Ας υποθέσουμε πως κάποιο μέρος, υπαίθριο, στεγασμένο ή ημιυπαίθριο, κατακλύζεται από κόσμο. Κοσμοσυρροή σα να λέμε. Μαζική προσέλευση. Κοσμοπλημμύρα. Και δημιουργείται το αδιαχώρητο. Γίνεται το έλα να δεις. Κουτσοί, στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα (όπως έλεγε κι η γιαγιά μου). Σα να μοιράζουν λεφτά ένα πράμα.

Τότε ακριβώς λέμε πως εδώ πέφτει ξύλο.

Προφάνουσλυ, το ξύλο δεν νοείται κατά κυριολεξία: η έκφραση αποδίδει με γλαφυρό τρόπο την αγωνία όλων αυτών των συγκεντρωθέντων να εισέλθουν σε κάποιο Ναό (με την ευρύτερη δυνατή σημασία του όρου), να εξαγνιστούν σε κάποια σύγχρονη Κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Η απλή είσοδος ενίοτε δεν είναι αρκετή, και η μάχη συνεχίζεται προς εξασφάλιση μιας ευνοϊκής θέσης εντός του συγκεκριμένου Ναού.

Η ατμόσφαιρα είναι συνήθως ηλεκτρισμένη, καθώς όλοι αλληλοϋποβλέπονται. Ο Άλλος εκλαμβάνεται ως απειλή, ως αυτός που πρόκειται ενδεχομένως να σου στερήσει ζωτικό χώρο. Η λέξη διαγκωνισμός αποκαθίσταται στις πραγματικές της διαστάσεις. Υπό αυτές τις συνθήκες, δεδομένης της υψηλής συγκέντρωσης διπόδων ανά τ.μ., το ξύλο παίζει από μεταφορική έκφραση να μετατραπεί σε πραγματικότητα. Διότι στο φινάλε, όλες οι μεταφορές δεν είναι και τόσο μεταφορές, αν το ψαχουλέψεις κάπως το ζήτημα.

Και έρχομαι στα παραδειγματάκια που όλοι περιμένατε.

  • Ξύλο πέφτει σε έναν μεγάλο ποδοσφαιρικό αγώνα.
  • Ξύλο πέφτει σε μια σπουδαία καλοκαιρινή συναυλία.
  • Ξύλο πέφτει σε μια μεγάλη ανοικτή προεκλογική συγκέντρωση.
  • Ξύλο πέφτει εντός και εκτός ενός λίαν γκλαμουριάρικου νυχτερινού διασκεδάδικου.
  • Ξύλο πέφτει (αυτό συμβαίνει συνήθως στο Αμέρικα) όταν, εκτός ελέγχου λοβοτομημένοι καταναλωτές, περιμένουν αξημέρωτα να ανοίξουν οι πόρτες του αγαπημένου τους πολυκαταστήματος σε περίοδο προσφορών. Μια τέτοια επείσακτη αμερικλανιά έχουμε κι εδώ τα τελευταία χρόνια, κάθε φορά που σκάει το καινούριο βιβλίο του μαλακοπίτουρα του Χάρι Πότερ: άλλο ένα ψευδοσυμβάν (Baudrillard) που στήθηκε από τα Μέσα, καταναλώθηκε από τα Μέσα, υπάρχει μόνο για τα Μέσα.

Όπως θα ψυλλιαστήκατε, το πέφτει ξύλο έχει συνδεθεί άρρηκτα με την κατανάλωση. Κατανάλωση ήχων, κατανάλωση προκάτ πολιτικών συνθημάτων, κατανάλωση ψευτογκλαμουριάς και νοθευμένων ξιδιών, κατανάλωση «εκτόνωσης» και «ψυχαγωγίας», κατανάλωση στημένων παιχνιδιών και πουλημένων διαιτησιών, κατανάλωση άχρηστων πολυμίξερ και αποχυμωτών, κατανάλωση της κατανάλωσης σε τελική ανάλυση.

Έπεφτε ξύλο θα ακούσεις να λένε όσοι παρευρίσκονταν σ' αυτόν τον τεχνητό πανζουρλισμό, για να κομπάσουν σε στιλ «ήμουν κι εγώ εκεί, ήτανε γαμάουα, δεν ξέρεις τι έχασες». Θα το πουν επίσης όσοι κονομάνε αμέσως ή εμμέσως απ' αυτά τα σκηνικά, ως ένα είδος αυτοδιαφήμισης: ιδιοκτήτες νυχτερινών μαγαζιών («έπεφτε ξύλο χτες βράδυ, δεν ξέραμε που να τους βάλουμε, αρχίσαμε να διώχνουμε αβέρτα»), διευθυντές και στελέχη εμπορικών πολυκαταστημάτων («Με τις νέες προσφορές μας, βλέπω από Δευτέρα να πέφτει ξύλο, να γίνεται μάχη σώμα με σώμα ποιος θα πρωτοαρπάξει»), διοργανωτές και χορηγοί συναυλιών κ.ο.κ.

Το θλιβερό όμως είναι να το ακούς κι από κείνους που δεν έχουν τίποτα (ή ελάχιστα) να κερδίσουν απ' αυτό το καταναλωτικό όργιο: υπάλληλοι σε διασκεδάδικα / καταστήματα κλπ που από την πλύση εγκεφάλου τείνουν να ταυτιστούν με τον αιμορουφήχτρα τον αφεντικό τους, πειθήνια πρόβατα που αποθεώνουν τον και καλά χαρισματικό πολιτικό ηγέτη, γηπεδικά κοπάδια που αναζητούν στο οπαδιλίκι την δικαίωση για της ζωής τους τα ναυάγια, απελπισμένοι μικροαστοί που νομίζουν πως παίρνουν εκδίκηση για το πενθήμερο εργασιακό γαμήσι.

- Φίλε έπρεπε να ήσουνα στο opening party στο Ακρωτήρι... Έπεφτε ξύλο κανονικά... Όλος ο καλός ο κόσμος μαζεμένος σου λέω, μουνιά επιπέδου Τσάμπιονς Λιγκ, φοβερή μουσικούλα, τα Φεραρικά να σκάνε το 'να μετά το άλλο... Τέτοια σκηνικά δεν είναι για να τα χάνεις.
- Έλα, μη μου πεις... Κάτσε να το πω στ' αρχίδια μου να τοποθετηθούν κι αυτά περί του θέματος.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
baznr

Δηλαδή χρησιμοποιείται και όταν πχ περιμένουν 5000 συνταξιούχοι να πάρουν τον ΑΜΚΑ τους; Παίζει για όλες τις ουρές;

#2
Επισκέπτης

Μένι θενξ για την πάσα, με δίνεις ευκαιρία για διευκρίνιση που ούτως ή αλλέως σκόπευα να συμπεριλάβω στον ορισμό.

Ουρές συνταξιούχων, ουρές σε τράπεζες, ουρές σε ασφαλιστικά ταμεία, ουρές μεταναστών που περιμένουν για τα χαρτιά τους κλπ ΔΕΝ εμπίπτουν στον ορισμό κττμγ. Αν το πεις θα είναι καταχρηστικά.

#3
iron

και σεις διαβασμένος, κύριε μαυρόγιαννε βλέπω... δεν τριγυρνάτε μόνον ανάμεσα στους σφίχτες και στα πρεζάκια, έχετε και κανα βιβλίο παραμάσχαλα ναούμ (Baudrillard), εύγε, εύγε...

#4
jesus

εγώ πάντως το χρησιμοποιώ με θετικότατη έννοια κ χωρίς το ρήμα. δεν το έβαζα επίτηδες γιατί νόμιζα ότι δεν παίζει γενικότερα. πχ

- πήγα χτες στην όπερα κ είδα τόσκα. ξύλο, φίλε, τρελλή ερμηνεία η γκόμενα.

#5
johnblack

@ ιρον: είναι ο αγαπημένος μου, το pillow reading μου, μαζί με Marcuse.

@ τζιζα: εννοείται παίζει κι αυτό που λες. Το είχα στα υπόψη προς ανέβασμα, βάλτο καλύτερα εσύ. Και υπάρχουν κι άλλες ακόμη σλανγκικές χρήσεις της λέξης, π.χ. όταν βρέχει με το κιλό και δεν κρατάς ομπρέλα, τότε λες «τρώω ξύλο».

#6
jesus

τώρα να το ανεβάσω, ή να το αφήσω να επιληφθεί ο ντέρτυ γιατί βαριέμαι κ όλας;;:ΡΡ

#7
vikar

Τελικά θα τ' ανεβάσει κανένας σας; --άιτε να πούμε, τρία χρόνια...

Έχει πάντως πλάκα τζίζα, οτι κι' εγώ το έχω απ' το χώρο της μουσικής. Δηλαδή, δέν νομίζω νά 'χω ακούσει ποτέ γιά 'ναν πίνακα ζωγραφικής ξερωγώ, «πόοοο πο, ξύλοοο» --όχι οτι δε θά 'στεκε στην τελική να το πείς βέβαια... Χμ.

Με την ίδια έννοια χρησιμοποιείται και το δέρνω παρεμπιπτόντως: «Πήγα χτες στην όπερα και είδα τόσκα. Φίλε, η σοπράνα έ δ ε ρ ν ε , τρελή ερμηνεία».

#8
vikar

Το οποίο δέρνω απ' την άλλη, μπορεί να θεωρηθεί οτι προέρχεται απ' αυτό εκεί βέβαια... Χμ...

Τέ'ς πά', ευτυχώς που είναι πιασμένο... :-Ρ

#9
deinosavros

Αυτό εκεί, ετούτο εδώ...
Μωρέ παπά, ντελη-παπά, τι φαντασιωνόσουνα τη νύχτα μέσα στο λαγούμι και μας ήρθες ορεξάτος πρωί-πρωί; ;-ΡΡΡ

#10
vikar

Είναι μήν ανοίξω την καταπακτή: το λαγούμι ξυπνάει μέσα μου το ζώο.

#11
deinosavros

Εγώ πάντως έχω να πω ότι την τελευταία φορά που άνοιξες την καταπακτή την κοπάνησε ο Κύπριος και χάσαμε σοβαρή πηγή :-P

#12
vikar

Ε απο τότε που μου την κοπάνησε έχω κι' εγώ να ρίξω ξύλο, τί νομίζεις;..

#13
MXΣ

To «γαμάω και δέρνω» έχει, εικάζω, και την έννοια του «περνάει η μπογιά μου» και σε γυναίκες (γαμάω) και σε άνδρες (δέρνω).

Δηλαδή επιδείχνει με τον τρόπο της, τα πρώτα βήματα των αλλαγών της Ελληνικής κοινωνίας ως προς την ισότητα των δύο φύλων με μιά of course δόση κορεκτίλας, μιάς positive discrimination, ένα πράμα.

#14
deinosavros

Και μεις τι φταίμε;

#15
MXΣ

#16
deinosavros

#17
MXΣ

#18
jesus

#19
MXΣ

@