κάποια επίπεδα που να μην μετατρέπονται σε «αρρώστια».

(μόλις αντάλλαξα σοβαρά σχόλια με κάποιον που αμφισβητώ την ύπαρξη του... μήπως τα χάνω γιατρέ μου;)

#4
Galadriel

Υφάρχει, υφάρχει...

#5
iron

μαζί σου, τζιζ,... αμ που θέλουν οι γκέι και να παντρεύονται; και με την ευλογία του θεούλη κιόλας; και με χλιδάτες τελετές; και να υιοθετούν παιδάκια; πού διάλα είναι το προοδευτικό, ακόμα το ψάχνω και γω!

περιορίζομαι σε δαύτους γιατί είναι κάπως μετρήσιμος και αποδείξιμος ο συντηρητισμός τους. για τα άλλα που ανέφερες δεν βγαίνει άκρη, δεν έχει νόημα. ό,τι καταλαβαίνει ο καθένας.

#6
Khan

@Τζήζας, επίσης με έχει απασχολήσει ότι η σλανγκ σαν γλώσσα είναι μάλλον παρασιτική- περιθωριακή ως προς την δόκιμη και όχι επαναστατική. Ενίοτε μάλιστα είναι και πιο συντηρητική από την δόκιμη.

@Ironick, οι γκέι αγωνίζονται για έχουν την δυνατότητα να παντρεύονται εξίσου με τους στρέιτ, αυτό δεν είναι καθόλου συντηρητικό, αλλά θα έπρεπε να είναι αυτονόητο, και λόγω του πώς είναι η κοινωνία μας τώρα θα το έλεγα μάλιστα προοδευτικό αίτημα. Εννοείται ότι άμα δοθεί η δυνατότητα γάμου στους γκέι, θα μπορεί ο κάθε γκέι να αρνηθεί την δυνατότητα αυτή και να κάνει τις ελεύθερες σχέσεις του, δεν θα είναι γάμος με το στανιό. Το θέμα των παιδιών και της υιοθεσίας κττμγ δεν πρέπει να μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι με το θέμα του γάμου, γιατί δεν μπορώ να δω το να έχεις παιδί ως ατομικό δικαίωμα, το παιδί έχει και την δική του ετερότητα και υπάρχουν συγκεκριμένες βιολογικές διαστάσεις του να έχεις παιδί (και ψυχολογικές κατ' επέκταση) που δεν μπορούν να αναχθούν στην έννοια του ατομικού δικαιώματος. Και, άντε, μεταξύ ενηλίκων, να κάνουμε και καμιά αποδόμηση, αλλά να αποδομείς εις βάρος ανηλίκων είναι ρίσκο για μια κοινωνία. Ο γάμος, πάντως, είναι αναπόσπαστο αίτημα. Πρέπει πρώτα να μπορείς να έχεις την δυνατότητα να παντρευτείς, και μετά αποφασίζει ο καθένας αν θα γίνει μπουρζουάς γκέι με τον γάμο του και τα κληρονομικά του δικαιώματα ή αν θα είναι μποέμ κτλ.

#7
iron

καλά, άσε τη θεωρία, εκεί είμαστε σύμφωνοι, δεν αλλάζει όμως τίποτα. οι γκέι είναι κι αυτοί άνθρωποι, δηλ. ματαιόδοξοι και επιφανειακοί, και τώρα που αποκτούν ίσα δικαιώματα με τους άλλοι θα αποδειχθεί η ισότητά τους ακριβώς εκεί, στο ότι κι αυτοί συμπεριλαμβάνονται στον ενοχλητικό μέσο όρο της ανθρώπινης κοινωνίας.

εμένα διόλου με πειράζει αυτό, ίσα-ίσα προτιμώ χίλιες φορές να καταρρίπτονται οι μύθοι από το να πιστεύουμε κάθε φορά και σε μια νέα παπαριά λες και είναι η σανίδα σωτηρίας μας (ενώ το θέμα είναι πιο βαθύ, όπως ξέρουμε).

#8
Khan

Δεν αμφιβάλλω, Ιρονίκ, ότι εμείς οι αριστεροί τα βρίσκουμε μεταξύ μας στην θεωρία, απλώς ήθελα να επιστήσω την προσοχή στο γεγονός ότι ο στρέιτ έχει την δυνατότητα να αρνηθεί τον γάμο και να γίνει μποέμ, ελευθεροσχετίτης κιετς, ενώ ο γκέι αναγκάζεται να γίνει «μποέμ». Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι ότι διάφοροι διαδίδουν το στερεότυπο ότι οι γκέι είναι από την φύση τους αδύνατο να είναι πιστοί ερωτικά, ενώ οι ίδιοι που το λένε είναι υπέρ του να στερούνται οι γκέι την δυνατότητα του γάμου, (δεν πρόκειται βέβαια για αντίφαση με την αυστηρή λογική έννοια, συνιστά όμως καθεστωτικό λόγο αυτό).

#9
johnblack

ωραία σχόλια γιατρέ μου - και λήμμα φυσικά. Για κάτι τέτοια είναι που εξακολουθώ και μπαίνω στο ρημάδι ακόμη...

#10
iron

α σ' αυτό κχαν έχεις δίκιο, υπάρχει όντως αυτή η παρεξήγα για τους γκέι, η οποία είναι α. αποτέλεσμα άγνοιας, β. προϊόν ζήλιας. Είναι μεν αλήθεια το ότι ένα μέρος της γκέι κοινότητας αλλαξοκωλιάζεται ασυστόλως, κι αυτό (η μισή αλήθεια δηλαδή περί τους γκέι) κάνει τους συγκεκριμένους στρέιτ που αναφέρεις να ζηλεύουν, όμως επειδή δεν μπορούν για λόγους ταμπού να παραδεχθούν τη ζήλεια αυτή, το αναγάγουν σε γενίκευση που αφορά και καλά όλον τον γκέι κόσμο, ξεχνώντας ή μη βλέποντας ότι οι πιστοί γκέι είναι πολύ πιο πιστοί από τον μέσο στρέιτ και ότι πέφτει πολλή αγάπη γενικά.

εγώ προσώπικλυ το έχω να το λέω ότι μακάρι εμείς οι στρέιτ να είχαμε την δυνατότητα της τόσο έντονης απόλαυσης στο σεξ και στη σχέση όσο οι γκέι (δεν το ξέρω αν είναι αλήθεια βέβαια, αλλά οι γκέι αυτό διατείνονται, όρα Ταχτσής που έλεγε ότι οι αδελφές τα βιώνουν όλα εντονότερα και γι' αυτό λέμε καπνίζω, πεινάω, κρυώνω, τη βρίσκω κλπ «σαν πούστης»). Ως εκ τούτου με ενοχλεί να βλέπω το προνόμιό τους αυτό να ισοπεδώνεται με συμβατικότητες και συμβιβασμούς και «οπισθοδρομίες» κάθε είδους. Αλλά δέχομαι κατά βάθος ότι είναι ένα απαραίτητο κατώφλι από το οποίο πρέπει να περάσουν.

#11
jesus

εμένα ο γάμος με απασχολει μονο στο επιπεδο του ότι δίνεται η εντύπωση ότι «γιατί δεν με παίζετε κ εμένα» ως προς την αντιμετώπιση των γκέυ από την εκκλησία. για το ότι δύο οποιοιδήποτε άνθρωποι που αποφασίζουν να συνδέσουν το μέλλον τους δικαιούνται τα προνόμια του έγγαμου βίου δεν υπάρχει συζήτηση.

όμως για την εκκλησία το σεξ είναι εργαλειοποιημένο κ σ' αυτήν την λογική που αποτάσσει τον σοδομισμό (που μπάζει, αρκεί να αναφέρει κανείς ότι η διέγερση του προστάτη, λέγε με σου χώνω κάτι από πίσω, αυξάνει την ποιότητα κ την ποσότητα του σπέρματος κ αφού τα πάντα εν σοφία εποίησε κτλ) κ το λεσβιακό σεξ, οι γκέυ είναι απλά αμαρτωλοί. γιατί να μπει κάποιος στην συζήτηση ότι η εκκλησία πρέπει να τους αποδεχτεί;

αν είσαι γκέυ κ χριστιανος, πρόβλημά σου, σταμάτα να είσαι κάτι απ' τα δύο, δεν θα σου λύσουμε εμείς το πρόβλημα.

όσον αφορά την υιοθεσία, μου φαίνεται υπάρχει λογική ανακολουθία.

εάν είσαι βιολογικα ικανός να κάνεις παιδί, αλλά η επιλογή (εφ' όσον κ αυτοί κ εγώ δεχόμαστε ότι δεν είναι αρρώστια το να είσαι γκέυ) στην σεξουαλική σου ζωή το αποκλείει, γιατί να θες να υιοθετήσεις ένα παιδί;

προφ κ υπάρχουν αντεπιχειρήματα σε αυτό, αλλά μου φαίνονται ασθενέστερα από αυτήν την αντίφαση.

κατά τ' άλλα, οι περισσότεροι ετεροφυλόφιλοι γονείς είναι ανίκανοι για γονείς, αυτό είναι σίγουρο, οπότε πάλι στα ίδια σκατα πεφτουμε.

όσον αφορά στην εικόνα που έχει περάσει για τους γκέυ ότι «το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι να γαμιόμαστε», βασικό αντεπιχείρημα κατά της υιοθεσίας, δεν είναι άμοιρη ευθυνών κ η ίδια η κοινότητα...

#12
iron

θα συμφωνήσω σε όλα, με κάλυψες, που λένε. είναι αυτό που έλεγα ότι άλλο η θεωρία κι άλλο η πράξη, αλλά και στη θεωρία υπάρχει θέμα.

#13
Khan

Απλή συνωνυμία (;) με το κόμμα ΦΙλελεύθερη Συμμαχία.