Ορισμός: 8
Λήμμα: 9
Highlight από Σαλλλονικιό γλωσσοδέτη (βλ. παράδειγμα 1) που έκανε επιτυχία λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε βωμόλοχα. Κάτι σαν το «κοράλλι ψιλοκόραλλο και ψιλοκοραλλάκι» δηλαδή (πες το γρήγορα για να καταλάβεις!).

Εκφράζει όλον τον πόνο για την παρακμή που φέρνουν τα χρόνια που περνούν στον δύστυχο τον άνθρωπο. Εκφράζει επίσης όλη την αναπόληση των όμορφων στιγμών που ζει κανείς προτού αρχίσει να ασχολείται με έννοιες όπως «τα παιδιά μου», «πεθερικά», «αφήνω καράφλα», «αφλογιστία», «χοληστερίνη», «λογιστής», «σύνταξη», «πιεσόμετρο» και άλλα συναφή.

Παραλλαγές: όμορφα/χαμένα/καημένα/μαύρα μου νιάτα που τσαλακωθήκατε.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟΥ ΟΡΙΣΜΟΥ!
Το τραγουδάκι στο YouTube παρακάτω! Είναι η επιτομή της έννοιας και όποιος δεν το ξέρει, να το ακούσει πάραυτα!
1. (από εδώ)
«ΕΡ’ΜΑ ΜΟΥ ΝΙΑΤΑ

Παιχνίδι – γλωσσοδέτης για μικρούς και μεγάλους με προέλευση από τη Θεσσαλονίκη. Λέγεται πάντα από δύο, οι οποίοι κάθονται αντικριστά και λέγοντάς το χτυπούν παλαμάκια σταυρωτά και ίσια.

Έρ’μά μου νιάτα που τσαλακωθήκατε καλά καλά,
και που τσαλακωθήκατε γιατί δεν αρεστήκατε;
Και που τσα(τα)λακώσατε γιατί τα τσαλακώσατε;
έρ’μα μου νιά… καμώματα πουτσαλοτσαλακώματα.»

2. (από εδώ)
«μου λειπει αφανταστα η διασκεδαση,ο χορος,το ξεσαλωμα.
η γλεικια ζαλαδα γυρνωντας τα ξημερωματα,
οι φουστοζωνες και τα ψηλοτακουνα.

αχ! ερημα μου νιατα που τσαλακωθηκατε...»

3. (από εδώ)
Ο “κόκκινος Ντάνιελ” είναι μια ιδιόμορφη περίπτωση που απαιτεί πολύ προσεκτική μελέτη για την σκιαγράφηση της προσωπικότητάς του. [...]
Οι σύγχρονοι αριστεριστές με περισσή αφέλεια μιλούν για τον Ντάνιελ ενώ οι ώριμοι ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ αλλά και οι θιασώτες του κοινωνικού φιλελευθερισμού όπως ο υπογράφων γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο στίχος που περιγράφει τον συγκεκριμένο πρώην επαναστατημένο νέο είναι “έρημα μου νιάτα που….τσαλακωθήκατε…”
Από:  Cunning Linguist την: 30/08/10
 
 
Σχόλια [5]
(02/09/10)
το Λιοντάρι
@Cunning Linguist

Ειλικρινά, ειλικρινά, θυμώνω πολύ με κάτι τέτοια.
Πίστεψέ με δεν τα έχω μαζί σου αλλά με αυτή τη ράθυμη γενιά που όλα τα περιμένει απ'το μπαμπά και τη μαμά.
Για ό,τι φταίνε αυτά τα δύστυχα κι ανίκανα νιάτα φταίει η προηγούμενη γενιά που δεν τούς έστρωσε καλά το χαλί για να περπατήσουν περήφανα τα... «ρωμαλέα» αυτά νιάτα.
Μη χέσω λέω εγώ.
Ό,τι καλλίτερο μπορούσε να κάνει η γενιά μου το έκανε.
Σε όλους τούς χώρους, ας είναι αυτοί πολιτική ή κοινωνική ή πολιτισμική. Πολλά έκανε, απλώς η επόμενη γενιά αποδείχτηκε άχρηστη επειδή βρήκε πολλά έτοιμα και δεν έμαθε να αγωνίζεται, έμαθε μόνο να ζητάει: «δως μου κι άλλα, δως μου, μού τα χρωστάς».
Και χάθηκε μέσα στα gadjets και στα κινητά τών 500 ευρώ που τα έχει μόνιμα κολλημένα στο αυτάκι της σαν σκουλαρίκι. Βλέπεις στους δρόμους, παντού, κάτι καθυστερημένα που μιλάνε διαρκώς στο κινητό τους κι αναρωτιέσαι για το βάθος τής καθυστέρησής τους,
Φταίνε οι γονείς που τούς τ'αγόρασαν;
Φταίνε πάλι οι γονείς που τούς εξασφάλισαν άπειρο χρόνο να μιλάνε ασταμάτητα τα μανιακά στα κινητάκια τους;

Φταίει ο Daniel Cohn Bendit που η επανάσταση τού Μάη 1968 στη Γαλλία δεν κατάφερε να φέρει μια ριζική αλλαγή, μιαν εκ βάθρων αναρχική ανατροπή στην κοινωνία;
Ό,τι μπορούσε έκανε κι αυτός.
Πήγα ως φοιτητής στο Παρίσι τον Οκτώβρη τού 1970.
Δεν πρόλαβα εκείνα τα γεγονότα, ωστόσο ο απόηχός τους ήταν ακόμα πολύ δυνατός, στα Παν/μια κάναμε μάθημα καθισμένοι επάνω στούς πάγκους, καπνίζοντας και συζητώντας για διάφορα πολιτικά με τούς καθηγητές.
Σχεδόν τα πάντα σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ήταν ακόμα υπό διάλυση. Για να σπουδάσεις αληθινά χρειαζόσουν πολλή επιμονή κι υπομονή.
Στούς δρόμους συνεχιζόταν το ξύλο ανάμεσα σε αναρχικούς και μαυροντυμένους φασίστες με ρόπαλα.

Σήμερα, εδώ και καιρό όχι σήμερα, έχει όλο το δικαίωμα ο Daniel να ξεκουραστεί, ν'αναπαυθεί.
Τι στην οργή πια, τόσο άχρηστη είναι αυτή η νέα γενιά που να τα ζητάει όλα από την προηγούμενη γενιά επειδή η ίδια είναι πολύ απσχολημένη με το πράμμα της και το κινητό της;
Εγώ κι ένα σωρό άλλοι βλέπω μια γενιά παραδομένη στο χα-χα και χου-χου, στην πλάκα και στο καλαμπούρι, στην ελαφρότητα κάθε είδους, στην καλοπέραση με κάθε τρόπο, αρνούμενη να αναλάβει ευθύνες.
Είναι απίστευτο το τι χα-χα και χου-χου ρίχνουν όλες τις ώρες ενώ ταυτόχρονα παραπονιούνται διαρκώς για το πόσο... «άσχημα» περνάνε. Έλεος Κύριε.

Δυο πράγματα ακούω όπου κι αν πάω από αυτή τη γενιά.
Το ένα είναι : «τι όμορφα και καλά που ζήσατε εσείς».

Τα κέρατά μας ζήσαμε, δεν είχαμε κινητά δεν είχαμε ίντερνετ και τρέχαμε εκατοντάδες ή και χιλιάδες χλμ για να βρεθούμε και να τα πούμε από κοντά, ή γράφαμε γράμματα, ή μέναμε μόνες/μόνοι στη σιωπή με τη σκέψη σε αυτό που αγαπούσαμε.
Η δική μου γενιά έφερε και το ίντερνετ και τα κινητάκια και όλα τα άλλα gadjets για τα οποία εσείς τώρα σκοτώνεστε.
Βλέπεις άτομα να περνούν τα 30 και να βυζαίνουν ακόμα το δάχτυλο κολλημένα στο πράμμα τής... μαμάς τους.
Φταίει η μαμά που τα κακόμαθε;
Ασφαλώς και φταίει, αλλά τα... «καϋμενούλια» αυτά είναι αθώα;

@Cunning Linguist
να μη θαρρήσεις ότι τα έβαλα μαζί σου εδώ,
απλώς εσύ άνοιξες το θέμα κι εγώ βρήκα την ευκαιρία :-).
(02/09/10)
το Λιοντάρι
Παρασύρθηκα και ξέχασα να αναφέρω το δεύτερο πράγμα.
Ακούω να λένε αυτά τα νεαρά άτομα και το άλλο :
«μας κληρονομήσατε το τίποτα, μια νούλα είσαστε».
Αυτή είναι η δεύτερη κύρια άποψή τους.
Μάλιστα!!!
Ενώ εμείς που κληρονομήσαμε έναν ρημαγμένο κόσμο μετά τον Β' Π.Π, και μετά από έναν εμφύλιο πόλεμο εδώ στην Ελλάδα, είμαστε άρχοντες, ε, ναι, βέβαια.
Θυμάμαι ακόμα στο Μαρούσι που μεγάλωσα να πηγαίνω στο Δημοτικό και να διαβάζω τα βράδια με λάμπα πετρελαίου.
Ήταν εκεί στις αρχές τού 1960,
όταν το Μαρουσάκι μας ήταν ακόμα χωριουδάκι.
(02/09/10)
Mes
Χριστέ και Παναγία!
@mes

Ξέχασες τον Θεό και το Άγιο Πνεύμα, γλυκειά μου.
Θρησκόληπτη... χεχεχε :-)
(03/09/10)
Cunning Linguist
Τι να πω, εγώ κατά τύχη το έβαλα το παράδειγμα βασικά! :Ρ Πάντως η σημερινή γενιά είναι γτπ, δεν έχω αντίρρηση... Αλλά πάλι για να είναι η κατάσταση όπως είναι, και οι παλαιότερες δεν τα πολυκατάφεραν... Το βασικό πρόβλημα είναι (το λέω και το ξαναλέω) ότι πάντα η πλειοψηφία αποτελείται από αυνάνες!
 

Ορισμός: 2
Λήμμα: 3
Η προσπέραση πολλών οχημάτων με μία κίνηση.
Μαλάκα ο Μπούστας την Κυριακή στις Σέρρες, έχασε τα φρένα της ένα στην εκκίνηση και έμεινε τελευταίος και μετά άρχισε τα σουβλάκια πριν τη 13 και στην ευθεία μέχρι να φτάσει τον Κοντομάρο. Τρεις τρεις τους περνούσε.
 Κατηγορίες:  Auto/Moto  
5 ορισμοί ακόμα · [W] tag
Από:  eptalofitis την: 02/09/10
 
Σχόλια [1]
(03/09/10)
ο επισκεπτης του μεσονυχτιου
να μια ωραια σλανγκια
 

Ορισμός: 9
Λήμμα: 11
Κακία υπό τον μανδύα χαριτωμενιάς. Πέφτει άμα έχουμε χάσει για πολύ καιρό κάποιον φίλο και είμαστε αρκετά καθίκια για να του την πούμε έτσι.
Το χρησιμοποιεί ο Αυτοκτονημένος, αλλά, υποθέτω, μπορεί να το πει κάποιος και στον Αυτοκτονημένο.

- Πού είσαι ρε Αυτοκτονημένε; Ακόμα ζεις;
 Κατηγορίες:  Εκφράσεις  
Από:  Dirty Talking την: 04/05/09
 
Σχόλια [4]
α ρε dirty talkiniτσα
εσκησες mesουρανισες παλις
παρε τα τρια μου αστερια
(04/05/09)
Dirty Talking
Να σημειωθεί πάντως, προς τιμήν μου, ότι κανείς δεν έχει πάρει τόσα λήμματά σου απ' το Δ.Π. όσο εγώ!...
(04/05/09)
GATZMAN
Κάνεις τις...αναλήψεις
(02/09/10)
electron
αυτή είναι σλανγκ καφενείου ηλικιωμένων,
στο ίδιο στυλ και η ατάκα (όταν κάποιος λείπει για παράδειγμα να δει τα εγγόνια του στην αθήνα)
-νόμιζα ότι τα κακάρωσες...χάρηκα πάντως που ζεις
 

Ορισμός: 13
Λήμμα: 13
Το όλο θέμα ξεκινά σε παλαιότερες εποχές, με την κατάργηση της δοτικής, οπότε και γεννιέται η ανάγκη να βρεθεί νέα λύση εκεί που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούταν η συγκεκριμένη πτώση. Έτσι, καθημερινές φράσεις, όπως π.χ. το «λέγεις μοι», παύουν να υφίστανται και η γλώσσα αναζητά έναν νέο τρόπο έκφρασης.

Στην Βόρειο Ελλάδα προτιμήθηκε η αιτιατική ενώ στην Νότιο Ελλάδα η γενική για να δώσουν (σε νεώτερα ελληνικά) «με λες» και «μου λες», αντίστοιχα. Και οι δύο αυτοί τύποι είναι σωστοί καθώς χρησιμοποιούνται κανονικότητα μέσα στους αιώνες από τους Έλληνες. Κατά μίαν άποψη η αιτιατική είναι πιο κοντά στην δοτική οπότε, όσο παράξενο και να ακούγεται, ο βορειοελλαδίτικος τύπος (με λες) θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι πιο δικαιολογημένος.

Ο βασικότερος λόγος που σήμερα η σύνταξη με γενική θεωρείται ορθότερη (μου λες), είναι μάλλον επειδή η Νότιος Ελλάδα απελευθερώθηκε πρώτη και η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στο νέο κράτος ήταν αυτή που μιλούσαν σε εκείνα τα μέρη. Σήμερα, ειδικά μέσω των μέσων μαζική ενημέρωσης, έχει καθιερωθεί γενικότερα ο τύπος με την γενική. Το βέβαιο είναι πως έχει περάσει στο υποσυνείδητό μας ως ο ορθός τρόπος, αν και αυτό όπως είδαμε δεν στέκει πραγματικά.

Παρεμπιπτόντως, δυο από τους λογοτέχνες που έχουν γράψει με τον συγκεκριμένο τρόπο είναι ο Κώστας Π. Καβάφης και ο Αθανάσιος Χριστόπουλος. Ας μην ξεχνάμε το εξής σημαντικό: οι νοτιοελλαδίτες, που εκφράζουν τη δοτική μέσω γενικής λέγοντας «θα σου πω κάτι», «θα της δώσω κάτι», στον πληθυντικό διαπράττουν ακριβώς το «σφάλμα» που καταλογίζουν στα εκ Βορρά αδέλφια τους, και λένε: «θα σας πω κάτι», «θα τους δώσω κάτι». Χρησιμοποιούν δηλαδή αιτιατική! Επομένως, καθαρά από απόψεως ομοιογένειας, τα βόρεια ιδιώματα είναι πιο συνεπή διότι χρησιμοποιούν αιτιατική και στον ενικό και στον πληθυντικό.

Σημείωση από τη Συντακτική Ομάδα
- Και με λέει ότι δεν σε έδωσε το κινητό της.
- Τι να με πει και αυτή ρε, πλάκα σπας;
Από:  sapap την: 21/04/10
 
 
 
Σχόλια [15]
(21/04/10)
HODJAS
Σωστός!

Άλλα αξιοπερίεργα:

Στην Β. Ελλάδα λένε «θα σου πάρω τηλέφωνο» (θα σου τηλεφωνήσω), ενώ στη Ν. Ελλάδα αυτό σημαίνει «θα σου αγοράσω τηλέφωνο».
Η απειλητική έκφραση όμως «θα σε μάθω εγώ γράμματα» (δηλ. «θα σου δείξω εγώ») χρησιμοποιείται αποκλειστικά στην αιτιατική πάνω-κάτω και πλαγίως (!)

Τον τύπο αντωνυμιών με/σε/τον/την κλπ στην αιτιατική, χρησιμοποιούσαν και οι Πολίτες και οι Σμυρναίοι (π.χ. βλ. Γιοβάν Τσαούς σε ρεμπέτικο «Πέντε Μάγκες του Περαία»: ... δυο τάληρα τον δίνεις, τρία θα πληρώσουμε αν η γκλάβα θα γεμίσει θα σε προτιμήσουμε ... )
(21/04/10)
sapap
πέντε μάγκες στον περαια είναι γενική αντικειμενική....
(22/04/10)
Khan
Στος
(22/04/10)
patsis
Θα σου πάρω τηλέφωνο; Δηλαδή, ακόμα πιο περίεργα, πάρε μου τηλέφωνο; Δεν το λέμε Χότζα. Ή θα σε πάρω (ένα) τηλέφωνο λέμε ή θα σου κάνω ένα τηλεφώνημα/τηλέφωνο ή, τελοσπάντων, παίρνουμε τηλέφωνο χωρίς προειδοποίηση.

Ίσως, επειδή για μας η ίδια η έκφραση θα σε πάρω τηλέφωνο έχει δύο αναγνώσεις, κάπου να τα αντελήφθης αλλιώς. Άλλωστε παιδική χαριτωμενιά/μαλακία είναι στο «πάρε με ένα τηλέφωνο» να απαντάς «τι μάρκα συσκευή θέλεις;»

Φιλικά,

ο Δράκος του Σέιχ-Σε.
(22/04/10)
HODJAS
Σοβαρομιλάς Πάτσμαν, δεν το' χεις ακούσει;
Νόμιζα οτι είναι διαδεδομένο σε ολόκληρη τη Β. Ελλάδα. Το' χω ακούσει Ημαθία, Σαλονίκη, Σέρρες και Κομοτινή.
Τί στον κόρακα;
(22/04/10)
MXΣ
Πάντως, σκέτο «πάρε με» και «θα σε πάρω» είναι ένας τρόπος να παραλήψεις το τηλέφωνο για να πεις «πάρε εμένα ένα τηλέφωνο..» σε αντιδιαστολή με το παίρνω που σημαίνει και «συνάπτω σεξουαλικές σχέσεις με κάποιον» (=γαμάω). Κλασσική δε είναι και η φράση (μου την έχει πει κάποια και έμεινα κάγκελο!): «σε έχω πάρει εσένα;». αατα
(22/04/10)
Πούτσαρς
Εδώ Σέρρες, εδώ Σέρρες ...
Λέμε: πάρε με τηλέφωνο η θα σε (όχι «σου») πάρω τηλέφωνο με την έννοια θα σου τηλεφωνήσω. Το λέμε πιο πολύ έτσι παρά τηλεφώνησέ μου..(χωρίς να αποκλείουμε και αυτό)
Επίσης η απάντηση «τι μάρκα θέλεις» λέγεται πράγματι, σε στυλ εξυπνάδας...
Τώρα τι λεν αλλού ...εγκώ ντεν ξέρει....
(22/04/10)
HODJAS
Τί διάλο, πλάκα με κάνουνε τα καρντάσια κάθε φορά που ανεβαίνω προς τα πάνω;
Λες να είναι Μοντυπαϊθονική φάση τύπου «Σύρμα! Έρχεται τουρίστας, λέγε ό,τι σου κατέβει να νομίσει οτι είναι ιδιωματισμοί» και μετά μεταξύ τους να μιλάνε κανονικά;
(22/04/10)
Πούτσαρς
Πρέπει να πω ότι υπάρχουν διαφορές ακόμη και απο χωριό σε χωριό και μέσα στην ίδια την πόλη ακόμα, φίλε Χότζα..
Η νοτιοδυτική πλευρά του νομού ομιλεί όπως η Χαλκιδική, η κεντρονότια αλλιώς, η βόρεια διαφορετικά και πολλά άλλα μπερδέματα...
Γι' αυτό έχεις το δίκιό σου και δεν αποκλείεται να το λένε έτσι εκεί που τους ακούς...
(22/04/10)
Πούτσαρς
Όπως το περιέγραψες, μου θυμίζει Πεντάπολη Σερρών...
(22/04/10)
HODJAS
Είχα την εντύπωση οτι σε γενικές γραμμές, απο την εποχή της «Βαβυλωνίας» του Βυζαντίου μέχρι σήμερα έχει ομογενοποιηθεί (καλώς ή κακώς) όσο να' ναι η Ελληνική.

Στην Ιταλία ανα 50 περίπου χλμ αλλάζει εντελώς το ιδίωμα, οπότε μεταξύ ολόκληρων περιοχών π.χ. Πούλια - Λομβαρδία θα υπήρχε πλήρης ασυνεννοησία αν δυο άτομα αποφάσιζαν να μιλήσουν ο καθένας στην διάλεκτό του.

Το γνωρίζω γιατί τσιμπώντας ιδιωματικές ακόμα και αργκοτικές εκφράσεις δώθε-κείθε (χωρίς να γνωρίζω την εμβέλειά τους, γιατί καθένας Ιταλός που τις πρόφερε νόμιζε οτι ήταν το σωστό κι έτσι λέγεται παντού όπως στην περιοχή του), ανακάλυψα οτι πολλές φορές όχι μόνον δεν είχαν κανένα αντίκρυσμα σε άλλες περιοχές αλλά και ήταν τελείως ακατανόητες σαν ξένη γλώσσα (!)

Γάμησέ τα...
(25/04/10)
patsis
Λοιπόν, έχω νεότερα για το «πάρε μου τηλέφωνο»: Δύο μαρτυρίες (τρεις με την δική μου) από Γιαννιτσά λένε ότι δεν το έχουν ακούσει, ούτε εκεί, ούτε στην Θεσσαλονίκη. Ναουσαίος φίλος όμως το έχει ακούσει σποραδικά στην Νάουσα και στην Θεσσαλονίκη.
(20/07/10)
vikar
Το πάρε μου τηλέφωνο τό 'χω ακούσει κι' εγώ στα βόρεια, νομίζω όχι μέσα αλλα γύρω απ' τη Θεσσαλονίκη --δηλαδή τη φτωχομάνα, τη νύφη του βορρά και την ερωτική την πόλη, ρε συμβασιλεύουσα ούμπερ άλες αμα λάχει να 'ούμε, μπαοκάρα ομαδάρα και τα μυαλά μας πονάνε, ζήτω ο Κανάκης κι' η αλητοπαρέα του, αααάιντάαααα!... :-Ρ

Αχέμ...

Το συνηθέστερο είναι οπωσδήποτε το πάρε με τηλέφωνο, με αιτιατική.
(20/07/10)
vikar
Ά, και ο ορισμός είναι λίγο παραπλανητικός, έτσι; Οι αντωνυμίες μας, σας και τους δηλώνουν εξίσου αιτιατική και γενική, δέν «διαπράττουν» κανένα «σφάλμα» εκεί οι νοτιοελλαδίτες, είναι συνεπέστατοι.

Έχει κυκλοφορήσει ένα ψευδεπίγραφο άρθρο του Μπαμπινιώτη επαυτού, και ο συγκεκριμένος ορισμός του σαπάπ ψιλοβρομοκοπάει οτι έχει αντλήσει απο 'κεί (ειδικά εκεί που λέει για «ορθότητα» του με λές σε βάρος του μου λές). Κάπου τά 'χει πεί κι' ο Σαραντάκος ο Μυθομάχος απ' ότι θυμάμαι, άν τα βρώ επανέρχομαι.
(02/09/10)
ΜΠ
Νομίζω ότι δεν έχει σχέση με την δοτική χαριστική αλλά με το άμεσο/ έμμεσο αντικείμενο
Το άμεσο συντάσσεται με επίθετο και το έμμεσο με ρήμα ή με δευτερεύουσα πρόταση
Δηλαδή:
«σε λέω» αλήτη (εγώ λέω εσένα αλήτη) = σε αποκαλώ <άμεσο>
«τον είπα» έξυπνο <άμεσο>
«σου λέω» την αλήθεια (λέω σε εσένα την αλήθεια) <έμμεσο>
του είπα ότι κάνει λάθος (είπα σε αυτόν ότι κάνει λάθος) <έμμεσο>
 

Ορισμός: 10
Λήμμα: 9
Φαινομενικά αθώο ρήμα της νεοελληνικής, το οποίο δεν προσφέρεται για λημματογράφηση, λέτε εσείς τώρα...

Για τους Σαλονικιούς εξ ημών, το ρήμα κατεβαίνω έχει, μεταξύ των γνωστών κυριολεκτικών σημασιών, δύο ακόμα:
  • πηγαίνω στο κέντρο της πόλης - απ' οπουδήποτε βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη. Δεν έχει σημασία αν είμαι στην Καλαμαριά (ανατολικά) ή στην Πολίχνη (δυτικά), αν πηγαίνω κέντρο και είμαι Σαλονικιός, τότε «κατεβαίνω κέντρο».

  • πηγαίνω στην Θεσσαλονίκη από τη Χαλκιδική. Αν το προηγούμενο έχει κάποια λογική (πχ αν είμαι στο Πανόραμα, από το οποίο το κέντρο είναι όντως κάτω), αυτό εδώ είναι εντελώς σουρεάλ διότι στο φινάλε η Χαλκιδική (ο νομός όλος) είναι κάτω από τη Θεσσαλονίκη. Εν πάσει περικυκλώσει όμως, αν πρέπει να πας Θεσσαλονίκη από Χαλκιδική, «κατεβαίνεις Θεσσαλονίκη».
1. - Κατεβαίνει κανείς κέντρο ρε δερβίσια να με πετάξει στη μάνα μου; Έχει κάνει γεμιστά και δεν είναι να τα χάνω.
- Χαλαρά δικέ μου. Πάμε να τσιμπήσουμε και μετά πάμε για καμιά φραπεδιά στο Θερμαϊκό.

2. - Πώς περάσατε το σουκού στη Χανιώτη;
- Νταξ, μιά χαρά, δε λέω... Αφού σαν τη Χαλκιδική δεν έχει ρε φιλαράκι, το ξέρεις. Αλλά το απόγευμα της Κυριακής που είπαμε να κατέβουμε Θεσσαλονίκη, φάγαμε ένα παλτό από την κίνηση, κάτσε καλά... Τρεις ώρες... Τους κωλοαθηναίους μου μέσα ρε πούστη, ένα δρόμο δε μπορούν να κάνουν εδώ πάνω...
Από:  acg την: 07/07/09
 
Σχόλια [44]
(07/07/09)
jesus
με την πρώτη έννοια το λέμε κ λευκάδα. κ ξέρεις, εκεί το κέντρο είναι πολύ μακρυά απ' τα προάστεια. κ κυρίως με την έννοια του βγαίνω το βράδυ.

σοβαρά τώρα, λέγεται όπου κατευθύνεσαι προς το νερό (θάλασσα-ποτάμι-λίμνη), καθώς κατά κανόνα κατηφορίζεις.
(07/07/09)
johnblack
Καλά ρε δεν υπάρχετε εσείς εκεί στον περήφανο βορρά! Ετούτο πράμα λέγεται σ' όλα τα μήκη και τα πλάτη τση γης, και μάλιστα όχι μόνο οταν κατευθύνεσαι σε τόπο με χαμηλότερο υψόμετρο. Εμείς στην Αθήνα το λέμε καθημερινά, π.χ. κατεβαίνω Ομόνοια, κατεβαίνω Πειραιά, κατεβαίνω Γλυφάδα για μπάνιο κ.ο.κ. Ορισμένοι μάλιστα το χρησιμοποιούν και με την έννοια του ξεκουβαλάω, ξεβολεύομαι, π.χ. που να κατεβαίνω τώρα στη σχολή παρασκευιάτικα (ακόμη κι αν αυτός που το λέει μένει θάλασσα και η σχολή είναι Ζωγράφου απάνω στο βουνό). Αντίστοιχα και το ανεβαίνω, το οποίο οι περισσότεροι χρησιμοποιούν αδιακρίτως με το κατεβαίνω...
(07/07/09)
Vrastaman
Για τους χαλικούτηδες του κόσμου αυτού όμως κάθε εσωτερική μετακίνηση αποτελεί upside.
(07/07/09)
xalikoutis
«ανεβαίνω Κρήτη» είπε ο Γαυδιώτης
(07/07/09)
acg
@ Θεανθρωπος: Ενταξει, για το κεντρο μπορει να εχει νοημα αλλα γιατρε μου, η Χαλκιδικη ειναι στο νερο.

@ Μαυρογιαννος: Δεν θα το 'λεγα ρε θειο. Μενω Αθηνα στα ΝΠ και κανεις δε λεει «κατεβαινω κεντρο» ή «κατεβαινω Ομονοια», αντιθετα επειδη η Συγγρου εχει και μια ανηφορικοτητα οσο και να το κανεις, λενε «ανεβαινω Αθηνα». Αλλα τεσπα, το γεγονος παραμενει οτι δεν υπαρχουμε εμεις εκει στον ΠΒ!
(07/07/09)
Mes
Ε, ναι :)
(07/07/09)
GATZMAN
Νομίζω πως έχει δίκιο ο Μαυρόγιαννος . Το κατεβαίνω το λέμε και εμείς και πολλοί άλλοι. Σε πολλές περιπτώσεις δε, δεν παίζει ρόλο το υψόμετρο του τόπου στον οπόιον κατευθύνεσαι. Για την ιστορία, μένω και εγώ στα νότια προάστια, και σε περιοχή μάλιστα, όπου ο άξονας καθόδου στο κέντρο, δεν είναι η Συγγρού, αλλά η Ηλιουπόλεως.
(07/07/09)
acg
Δεν ειναι μονο το θεμα υψομετρου αλλα και του αξονα Βορρα - Νοτου. Τα τελευταια 11 χρονια που μενω Αθηνα δεν το 'χω ακουσει για το κεντρο, αλλα ποιος ξερει, μπορει να ζω μια προστατευμενη ζωη σε μια γυαλα... Σε τελικη αναλυση, το λημμα σλανγκοφερνει κττμγ υπο την εννοια που το λεω, ακομη κι αν το λενε και σ' αλλες περιοχες (που δεν το λενε δλδ, αλλα τεσπα), νο;
(07/07/09)
johnblack
Aγύριστα κεφάλια εσείς οι βόρειοι ρε πστ μου :)
(07/07/09)
Mes
Γκάταλαβα. Γράφει κάποιος από την Σαλλλονίκη και μάλιστα μόντουλας , ορισμό για σαλονικιώτικη σλανγκ έκφραση, κι έχουμε άποψη οι χαμουτζίδες; Και γω δικιά μας είμαι τζονμπλάκ, αλλά αν βγω σε δικό σου ορισμό για τα γυμναστηριακά και σου πω, «μπααα εγώ το έχω ακούσει αλλιώς στην πλατεία που πάω βόλτα» και σε πω και αγύριστο κεφάλι, δεν πάει με την καμία, νομίζω; :-P

acg καλό μου, τον λογαριασμό για την επιταγή περί των δικηγορικών υπηρεσιών μου στον στέλνω σε πιμί, οι καλοί λογαριασμοί μπλα μπλα μπλα
(08/07/09)
johnblack
Σόρυ που θα γκαρίξω αλλά προτίθεμαι να μαρτυρήσω υπέρ του φωτός, ελπίζω όχι ως φωνή βοώντος εν τη ερήμω: ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΑΛΟΝΙΚΙΩΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΑΜΑ, ΤΟ ΛΕΕΙ ΟΛΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ!!! Και στην τελική, γι' αυτό υπάρχει το σάιτ, για να τεστάρουμε τις σλανγκιές που έχουμε ακούσει ή χρησιμοποιούμε, αν και κατά πόσον τυγχάνουν ευρύτερης διάδοσης..

Φιλάκι
(08/07/09)
Mes
Δεν βλέπω πουθενά στον ορισμό να λέει «όρος που χρησιμοποιείται μόνο στην θεσσαλονίκη» - λέει «αυτός ο όρος, όταν χρησιμοποιείται στην θεσσαλονίκη σημαίνει...». Μωρέ τζονμπλάκ μπορούμε να μιλάμε με τις ώρες, πράγμα που έχει γαμώ τις πλάκες να πω αλλά, δεν σ' αρέσει, ε, βάλτου μηδέν κι εσύ, άμα είναι να πάθεις εγκεφαλικό επειδή δεν είναι σαλονικιότικο το κατεβαίνω τί να πω βρε μωρό μου αχαχααααχα
(08/07/09)
acg
@ Μαυρογιαννος: Δεν ειπα οτι εχουμε την αποκλειστικοτητα στη σλανγκικη χρηση του ρηματος αδερφακι μου. Ειπα οτι στην Θεσσαλονικη χρησιμοποιειται με την εννοια που περιεγραψα, κατα κορον, ενω σε αλλες πολεις / περιοχες, οχι και τοσο. Στην Αθηνα πχ, ο,τι και να λες εσυ, που να χτυπιεσαι σαν τον φραπε (τον κανονικο, οχι του Γκατζ) ο ΝΠιτης που παει Ομονοια δε λεει οτι κατεβαινει στο κεντρο, ουτε οταν πηγαινει στην Αραχωβα για σκι. Ο Σαλονικιος, κοντρα στις πυξιδες, αντισυμβατικος και αντικομφορμιστης εκ πεποιθησεως, το λεει. αατα. Α, φιλακι επισης. (οχι, θα μεινω παραπισω εγω)

@ Μες: Συμπνοια μεταξυ της συντακτικης ομαδος. Πού να στειλω το τσεκι ειπαμε; Μπορω να το σου το φερω αυτοπροσωπως οταν κατεβω κεντρο... απο τη Βαρκιζα που ειμαι τωρα:-Ρ
(08/07/09)
GATZMAN
Κι όμως ρε φίλε acg, το λέμε (κατά τη φράση: και όμως κινείται). Λες να 'μαστε Σαλονικιοί και να μην το ξέρουμε; Πάντως τον ίδιο πολιούχο έχουν και η Σαλονίκη και οι ηρωικές Μπραχάμες. Κι όσο για τον γκάτζ φραπέ, καλό δε θα 'ταν να φτιαχνόταν κανα γκατζετάκι για αυτοματο χτύπημα του φραπέ; Κι αυτό, ως ελάχιστη προσφορά για το τεράστιο κοινωνικό έργο που επιτελούν οι καημένες οι φραπεδιάρες, που τα δίνουν όλα για το ιερό τους λειτούργημα τους, χωρίς να έχουν ανθυγιεινό επίδομα εργασίας.
(08/07/09)
GATZMAN
A...έχω υπηρετήσει και ένα επτάμηνο στα μέρη σου (έχοντας έδρα το στρατόπεδο του καπετάν Μπαρέτη στο Λαγκαδά). Λες να το 'χω πάρει απο κει και να το 'χω διαδώσει;
(08/07/09)
Mes
acg σλαγκομωρό μου, από ό,τι βλέπεις σε έχω πάρει υπό την προστασία μου - από την άλλη το φιλάκι του τζονμπλάκ ήταν για μένα, νομίζω; :-P

ΥΓ λες να ηρεμήσει το πλήθος αν το βγάλεις από την κατηγορία «τοπικοί ιδιωματισμοί»;
(08/07/09)
acg
Δεν το βγαζω απο τους τοπικους ιδιωματισμους που να γινει ανοιχτη συγκεντρωση στην Αθηνα με κεντρικο συνθημα «Το κατεβαινω ανηκει σ' ολους τους Ελληνες».

Α, και το φιλακι του Μαυρογιαννου μαλλον για σενα πηγαινε τωρα που το βλεπω, οποτε του παιρνω και το δικο μου πισω και το δινω σε σενα. Αμ πώς για;
(08/07/09)
Mes
Άστα αυτά, με σλαγκοφιλάκια θα την βγάλεις τέτοια υπεράσπιση; το τσέκι, το τσέκι.
(08/07/09)
GATZMAN
Μες, αν θες, συνεχίζουμε να του τη λέμε μέχρι να στείλει το τσέκι. Αλλά θα μας στάξεις κανά καπίκι...χεχεχε. Πάντως έχουμε εξαγγείλει για αύριο συλλαλητήριο. Που αλλού; Στο Σύνταγμα.
(08/07/09)
acg
Ναι, και υποθετω οτι θα «κατεβειτε» στο Συνταγμα απο παντου: Βουλα, Βουλιαγμενη, Βαρκιζα, Γλυφαδα...

@ Μες: Your cheque is in the mail, που ελεγε κι ο Ed MacMahon!
(08/07/09)
knasos
Γκατζ, τα ένδοξα και τιμημενα Λαγυνά τα θυμάσαι καθόλου; Ξερω τουλάχιστον ένα μέλος του σάιτ από κει.
(08/07/09)
Vrastaman
Το αναγραμμαντείο λέει: The check is in the mail = The male is in the chick

@ acg σε non-Euclidean space όλα γίνονται, και ο σπανός βγάζει γένια και κατεβαίνει απο Αθήνα Θερμαϊκό!
(08/07/09)
Mes
And the chick gets the @@ mail χαχαχαχ δε βαριέσαι τα μητρικά μου ένστικτα υπερισχύουν των υλικών απολαβών μωρά μου, δεν θ' αφήσω κανέναν να σας πειράζει :-P
(08/07/09)
GATZMAN
@knasos
Φυσικά, φυσικά και τα θυμάμαι. Εχω πάει. Είσαι από 'κεί; Που με πήγες τώρα;Θυμάμαι μάλιστα και ένα φίλο απο 'κει με τον οποίον είμαστε μαζί στη Γκασμαδία και παρουσιαστήκαμε με κοινό φύλο πορείας στο 638 ΜΤΠ στον Λαγκαδά.
@vrasta
!!!!
@mes
Ανακηρύσσεσαι μάνα του σλανγκολόχου
(08/07/09)
johnblack
Γκατζ θξ, αυτό το γαλιλαϊκό απλά έβαλε τα πράματα στη θέση τους.

Πιστεύω έγινε σαφές οτι το «κατεβαίνω» ισοδυναμεί στο περίπου με το «μεταβαίνω» (με μια απόχρωση ψιλοβαρεμάρας ή και δυναμισμού, αναλόγως των συμφραζομένων). Σχετικά τα: κατεβαίνω σε διαδήλωση, κατεβαίνω σε πορεία, κατεβαίνω σε απεργία κλπ.

Και όπως προείπα, το ακούω σε καθημερινή βάση απο εκατοντάδες φοιτητές που «κατεβαίνουν» στην Πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου (τέρμα θεού απάνω στο βουνί) από όλα τα μέρη της Αττικής, από Κορωπί μέχρι Πέραμα..

Α, και acg το φιλ πήγαινε και σε σένα (αλλά λιγότερο, περίπου το ένα τρίτο) :-Ρ
(08/07/09)
GATZMAN
Kαι μην ξεχνάμε και την αγγλική λέξη downtown
(08/07/09)
acg
Αφου το φιλι πηγαινε και σε μενα, εστω και κατα 33%, νερο κατω απ' τη γεφυρα, περασμενα ξεχασμενα, παλι φιλοι ειμαστε, εσυ Χριστο κι εγω Αλλαχ και τα συναφη.

ΥΓ: Μηπως οι εκατονταδες φοιτητες που ακους σε καθημερινη βαση ειναι δικα μας παιδια, βορεια, που το λενε απο κεκτημενη ταχυτητα; Λεω τωρα εγω;)

ΥΓ2: Βοηθα κι εσυ ρε συμμοντ, το φελεκι μου μεσα... Θα το στειλω το ρημαδι το τσεκι ειπαμε:)
(08/07/09)
Mes
Το λήμμα σου έγινε ένα πανέμορφο τσατ, μη σου πω παίζει σε επίπεδα βερμουδιάρη πια, άξιο συλλαλητηρίων τέτοιο επίτευγμα και περιμένω το μερίδιο των ευσήμων :-P

Τί επιπλέον βοήθεια θες πια βρε achόρταgε! Άντε δώσε εντολές, ποιον να αρχίσω να δέρνω; Τον τζονμπλακ; Τζονμπλάκ είσαι να παίξουμε μπουνίτσες; Εσύ θα σφίξεις τον κοιλιακό και εγώ θα του ρίξω ένα μπατσάκι και μετά θα φιλιώσουμε βρε κουτό. Χε.

αψγ το τσέκι δεν το θέλω το μετάνιωσα.
(08/07/09)
acg
Αυτα ειναι... και βοηθας και το κανεις αφιλοκερδως.

Σκλαβωμενος. Παω να μονταρω κανα λημμα να σε ξεκουρασω τουλαστιχον.

Α, και δες μηπως δειρεις και τον θεανθρωπο λιγο που μου ειπε οτι ξεφτιλιζω το σαιτ. Εμενα ειναι ανηψιος μου και δε μου παει η καρδια...
(08/07/09)
Mes
Όχι που θα κάτσω να παρακαλάω :-P
(09/07/09)
johnblack
Είσαι θεός ρε φίλε τα 'παμε αυτά, τέλος, σαν εκείνους που λένε οτι το Στόουνχεντζ είναι ελληνικό, οι γιάπωνες είναι ελληνικής καταγωγής, οι πυραμίδες φτιάχτηκαν με ελληνική τεχνολογία, οι έλληνες ήρθαν απ' το διάστημα κλπ κλπ, μόνο όπου έλληνες βάλε σαλονικιοί
(09/07/09)
Ο ΑΛΛΟΣ
Ρε παιδιά, να ρωτήσω κάτι. Ξέρω ότι στη Θεσσαλονίκη, λόγω παραλίας και ρυμοτομίας κλπ., είναι πιο εύκολος ο προσανατολισμός απ' ό,τι στην Αθήνα. Αλλά γενικά, όταν περπατάτε στο δρόμο, ξέρετε ανά πάσα στιγμή αν κινείστε βόρεια ή νότια; Όπως λ.χ. οι Αμερικάνοι, που χρησιμοποιούν τα σημεία του ορίζοντα ακόμη και για πολύ μικρές αποστάσεις; Στην Αθήνα με την καμία.
(09/07/09)
GATZMAN
Ωραία ...η λάμψη συνεχίζεται. Τώρα που το σκέπτομαι...ναι θεωρώ πως δεν είναι τυχαίο που ο Λιακό είναι Σαλονικιός. Εχει την...αποκάλυψη
(09/07/09)
Mes
Α, για μισό λεπτό. Μην πειράζετε την συντακτική ομάδα λέμετε!

Γράφει κάποιος έναν ορισμό και του την πέφτουνε προσωπικά, σε τί κόσμο θα μεγαλώσουμε τα παιδιά μας Νίκο Τσιαμτσίκα!!!

Δηλαδή, για καθείστε, ο acg είναι και σαλλλονικιός, που ξέρουν από καλό λλλ, είναι και τοπ5 του σλανγκρ (και παλιά ήταν και τοπ1 αυτό που το βάζεις), έχει προσφέρει σε αυτό το σάιτ επικούς ορισμούς και είναι και προγραμματισμένο βασικό στέλεχος της «συμφωνίας του Φλοίσβου» μαζί με τον Βράσταμαν, βοηθάει τους συνανθρώπους του να πετυχαίνουν ιερούς στόχους όπως το κόψιμο του τσιγάρου, έχει και ωραία μάτια αν θυμάμαι καλά, και τέλος πάντων τί άλλο πια να παραθέσω ως επιχείρημα... στην τελική σας έχει κάνει κουκλιά τόσους ορισμούς, πού είναι ο στοιχειώδης σεβασμός δηλαδή; τί είναι αυτά τώρα;; Ε;;; Τί είναι αυτά τώρα;;; Ειρωνίες σε φάση «Είσαι θεός ρε φίλε τα 'παμε αυτά»; Τζονμπλάκ;!!!

Και, όχι, δεν με πληρώνει για να τον υποστηρίζω, τσάμπα το κάνω είπαμετε.

ΥΓ εσύ τώρα μην αρχίσεις τα χαζά τα «σκλαβωμένος» και να μην πω, γιατί όλα είναι δανεικά :-P
(09/07/09)
acg
Πε τα Μεσουλα μου, πε τα γιατι δεν υπαρχει σεβας σ' αυτον τον κοσμο πια, πού ειναι τα ιδανικα, πού ειναι οι αξιες, πού ειναι ο Waldo;

Α, και Μαυρογιαννε... δεν ειμαι θεος, ο Τζιζας ειναι θεος, εγω ειμαι απλα θειος του, της οικογενειας δλδ, αλλα οχι τ' αφεντικο;)
(09/07/09)
GATZMAN
Τεσπα. Αφήνουμε καναπέδες, ντιβάνια, γραφεία, φραπεποσίες και κατεβαίνουμε Σύνταγμα
(09/07/09)
johnblack
Mα το 'χω ξαναπεί και αλλού, ο acg κτγμ είναι - από όλους τους λέουρες του σάιτ - αυτός με το πλέον ανεπτυγμένο σλανγκικό αισθητήριο, οι ορισμοί του ανταποκρίνονται περισσότερο από κάθε άλλου σε αυτό που εγώ θεωρώ σλανγκ... Γι' αυτό και η ανελέητη (λέμε τώρα) κριτική μου...

Τώρα βέβαια, μιας και το έφερε η κουβέντα, για τους σαλονικιούς γενικά δεν έχω και την καλύτερη άποψη, όσες φορές έχω ανέβει πάνω, μένω συνήθως άναυδος από ορισμένες περιπτώσεις αγένειας, χωριατιάς, κομπλεξισμού και ξεροκεφαλιάς (πράγματα που τα παραδεχονται κι οι ίδιοι άλλωστε). Αλλά θα μου πείτε μπορεί να έπεσα στους λάθος ανθρώπους, οκ...

Φιλάκια to everybody
(09/07/09)
GATZMAN
Μα τα 1000 σουβλάκια καλαμάκια, τo συλλαλητήριο ξεπέρασε κάθε προσδοκία.
(09/07/09)
acg
Να 'σαι καλα βρε μπαγασικο... με συγκινησες... ριξε κριτικη ρε, don't chew, αλλα το «Τοπικοι Ιδιωματισμοι» θα μεινει που να μαζευτουν 5 εκατομμυρια υπογραφες Αθηνεζων, το φελεκι μου μεσα;) Και ναι ρε Μαυρογιαννε, εισαι χαλαρα rookie of the year στο μυαλο μου, οποτε ας σταματησουμε καπου εδω για να μην εκτεθουμε κιολας...

Α, σ' οτι αφορα τους Σαλλλονικιους, εχοντας πλεον πολυετη εμπειρια απο τις 2 πολεις, εχω να παρατηρησω οτι οι βασικες διαφορες εστιαζονται στο οτι (α) οι Σαλλλονικιοι εχουν κατα βαση προβλημα με τους Αθηνεζους ενω το αντιθετο δεν συμβαινει, (β) αγενεις, χωριατες, κομπλεξικοι και ξεροκεφαλοι ευδοκιμουν σ' ολα τα μηκη και πλατη της επικρατειας, (γ) οι Αθηναιοι οδηγουν καλυτερα και (δ) στη Θεσσαλονικη τρωνε καλυτερα και φθηνοτερα. αατα.
(07/08/10)
vikar
«Οι αθηναίοι οδηγούν καλύτερα»;!... Ρε ατσεγκέ, γιά κάνε ένα ελάμπορεϊτ στο επίρρημα, όποτε μπορέσεις.

Γιατι όποτε έχω μπεί σ' αυτοκίνητο στην πρωτεύουσα (χωρίς νά 'χω οδηγήσει ο ίδιος εκεί ποτέ), είχα εμπειρίες αλα τρενάκι στο λούνα πάρκ. Μή πώ τρενάκι του τρόμου, μ' όλα τ' απαραίτητα τα ηχητικά εφέ...

Εκτός κι' αν το εννοείς κάπως έτσι δηλαδή (για να παραφράσω ατάκα απο κάποια ταινία): «οι αθηναίοι οδηγοί είναι οι καλύτεροι, γιατι τα βγάζουν πέρα με το χειρότερο κυκλοφοριακό στη χώρα».


Το λήμμα στη Θεσσαλονίκη λέγεται βέβαια, και μου φαίνεται λογικό να λέγεται και αλλού. Ίσως το οτι ο ατσεγκές δέν το ακούει τόσο συχνά στην Αθήνα (όσο είχε συνηθίσει) έχει να κάνει με το οτι οι αθηναίοι δέν κατεβαίνουν τόσο συχνά στο κέντρο-κέντρο όσο οι θεσσαλονικιοί.

Στη Θεσσαλονίκη δέν έχει και πολλά μέρη να πάς, ξέρω 'γώ;... Για έξοδο, αν δέν κατέβεις κέντρο, θ' ανέβεις Κάστρα ή θα πάς αεροδρόμιο (καταχωρίσιμο τοπικό πλάκα-πλάκα...), δηλαδή, σ' ένα 'π' τα μπόλικα σκυλάδικα στην περιοχή κοντά στο αεροδρόμιο. Για αγορά, και πάλι, ο Καλαμαριώτης θα κατέβει κέντρο τουλάχιστον όσες φορές θα πάει στον Πεζόδρομο (παρά τις παραινετικές πινακίδες του δήμου περι στήριξης των δημοτικών επιχειρήσεων).

Στην Αθήνα έχω την εντύπωση (χωρίς να τό 'χω με την πόλη) οτι υπάρχουν περισσότερα «κέντρα» απ' ότι στη Θεσσαλονίκη, οπότε εντάξει, θα κατέβεις κέντρο, αλλα πού ακριβώς; Δέν ξέρω, απλά λέω.
(07/08/10)
vikar
Ένα χρόνο μετά: ο ατσεγκές την έχει δεί επίτιμο μέλος, κι' ο τζόνι μπλάκ μας κρατάει μούτρα... Δυό απ' τους σημαντικότερους.

Τί 'α κάεινς;... έτσι 'ν' η ζωή, και το διαδίκτυο την αντιγράφει.
(07/08/10)
HODJAS
Έστω και μετά απο ένα χρόνο, έχω να παρατηρήσω:

1) Το ανεβαίνω - κατεβαίνω κάπου δεν είναι αργκό.

2) Δεν λέγεται μόνο στη Θεσσαλονίκη.

3) Στον Βορρά εν γένει λέγεται ιδιωματικά περισσότερο το κατεβαίνω, ανεξαρτήτως γεωγραφικού προορισμού (π.χ. θα κατέβω Βέροια απο Λάρισσα κλπ), ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα (και στην Αθήνα), χρησιμοποιείται πιο λογικά τόσο το ανεβαίνω όσο και το κατεβαίνω, αναλόγως του υψομέτρου που βρίσκεσαι και αυτό του προορισμού σου (π.χ. θα κατέβω Πειραιά απο την Αθήνα ή θ' ανέβω Κηφισιά κλπ).

4) Η Θεσσαλονίκη δεν δικαιούται διά να ομιλεί (Κουτσόγιωργας), αφού είναι το χαϊδεμένο παιδί της Ελλάδας. Υπάρχουν πόλεις πολύ χειρότερα και πολύ πιο άδικα κλασμένες απο την κεντρική διοίκηση (π.χ. Πειραιάς, Πάτρα, Βόλος, Καβάλα, Νάουσσα κλπ).

5) Η Θεσσαλονίκη, είναι καταδικασμένη να έπεται της Αθήνας, μετά απο το συμπλεκτικό σύνδεσμο «και» (βλ. π.χ. διαφημίσεις καταστημάτων «τώρα και στη Θεσσαλονίκη»), εκτός κι αν αποφασιστεί (όχι φυσικά απο την ίδια) ν' ανοίξει δικό της μαγαζί...

6) Η Θεσσαλονίκη καλώς κλάνεται και θα συνεχίσει να κλάνεται απο την Αθήνα για το επιπλέον των παραλόγων απαιτήσεών της (κάτι ακούστηκε για Άρειο Πάγο και στη Σαλονίκη – ήμαρτον Κύριε, πουθενά στο ντουνιά δεν υπάρχουν δυο έδρες του ανωτάτου ακυρωτικού!), αφού κι αυτή τα ίδια κάνει αλλά σε μικρότερη κλίμακα, δηλ. κόπτεται μόνο για την πάρτη της, κλάνοντας με την σειρά της ολόκληρη την Βόρεια Ελλάδα.
Εμ, όσο νεοέλληνες είναι οι Αθηναίοι, άλλο τόσο είναι κι οι Σαλονικιοί. Ή μήπως δεν είναι έτσι;

Φερ’ ειπείν, το συγκεκριμένο λήμμα αναφέρεται ως δήθεν θεσσαλονικιώτικη έκφραση, καίτοι λέγεται έτσι ιδιωματικά σε ολόκληρη την Β. Ελλάς (δηλαδή δεν υπάρχουν πουθενά οι άλλοι)!

Γιασάν στα κορόιδα τους βορειολλαδίτες, που την αποκαλούν και «νυφούλα τους», αφού πιστεύουν οτι είναι η «ασπίδα τους έναντι στο παλιο-κράτος των Αθηνών».

7) Ο τοπικισμός είναι επαρχιωτισμός, με την ορθή μετάφραση του όρου: Parochialism = στενομυαλιά – να μη βλέπεις πέρα απ' τη μύτη σου και προέρχεται απο την λατινική parochia – αγγλ. parish = ενορία, δηλ. ο όρος εννοούσε τον κληρικό που ασχολείται μόνο με τα της ενορίας του και δεν βλέπει παραέξω ούτε τις εξελίξεις ούτε τα μεγάλα δογματικά ζητήματα της Εκκλησίας).

Οι Κρητικοί είναι κατεξοχήν τοπικιστές.
Ακόμα και οι φερόμενοι Αθηναίοι πάσχουν απ’ αυτή τη νόσο, αλλά θα περίμενε κανείς να πλήττει μόνο τη λαϊκούρα...

Τελικά, όσο απογοητευτική είναι η μη επαλήθευση της επαγωγής σπουδές=>μόρφωση=>παιδεία, άλλο τόσο παρήγορη είναι γιατί δίνει ελπίδα και στους φτωχούς ν' αποκτήσουν την τελευταία και μάλιστα τσάμπα...

(11/08/10)
jesus
έπος;
(02/09/10)
electron
σε πολλά νησιά λένε
κατεβαίνω στη χώρα, (αίγυπτο, σουδαν, Νότιο αφρική)
εννοώντας την πρωτεύουσα του εκάστοτε νησιού
 

Ορισμός: 4
Λήμμα: 4
Φράση που χρησιμοποιείται για να υποβαθμίσουμε τη σπουδαιότητα ενός γεγονότος ή μιας είδησης ή, γενικότερα, για να δείξουμε αδιαφορία του στυλ «νταξ μωρέ, και τί έγινε».

Συνώνυμα: τι να λέει, σιγά τα ωά, κλάιν μάιν.
1. Στο νέο δελτίο τιμών φαρμάκων, η μείωση των τιμών των φαρμάκων κυμαίνεται μεταξύ 0.1 και 0.5%. Σε και με.

2. Θα στείλουν ράμπο να μας ελέγξουν τα βιβλία. Σε και με. Έτσι κι αλλιώς έχει να πατήσει πελάτης κάνα μήνα.
Από:  allivegp την: 02/09/10
 
Σχόλια [7]
(02/09/10)
MXΣ
Eκ του οθωμανικού sikmek που σημαίνει γαμάω. Κλασική και η φράση «Σεκεμέ Καντάρ» ή η παραλλαγή της αλλιάκ μπακάλ τασιακλαρούμ καντάρ.
(02/09/10)
Khan
!!! Είναι το ίδιο ρήμα από το οποίο βγαίνει (σύμφωνα με τους ανθέλληνες) το α σιχτίρ;
(02/09/10)
MXΣ
Φίλε Κhan sik στα οθωμανικά είναι ο πούτσος. Από κει και πέρα τα ρήματα που είναι σχετικά, εκτός του sikmek είναι και τα siktirmek, sıkmak και siktiretmek.

Να σημειωθεί ότι sικ είναι η ρίζα για το πρεσάρω άρα ίσως τα δύο μαζί να συναντίουνται ετυμολογικά στο μπήξιμο!
(02/09/10)
MXΣ
(02/09/10)
GATZMAN
@ΜΧΣ
Ρίχνοντας ένα βλέφαρο στο λήμμα μεσίκ, θα μπορούσαμε να ψυλιαστούμε σχέση και με την οθωμανικήν (sik), αλλά και με τη Γαλλική όπως αναγράφεται εκεί. Ο τζέντλεμαν πάντως δεν έχει πρόβλημα.
(02/09/10)
vikar
(02/09/10)
Vrastaman
Ίσως να το έχω ξαναγράψει, αλλά η αγαπημένη μου τουρκοσλανγκιά είναι το οτουσμπίρ τσακμάκ, δηλαγή, «31 τσακμακίσματα» τουτέστιν μεθερμηνευόμενον και ψευδοτουρκιστί, το νταχτιρντί τσουτσού.
 

Ορισμός: 7
Λήμμα: 7
Το ανδρικόν όργανον. Όχι τόσο χυδαίο όσο το «πούτσος», και έχει μια περιπαικτική διάθεση.

Χρησιμοποιείται και στον πληθυντικό, πιθανότατα συμπεριλαμβανομένων και των άλλων 2.
Βάλε ρε κάνα βρακί που τριγυρνάς με τα λιλιά όξω!
 Κατηγορίες:  Σεξουαλικά  
Από:  Paparas την: 13/02/08
 
 
 
Σχόλια [10]
(15/12/08)
vikar
Βλέπε και τσουτσούνι.
(15/12/08)
poniroskylo
Ποντιακό. Το λιλίν.
(15/12/08)
GATZMAN
Απο δω το φέραμε(λιλί),απο κεί το πήγαμε(λιλίν) κάποια στιγμή θα το κεντράρουμε στη Λίλιαν.Και εισδύοντας το λιλί, θα δυεισδύσει κι ό τόνος από τη λήγουσα στην παραλήγουσα που απο αυτή τη λεκτική συνουσία έχει καταντήσει παπαραλήγουσα και το λιλίν θα γίνει λίλιν. Οπότε μένει να εξηγηθεί το Α.Μήπως το επιφώνημα της Λίλιαν;
(18/09/09)
AN21
-Μαμά μαμά! Το λιλί του Γιωργάκη είναι σαν γαριδάκι!
-Τι; Τόσο μικρό;
-Όοοχι! Τόσο αλμυρό!!

Ω ρε, που πάαααααμε...
(18/09/09)
Khan
(21/01/10)
ΠΡΩΤΕΥΣ
Βλέπε και κουκούνι
(02/09/10)
Τηλεορασάκιας
Ας μην ξεχνάμε και την Καναδή ηθοποιό Εβανζελίν Λιλί
(02/09/10)
electron
δεν τη ξέρω την κυρία...
(02/09/10)
Mes
Μήδι 1 ελέκτρε.
 

Ορισμός: 2
Λήμμα: 2
Τo φιστίκι είναι σίγουρα το πιο σλανγκοτραγουδισμένο ξηροκάρπιο στον ντουνιά.

Σημαίνει ταυτόχρονα μικρός και μεγάλος πέοντας, γαμήσι, αρχίδι, τάπα στο μπάσκετ, σύνδεση καλωδίων, και ταλιμπάν. Στην φίλη γείτονα, fistik αποκαλείται το αμαρτωλό με κορμί-κόλαση, αυτό που σε ανασταίνει για να σε στείλει στον τάφο μιαν ώρα αρχύτερα.

Στον κατάλογο αυτό ας προστεθεί, χάριν πληρότητας, και το παιδί-φιστίκι. Πρόκειται για τον τραγικό, ανίατο και αποχαυνωμένο από την μαλακία βλάκα, αυτόν του οποίου και η ίδια η φυσιογνωμία προδίδει κλινικά συμπτώματα ιδιωτείας.

Βλ. επίσης παιδί-κουμπί, παιδί-βιολί, παιδί-μπουζούκι, κουφέτο.
- Είναι τόσο παιδί-φυστίκι που όταν πρωτοαντίκρισε τον ομφάλιο λώρο του μωρού της είπε «μα εγώ το ήθελα ασύρματο»…

- Το πολύ το τίκι τίκι κάνει το παιδί φυστίκι.
(εδώ).
Από:  Vrastaman την: 02/09/10
 
 
Σχόλια [3]
(02/09/10)
GATZMAN
παιδί φιστικι μυαλό φιρίκι
(02/09/10)
Mr. Cadmus
Έχει συγγένεια με τον Τζον Φιστίκη;
 

Ορισμός: 5
Λήμμα: 5
Ο τιποτένιος, το μηδενικό. Από την γερμανική λέξη null (= μηδέν, προφέρεται νουλ). Το λέμε και για άντρα και για γυναίκα.
- Άειντε γαμήσου μωρή νούλα, σήκω φύγε από δω χάμω, άειντε και στο διάολο, μαλάκα...
1 ορισμός ακόμα · [W] tag
Από:  ironick την: 28/03/08
 
Σχόλια [10]
(05/10/08)
καθενας
αποτέλεσμα ισοπαλίας σε παρτίδα σκακι
(05/10/08)
acg
Η ισοπαλια στο σκακι, αν δε με απατα η ασθενης μνημη μου, λεγεται πατ.
(05/10/08)
jesus
κ αν έρθει ισοπαλία σε παρτίδα μπλιτς, λέγεται πατ κιουτ
(06/10/08)
sarant
Θα διαφωνήσω στην ετυμολογία. Είναι οπωσδήποτε από το ιταλικό nulla. Τα άμεσα γλωσσικά δάνεια από τα γερμανικά είναι μετρημένα στα δάχτυλα.
Επίσης, ναι μεν υπάρχει το πατ, αλλά η ισοπαλία που συμφωνιέται μεταξύ των παικτών στο σκάκι σαφέστατα λέγεται νούλα και μόνο νούλα. (Επειδή είχα πίεση χρόνου ου έκανα πρόταση νούλας και αρνήθηκε, αλλά μετά μου έστησε κομμάτι και τον κέρδισα, τον μαζέτα).
Αν θέλουμε να είμαστε κάπως αυστηροί, πατ είναι η υποχρεωτική ισοπαλία -όταν ο άλλος δεν έχει νόμιμη κίνηση επειδή όπου και να βάλει τον βασιλιά του είναι απειλούμενη θέση.
(06/10/08)
ironick
αχα! μερσί φίλε, έχεις δίκιο, από τα ιταλικά είναι, δεν ξέρω πώς μου ήρθε το γερμανικό!

Όσο για το παράδειγμα, παίδες, τώρα που το ξαναβλέπω, πώπω χάλι! Μάλλον είχα νευράκια εκείνη τη μέρα! Τεσπα.
(01/03/09)
Mes
αχαχαχα κορυφαίο λήμμα ιρον, ήρθα εδώ από ένα λινκ σου, δεν το είχα συνδυάσει με το μεδέν το νούλα, πάλι έπαθα μόρφωση. Όσο για το παράδειγμα αυτό ήταν καρακορυφαιότατο, κρίμα να το αποποιείσαι!
(01/03/09)
ironick
λες μες; φχαστώ πάντως!
(02/09/10)
electron
υερήλιξ σε προπατζλιδικο:
-παίξε μου τις ντούσες και τις νούλες... (κινο)
-(προποτζης) Παρακαλώ;!;!;!
(02/09/10)
electron
εννοούσε τα μηδενικά και τα δυάρια
(02/09/10)
electron
δλδ 10,20,30,40,50,60,70,80
και 2.12,22,32,42,52,62,72
 

Ορισμός: 6
Λήμμα: 6
Ούτο λήμμα ουδεμία έχει με την γνωστή πόλη, ή με αιγοπρόβατα. Υπονοεί την επίτευξη ενός στόχου εν μέσω χρονοβόρων τε και ασκόπων διαδικασιών αμφισβητούμενης ισχύος και χρησιμότητος. Εις τον ερωτικό-πηδιολογικό τομέα υπονοεί την επιτυχημένη έκβαση καμακίου είτε φλερτ εν μέσω περιττών διαδικασιών.
Δεγαμίων: «Τελικώς; Τι απέγινε μετά του γκομενακίου;»
Καυλαγόρας: «Α... οποία χρονοτριβή λέγω... επισκεφθήκαμε οινοπνευματοποτίων, κινηματογράφο, εστιατόριο, βγήκαμε μετά της συνοδίας της έπειτα... οποία κούραση!»
Δεγαμίων: «Και έπειτα;»
Καυλαγορας: «Ε έπειτα τα ποιήσαμε.»
Δεγαμίων: «Ε μα επιτέλους! Έφταξαμεν έστω και... μέσω Λαμίας
Από:  Γιώργος Ζάκκης την: 17/10/09
 
Σχόλια [2]
(02/09/10)
MeriLout
Δυστυχώς όταν κάνει κανείς τέτοιο χιούμορ, πρέπει να διπλοτσεκάρει τη σύνταξη και την ορθογραφία, αλλιώς δεν έχει αξία.
(02/09/10)
vikar
Όντως, στο συγκεκριμένο βρίσκω κι' εγώ τον φίλο Ζάκκη εξαιρετικά ορθογράφο... :-Ρ