Λέξη του Αριστοφάνη, από το έργο Ειρήνη. Κυριολεκτικά σημαίνει οπίσθια τόσο σπάνια ωραία, που τα βρίσκεις μια φορά στα 5 χρόνια.

- Πω πω ρε φίλε, τι παιδί είναι αυτό, κοίτα ένα κώλο!
- Θεϊκός λέμε, σκέτη πρωκτοπεντετηρίς...

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
iron

χμ, είναι θηλυκό, όχι αρσενικό, δεν είναι σλανγκ με τη σημερινή έννοια κατά την ταπεινή μου, και σημαίνει άλλ' αντ' άλλων, βλ. προχείρως εδώ.

για να το δούμε λίγο...

#2
cincin152

Λεξικό σπάνιων λέξεων, Νικόλας Αργύρης, εκδόσεις ΦΕΡΕΝΙΚΗ. Και είναι αρσενικό κατά τη γνώμη μου γιατί αναφέρεται στον πρωκτό, αν και στην αρχή πίστευα ότι είναι θηλυκό όπως «επετηρίς -ίδα»

#3
iron

δεν υπάρχει κατάληξη τέτοια σε αρσενικό, είναι όπως το είχες σκεφτεί στην αρχή. το ότι αναφέρεται σε κάτι αρσενικό δεν έχει να κάνει, εξάλλου και η επετηρίδα που έχει το έτος μέσα είναι θηλυκό. άρα σωστά το πήγες στην αρχή!

#4
cincin152

Επισημαίνω ότι η λέξη είναι Αριστοφανική. Όσο για την παραπομπή στο wiktionary, θεωρώ ότι η ερμηνεία είναι εντελώς λάθος. Πιστεύω ότι αν το δούμε ως θηλυκό θα σήμαινε «η πενταετία του πρωκτού» ενώ τώρα το γένος καθορίζεται από τον πρωκτό που είναι αρσενικό και το δεύτερο συνθετικό καθορίζει την περιοδικότητα που εμφανίζεται. Γνώμη μου πάντα...

#5
iron

αριστοφανική οκ, αλλά για τη σημασία της και για το γένος της μιλάμε. και δεν το λέει μόνο το βικιλεξικό, το έχει και ο αρχιμάγιστροςκαι πολλοί άλλοι, αλλά τεσπα ας πουν και οι λοιποί σλάνγκοι τη γνώμη τους ή τα ευρήματά τους και θα βγάλουμε άκρη κάποια στιγμή, έχει ο αλλάχ.

#6
vikar

Ναί, μόνο που το γραμματικό γένος μιας λέξης καθορίζεται απ' την κατάληξή της και όχι απ' τα γένη των πρώτων της συστατικών, της ρίζας, ή της σημασίας της. Το κορίτσι απ' την κόρη βγαίνει, αλλα δέν λές «η κορίτσι». Το αδερφή αναφέρεται σε (ομοφυλόφυλους) άντρες, αλλα δέν λές «ο αδερφή». Και τα λοιπά.

#7
vikar

(γράφαμε μαζί μ' αυτήν την ιρονίκ...)

#8
vikar

(όχ, ορθογραφικό!... όρεξη τώρα να μας την πέφτει πάλι ο γκράμαρ φασίστας του σάιτ...)

#9
iron

(ε σιάχτο ντέ, που μου τον φοβάσαι!)

#10
vikar

(μα τί; να εντιτάρω σχόλιο;!... πού γίνοντ' αυτά;...)

#11
iron

(οκ, είμαστε εκτός, θα θυμώσει δικαίως ο τσιντσιν, αλλά γιατί όχι; θεναπω δεν είναι επιβεβλημένο, αλλά δεν απαγορεύεται κιόλας, νο;)

#12
cincin152

Βλέπω ότι ο «αρχιμάγιστρος» την ερμηνεύει ώς περίοδο ακολασίας, όπως φανταζόμουν κι εγώ, επειδή ακριβώς επικεντρώνεται στο -ετηρίς. Όμως η Αριστοφανική λέξη όπως απαντάται στο κείμενό του (αναρθρόγραφος ή λεξοπλάστης ο Αριστοφάνης;) είναι σε κατάληξη -ρις και αρσενικό με εντελώς άλλη έννοια. Άλλωστε οι κανόνες των αρχαίων δεν είναι πάντα ίδιοι με αυτούς που ξέρουμε και εφαρμόζουμε σήμερα.

#13
iron

#14
vikar

Η κατάληξη -ις των παλαιοελληνικών είναι στα ελληνικά -ίδα, κατα το δεσποινίδα, εφημερίδα και τα λοιπά. Η κατάληξη καθορίζει το γένος της λέξης. Το πρωκτοπεντετηρίδα είναι θηλυκό.

Υπάρχει κάπου θολό σημείο;

οι κανόνες των αρχαίων δεν είναι πάντα ίδιοι με αυτούς που ξέρουμε και εφαρμόζουμε σήμερα Ακριβώς γι' αυτό λέει να προσέχουμε με τ' αρχαία που δέν τα μιλάμε και να βλέπουμε κάνα λεξικό, όπως ακριβώς πρέπει να προσέχουν μερικοί-μερικές με την αργκό που δέν τη μιλάνε (και να βλέπουν, όπως λέει κι' ο Βράστας, κάνα σλάνγκ τζι άρ), για να μή πετάμε πατάτες και γινόμαστε γελοίοι και γελοίες.

Αυτά, και καλωσήρθες στο σάιτ, έ.

#15
cincin152

Εντάξει παιδιά, γράψτε άκυρο. Λάθος λέξη σε λάθος σάιτ. Πρωκτοπεντηρίς, της πρωκτοπεντετηρίδος, ω πρωκτοπεντετηρίδα λοιπόν είναι η πεντατία του κώλου και της ακολασίας. Κάποιος να ενημερώσει το γελοίο τον Αριστοφάνη, τον λεξοπλάστη και slanger της εποχής του, που τόλμησε να φτιάξει μια λέξη, απουσία ενός ανάλογου σάιτ σαν αυτό που θα τον διόρθωναν για το ατόπημά του να αγνοήσει βασικούς κανόνες καθαρεύουσας... Φίλε-φίλη vikar δεν είμαι καινούργιος στο site, το παρακολουθώ απ' τις πρώτες μέρες του αλλά είπα για πρώτη φορά να ανεβάσω ένα λήμμα που δεν υπήρχε. Συγγνώμη για την αναστάτωση, πάω να σοβαρευτώ διαβάζοντας Μπαμπινιώτη...

#16
iron

από τις 16/06/2012 υπάρχει το σάη, τόσο παλιό;

#17
iron

οκ, σόρια, κακία, μου σφυρίξανε ότι μπορείς να το παρακολουθείς χωρίς να έχεις γραφτεί, πάσο.

τέσπα, είπαμε. ας πουν κι άλλοι, και βλέπουμε.

#18
vikar

(οκ, είμαστε εκτός, θα θυμώσει δικαίως ο τσιντσιν, αλλά γιατί όχι; θεναπω δεν είναι επιβεβλημένο, αλλά δεν απαγορεύεται κιόλας, νο;) Εντάξει, η αφορμή επάνω είναι φυσικά χαζή, και σόρι απ' τον τσιντσίν για την κατάχρηση στην ανάρτησή του, αλλα να ξεκαθαρίσω τη γνώμη μου γιατί με καίει το ζήτημα.

Δέν το βρίσκω τίμιο να επεμβαίνεις στα σχόλια ως συντονιστής, τη στιγμή που ο μή συντονιστής ούτε μπορεί να το κάνει ο ίδιος, αλλα θα φάει και βρισίδι (δικαίως) αν αρχίσει να το ζητάει συστηματικά απ' τους συντονιστές· εντιτάρουμε ορισμούς και παραδείγματα, μέχρις εκεί, και σχόλια μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις (στα υβριστικά κατεξοχήν) και κατα περίσταση. Προσωπικά το κάνω συχνά για αισθητικούς λόγους όταν βλέπω σχόλια με πεντακόσια κενά κάτω απ' την τελευταία αράδα τα σβήνω ας πούμε, ή όταν παίζουν κολλημένες λέξεις και τεράστιες εικόνες που γαμάνε το προκαθορισμένο πλαίσιο των σχολίων, καμιά φορά τα αλλάζω για να μή βγάζουν μάτια. Σπανιότερα, επεμβαίνω σε σχόλια που έχουνε στάτους λήμματος, άρα και εντιτάρω σά να ήταν λήμματα θυμάμαι μπόλικα τέτοια του Χότζα πιχί, αλλα και άλλων.

Η πρακτική είναι σε γενικές γραμμές αυτή, όλ' αυτά τα χρόνια, και σ' αυτή τη σιωπηρή συμφωνία πατάει και ο χρήστης όταν συμμετέχει σε σχολιασμό. Έχει συμβεί πολλές φορές λοιπόν να πατήσει κάποιος σε προηγούμενο σχόλιο, το οποίο όμως στο μεταξύ έχει αλλαχτεί, με αποτέλεσμα να φαίνεται μαλάκας αφενός, και να γαμιέται το νήμα της κουβέντας γενικότερα αφετέρου. Αυτό όμως αποθαρρύνει τον άλλον να συμμετέχει στη κουβέντα, όταν τελικά αντιλαμβάνεται οτι στα κρυφά παίζουν απο πίσω τέτοια αναθεωρητικά παιχνιδάκια (και ντάξει, συνήθως πρόκειται για αστειάκια μεταξύ μας και χαβαλέ, αλλα όχι πάντα). Το λιγότερο, αυτοϋπονομεύεται έτσι ο χρήστης-συντονιστής που το κάνει: εγώ προσωπικά αποφεύγω να απαντάω σε σχόλια του Βράστα που δέν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί (ανάλογα με το πόσο χότ είναι η κουβέντα, ο χρόνος οριστικοποίησής τους κυμαίνεται απο μία ώρα έως μία βδομάδα κατα μέσο όρο :-Ρ). Το περισσότερο όμως, υπονομεύεται έτσι και η αξιοπιστία όλων των συντονιστών, και τελικά, προφανώς, του σάιτ συνολικά. Ε αυτό είναι ανεύθυνο, έτσι απλά.

Τώρα να μή το γενικέψω πάλι και μπώ σε κουβέντες περι πολιτικής στάσης σε μικρή κλίμακα (όπως του σλάνγκ), γιατί θα με πούνε πάλι ανιστόρητο, πασόκο και οτι θολώνω τις έννοιες επειδή 'μαι προπαγανδισμένος ξερωγώ, ή θα προσπαθήσουνε πάλι να λύσουν το παγκόσμιο πολιτικό πρόβλημα πρώτα, και μετά, όσον αφορά τα μικρά και ασήμαντα (όπως το σλάνγκ) όλα θα γίνουν απο μόνα τους σε φάση... :-)

Συνελόντι ειπείν, όχι, δέν θα αλλάξω επάνω το «ομοφυλόφυλος» σε «ομοφυλλόφυλλος» επειδή απλά μπορώ, αλλα θα τ' αφήσω έτσι να μου την πέσει ο γκράμαρ νάζι. Γουστάρω μαύρες μπότες αφού εγώ.

#19
vikar

Τσιντσίν, σόρι αν σε πρόσβαλα καταρχήν, δέν ήταν πρόθεσή μου --καμία σχέση.

Στην ουσία, ακόμα δέν καταλαβαίνω πού είναι το πρόβλημα: λές οτι ο Αριστοφάνης χρησιμοποιούσε τη λέξη σά να ήταν αρσενικού γένους;... Πάσο, δώσε μας το σχετικό παράθεμα της κωμωδίας να πειστούμε (εγώ δέν έχω διαβάσει αριστοφάνη, παρα μόνο σε κόμιξ, δέν έχω ιδέα).

Μετά, και πιό σημαντικό κατα τη γνώμη μου: η λέξη λέγεται σήμερα; έχουμε παραδείγματα πραγματικής χρήσης; (εγώ δέν την έχω ακούσει, αλλ' αυτό δέ σημαίνει τίποτα)

Στην περίπτωση που χρησιμοποιείται, λέγεται σά να ήταν αρσενικού γένους; Λές «ναί». Όκ κέικ, πώς κλίνεται; Ο proktopendetiris, του proktopendetiri, οι proktopendetirides και λοιπά; (σ' αυτήν την περίπτωση ας πούμε θα πρέπει να γραφτεί με ήτα, όχι με γιώτα) Κλίνεται κάπως αλλιώς;

Δέν είμαστε εδώ να χαλαστούμε, να μάθουμε για την αργκό ηρθαμε. Άρα πές μας.

#20
cincin152

Φίλε-φίλη vikar. Σήμερα γράφτηκα στο site μόνο για την ανάρτηση, όμως το παρακολουθώ αρκετά χρόνια τώρα. Δεν με προσέβαλες, δεν το πήρα έτσι. Ίσως έκανα λάθος που ανέβασα τη λέξη εφόσον δεν χρησιμοποιείται σήμερα, αν αυτός είναι ένας όρος του σάιτ που παρέλειψα. Τη βρήκα ως ένα έξυπνο αριστοφανικό λογοπαίγνιο και είπα να τη μοιραστώ. Η λέξη σύμφωνα με το λεξικό σπάνιων λέξεων που προανέφερα υπάρχει στην κωμωδία 'Ειρήνη' του Αριστοφάνη. Που να βρω τώρα το αρχαίο κείμενο να το παραθέσω; Τυχόν μεταγραφή στη δημοτική σίγουρα δεν θα αναφέρει τη λέξη σε αυτή τη μορφή.
Παρ΄ όλ' αυτά αν μπορούν οι διαχειριστές ας σβήσουν τη λέξη ως ασύμβατη με τους κανόνες του σάιτ. Θα επανέλθω με άλλη καλύτερη ;)

#21
vikar

Καλά, τους κανόνες καταχωρισιμότητας ακόμα τους ψάχνουμε, όπως ίσως θα έχεις δεί απο παλιότερα... Ίσως όντως να διαγραφεί το συγκεκριμένο λήμμα, άν και γιατί να μήν παραμείνει ως απόπειρα νεολογισμού; Έχουμε ούκ ολίγες τέτοιες στο σάιτ απ' τη μιά, κι' απ' την άλλη έχουμε κάνει ήδη μια άλφα κουβέντα εδωπέρα στα σχόλια που ξεκαθαρίζει ήδη τη λέξη όπως την εννοούσες ανεβάζοντάς την. Θα μπορούσε να μείνει ως πρωκτοπεντετηρής.

Δέ μασάμε, και ξανά, καλωσόρισες στο σάιτ, έτσι, επώνυμα. Μακάρι να μπαίναν κι' άλλοι πόσοι που παρακολουθούν αλλα ακόμα διστάζουν να συνεισφέρουν. Οι κύπριοι ας πούμε. Οι γλωσσολόγοι. Όλοι αυτοί οι τύποι, ξές... :-Ρ

#22
jesus

παιδί, μια φασιστικιά στον πάστορα.

#23
deinosavros

Του κώλου τα πεντάχρονα :-P

#24
Vrastaman

Αφαίρεσα καμιά πεντακοσαριά κενά ανάμεσα στις παραγράφους του Βίκα πιο πάνω :Ρ
[/mod]

#25
Vrastaman

ὦ δέσποτα
ὅσην ἔχει τὴν πρωκτοπεντετηρίδα. Αριστοφάνης, Ειρήνη 876 Case closed.-

#26
Vrastaman

Άσχετο, αλλά ιδού και η Αριστοφανική λέξη για κωλομπανίζω.

#27
iron

Α να γεια σου.

τεσπα, πάει κι αυτό. Ας μείνει το λήμμα για να ξέρουμε πόσο συνειδητά ή όχι εθελοτυφλούν όσοι έχουν άδικο. Ανίατη πάθηση. Σαν την ανορεξική που βλέπει στον καθρέφτη μια χοντρή.

#28
Vrastaman

Iron, στην αρχή το διάβασες και συ πρωκτοπρετεντέρης;

#29
iron

αχαχαχχ όχι, για μια φορά!!!!!!