Η φράση αποτελεί παράφραση της παλιά παροιμίας «το χρήμα πολλοί εμίσησαν, τη δόξα ουδείς». Η σλανγκοπαροιμία περί μαλάκα και μαλακίας προκύπτει από την αρχική παροιμία μάλλον με τη μεσολάβηση της εσφαλμένης μεν αλλά σύντομης και εύχρηστης εκδοχής «το χρήμα πολλοί αγάπησαν...», η οποία βέβαια παραλείπει το «τη δόξα ουδείς» γιατί θα ήταν πασιφανές λάθος, και η οποία δε συγκρίνει χρήμα και δόξα, απλά καταγγέλλει την φιλαργυρία και τα άσχημα καμιά φορά αποτελέσματά της....

Η σλανγκ πλιατσικολόγησε πάνω σε αυτή την εσφαλμένη και ηθικολογική εκδοχή αναφερόμενη στο πολυαγαπημένο της ζήτημα, τη μαλακία, και μεταφέροντας τη σύγκριση στο επίπεδο όχι διαφορετικών αξιών (χρήμα ή δόξα) αλλά μεταξύ πράξης και υποκειμένου της πράξεως: μεταξύ «μαλάκα» και «μαλακίας». Έτσι, όμως, έδωσε και ένα άλλο, όχι πιστό, αλλά εξίσου ισχυρό νόημα, στην όλη νοηματική δομή της αρχικής παροιμίας...

Να σημειώσουμε ότι ως φόρμα, η φράση είναι φοβερά σλανγκοεύχρηστη: σχεδόν κάθε χαρακτηρισμός μπορεί να ενταχθεί και να προκύψουν φράσεις με λεπτές νοηματικές αποχρώσεις, αλλά και μικρές οάσεις αμφισημίας που είναι όμως ανάλογα την περίσταση τίγκα στο νόημα, λ.χ.

  • το πουστρηλίκι πολλοί αγάπησαν, τον πούστη ουδείς
  • το κλανίδι πολλοί αγάπησαν, τον κλασμένο ουδείς
  • το γαμήσι πολλοί αγάπησαν, τη γαμιόλα ουδείς, κ.λπ. κ.λπ.

    Γενικά, το νόημα είναι περίπου ότι μια πράξη αγαπητή και ηδονική, δε θα πρέπει πάντως να γίνεται καθ' υπερβολή ώστε να χαρακτηρίζει κάποιον... Οπότε, η αφηρημένη δομή και φόρμα έχει περάσει στη σλανγκ (βάλαμε το «μαλάκας» συγκεκριμένα περισσότερο ως εμβληματικό), γιατί καλύπτει μια ανάγκη: την ανάγκη με ασεβή τρόπο (που εξασφαλίζεται με την βεβήλωση μιας ηθικοπλαστικών καταβολών αρχικής φράσης) να μπορούν να καταγγελθούν, όταν πρέπει, τα καθόλου μισητά κατά τα άλλα για τη σλανγκ φαινόμενα υπερβολής.

Θα πρέπει επίσης να πούμε ότι, σαν φράση γενικά και ειδικά δεν είναι και πολύ ποιοτική, ούτε καν για σλανγκ, ανήκει στα τάρταρα της σλανγκ, not least επειδή περιέχει καθ' υπερβολή και παρήχηση σλανγκο-ύβρεις. Και νοηματικά, δεν είναι τόσο καλή ώστε να τη λέμε συχνά, έστω κι αν σχηματίζεται πολλές φορές μέσα στο κεφάλι μας με ακατανίκητο συνειρμικό τρόπο. Για το ότι δεν τη λέμε ευθύνεται επίσης η σχετική της αμφισημία/αστοχία για παροιμία που θέλει να είναι («ποιοι αγάπησαν τη μαλακία;» «δεν υπάρχουν μαλάκες που αγαπήθηκαν;»). Συγγενεύει δηλαδή γενικά με ένα απροσδιόριστο βασίλειο καθημερινής γλωσσικής σαχλαμάρας, διαφορετικό πάντως από αυτό στο οποίο ανήκουν όσα ο χρήστης Jesus έχει επισημάνει ως προσδίδοντα γελοιότητα στο λόγο εδώ, και διαφορετικό και από το βασίλειο των σεφερλισμών.

Απαντά και με το αρχαιοπρεπέστερο «ηγάπησαν».

Παράδειγμα 1 (από δικού μου)

- Με παράτησε η Φιλίππα, γιατί λέει στέλνω mail στις πρώην μου... μπουχουχου...
- Εμ, τη μαλακία πολλοί αγάπησαν, το μαλάκα ουδείς...

Παράδειγμα 2 (από blog - συνιστώ ανεπιφύλακτα να διάβάσετε το συγκεκριμένο ποστ)

Αγαπητοί εν Χριστω αδελφοί να γνωρίζετε ότι αν την τινάζετε πάνω από τρεις φορές θεωρείτε αυνανισμός (μαλακία).

Την μαλακία πολλοί αγάπησαν, τον μαλάκα ουδείς.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Hank

ιδίως σε ό,τι αφορά τις γαμιόλες, μου φαίνεται άδικο να μεγαλύνεις το σεξ σου με μια γαμιόλα, και μετά να υποτιμάς σκαιά την ίδια την γαμιόλα. Δηλαδή, όταν το έκανες ήταν καλά; Συναφώς, μου φαίνεται παράλογο να υποτιμάται μια πουτάνα, και να μην υποτιμώνται οι πελάτες της, ή και μια γαμιόλα και να μην υποτιμώνται οι εραστές της...

#2
xalikoutis

συμφωνώ, γενικά τις πουτανιές πολλοί/ές αγάπησαν, την πουτάνα ουδείς.... πολύ χαρακτηριστικό.... μια ακόμα λεπτή νοηματική διαφοροποίηση....

#3
Vrastaman

Χαλικου, είχα την εντύπωση ότι το αρχικό απόφθευγμα ήταν το «Την προδοσίαν πολλοι ηγάπησαν, το προδότη ουδείς»

#4
xalikoutis

ωωωωχχ, παίζει κι αυτό μάλλον....
τσάμπα η πρώτη παράγραφος; ή μήπως είναι ο χαμένος κρίκος αυτή η εκδοχή....τείνω προς τα κει...

#5
Vrastaman

Ισως κάποιος να ξέρει να μας πει!

#6
Hank

Τη φράση που λέει ο Χαλικούτης δεν την είπε ο Ναπολέων Βοναπάρτης;
Πάντως υπάρχει κι αυτό που λέει ο Βράστα.

Επίσης: «Την (σπεκουλαδόρικη) μπαγαποντοδοσίαν πολλοί ηγάπησαν, τον (σπεκουλαδόρο) μπαγαποντοδότη ουδείς»

#7
Vrastaman

Bien mal acquis ne profite jamais

Ανεμομαζώματα διαβολοσκορπίσματα

#8
Hank

«Την πρέζα πολλοί εμίσησαν, την φούντα ουδείς!».

Τζίμης Πανούσης.

#9
Lafkadio

[w=tindoksapolloiemisisantoxrimaoudeis_8486]την δόξα πολλοί εμίσησαν, το χρήμα ουδείςτο χρήμα πολλοί εμίσησαν, το αφορολόγητο χρήμα ουδείς[/w]

#12
Galadriel

αχαχαχαχ xalikoutis το ορθόδοξο link όλα-τα-λεφτά-λέμετεεεεεε αχαχαχα Η «αυτοκριτική» του λήμματος - της προτελευταίας παραγράφου - ασυνήθιστη, από ό,τι έχει προλάβει να πάρει το μάτι μου στο site, προσδίδει μια πρωτοποριακή αίσθηση αντικειμενικότητας - τώρα ποια είμαι εγώ να κάνω και σχόλιο, τέλος πάντων μου ήρθε και το είπα.