Κορυφαία, all time classic ατάκα, προερχόμενη από ένα εξίσου διάσημο και υπέρ-καλτ film, τον Ταξιτζή (Taxi Driver, 1976) του Martin Scorsese, με πρωταγωνιστές τον τιτανοτρισμεγιστοτεράστιο Ροβέρτο Δε Νίρο και το καυλοπίπινο τότε Jodie Foster.

H ατάκα, καθώς και η όλη σκηνή στο πλαίσιο της οποίας εκστομίζεται, θεωρούνται από τα πλέον αναγνωρίσιμα σύμβολα του παμφάγου, μαζοποιητικού και τερατώδους μηχανισμού που ακούει στο όνομα Ποπ Κουλτούρα. Αποτελούν στερεότυπα μοτίβα της εικονογραφίας της. Πανηγυρική επιβεβαίωση των παραπάνω, η ψήφισή της το 2005 ως της δέκατης καλύτερης κινηματογραφικής ατάκας όλων των εποχών, και η συνακόλουθη αναβίβασή της ως αυτοτελούς λήμματος στη Βικούλα.

Σε τι στο μπούτσο αναφέρεται τελοσπάντων αυτή η ατάκα; Για να απαντήσουμε, ας θυμηθούμε λίγο τα συμφραζόμενα: πρόκειται για την περίφημη σκηνή του Καθρέφτη, προς τον οποίο ο φρικαρισμένος και σε φάση δεν-την-παλεύω-κάστανο Travis Bickle εξαπολύει έναν αριστουργηματικό, εμβριθέστατο και ποιητικό μονόλογο.

[I]«You talkin' to me; You talkin' to me; You talkin' to me; Then who the hell else are you talkin' to; You talkin' to me; Well I'm the only one here. Who the fuck do you think you're talking to;»[/I]

Ο Travis, ο μοναχικός, πορνόβιος και ψιλοαϊζενχάουερ ταρίφας, προβάρει το λογύδριο αυτό στον καθρέφτη του, προπονούμενος ψυχολογικά για αχαλίνωτους τσαμπουκάδες / μανούρες / ξυλίκια και λοιπά ζοριλίκια στους κακόφημους δρόμους της Πόλης-που-ποτέ-δεν-Κοιμάται (Νέα Υόρκη). Εξασκείται στο να παίρνει το κατάλληλο ψαρωτικό ύφος και τη μαγκιόρικη φωνή, πράγματα που θα του χαρίσουν το τακτικό πλεονέκτημα έναντι του αντιπάλου του στο αναμενόμενο street fighting πατιρντί.

Η πλάκα είναι πως, σύμφωνα με το σεναριογράφο του φιλμ, η συγκεκριμένη ατάκα δεν υπήρχε πουθενά γραμμένη στο σενάριο, το οποίο απλά προέβλεπε - γενικώς και αορίστως - «τον ήρωα να μιλά στον καθρέφτη του». Τυπική λοιπόν περίπτωση υποκριτικού αυτοσχεδιασμού, που συνέβαλε ουκ ολίγον στο χτίσιμο του μύθου που λέγεται Ντε Νίρο.

To Αre you talking to me λοιπόν, γεννιέται και καθιερώνεται ως μια αυθεντικά street έκφραση, που χρησιμοποιείται ως προανάκρουσμα κάποιου τσαμπουκαλίδικου σκηνικού / κλοτσοπατινάδας. Γίνεται το motto κάθε προκλητικού μαλάκα κάγκουρα / αλητάμπουρα / τσογλαναραίου που έχει βγει στο δρόμο καυλωμένος και ψάχνεται εναγωνίως για φασαρίες, για να μας αποδείξει πόσο άντρακλας και γαμίκλας είναι...

Αυτά στην αρχή. Διότι κάπου στο δρόμο, το σημαινόμενο (τσαμπουκάς / ξυλίκι / αναίδεια / προκλητικότητα κλπ) εξαφανίστηκε. Κι απέμεινε η έκφραση μονάχη της, ξεκρέμαστη και ξεκάρφωτη, αποκομμένη απ' το ορίτζιναλ context της, να ακολουθεί μια δική της αυτόνομη πορεία, άλλο ένα ορφανό σημαίνον μέσα στη φαντασμαγορία των σημαινόντων και τη χρυσόσκονη των φαινομενικοτήτων μιας μεταμοντερνιάρικης εποχής...

Ήταν αναπόφευκτο να συμβεί αυτό; Μάλλον ναι, τη στιγμή που η ταινία - αλλά και ο Σκορσέζε γενικότερα - εμπίπτουν σ' αυτό που λέμε κουλτουριάρικη προσέγγιση. Παρεμπίπταμπλυ, ο υποφαινό δε γουστάρει ιδιαίτερα ούτε την ταινία ούτε το σκηνοθέτη, που κατά την ιδίαν ημών άποψη είναι αργός, βαρετός, ψιλοκοιμήσης, τούφας...

Που / πώς / πότε παίζει να ακούσεις την ατάκα today; Μάλλον ως ένα τιραμισουρεάλ πασπαρτού που πάει με όλους και με όλα, κατά κανόνα σε φάση παρεΐστικου χαβαλέ κι έτσι. Η «σοβαρή» χρήση της έχει εκλείψει, αν το επιχειρήσεις θα θεωρηθείς γραφικός, για τα πανηγύρια. Συνήθως το πετάμε ως αποστομωτική - τηλεγραφική απάντηση σε κάποιο φίλο που μας ζαλίζει τ' αρχίδια με τις επίμονες / ανούσιες ερωτήσεις του. Του καθιστούμε έτσι σαφές πως τον γράφουμε οριστικά στα βυζιά μας, πως δεν πρόκειται να ασχοληθούμε άλλο με την πάρτη του και πως καλά θα κάνει να μας ξεφορτώσει και να βρει άλλο βιολάκι...

Allivegp: - Δημόσια διαπόμπευση με κουδούνι καβάλα σε γάιδαρο ανάποδα υπέστησαν ο Αυτοκράτωρ Ανδρόνικος Κομνηνός αλλά και ο ήρως του Μακεδονικού Αγώνα Τέλλος Άγρας (Σαράντος Αγαπηνός). Θλιβερή ιστορία... Γι΄αυτό ...no mercy στους Σλαβοβουλγαροσκοπιανούς.

Ιronick: (με άψογους ελληνικούς χαρακτήρες)
- αρ γιου τόκιν του μί;;;

Allivegp:
- @ iron: μου το σπάς σε κέρματα γιατί δεν τό 'πιασα;

(Από τα σχόλια στο λήμμα κουδουνάτος)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
patsis

Εεεεεετς!

#2
popaoua

Μ'αρεσει,θα το παρω!

#3
Vrastaman

Μια από τις λίγες φορές που δίνω 10* σε με όλη μου την καρδιά σε βερμουδιά.

#4
Mr. Cadmus

Καλά, ο στραβωμένος Σταυρίδης δίπλα απ' τον Ντε Νίρο είναι όλα, μα όλα τα λεφτά...

#5
Desperado

Σπέκια Μαυρόγιαννε!

@Khan είσαι ΟΛΑ τα λεφτά: φαν του Mathieu Kassovitz ή/και του Vincent Cassel και έβαλε την γαλλική βερσιόν του λήμματος από το (εκπληκτικό) La haine. ΣΠΕΚ!

#6
allivegp

Μνημειώδης ορισμός. Ορισμός ορόσημο.
Νιώθω ευγνώμων για την τιμή να αναφέρεται η ελαστιχότητα μου στο παράδειγμα.

#7
iron

άντε ρε, δεν τό' ξερα ότι ήταν αυτοσχεδιασμός, ρε τον ιταλιάνο ρε!

#8
Khan

Le problème n'est pas la chute, c'est l'atterrissage!...

#9
patsis

Λοιπόν johnblack, άλλο ένα πενταράκι στο λήμμα, και ισοφαρίζεις το θετικό σερί 8x100% του τρομάξαμε να κλάσουμε και του Φραπέ!

Ο σλανγκοΣωτηρακόπουλός σας!

#10
johnblack

Φχαρστώ τοις πάντας, τώρα πριν λίγο ξύπνησα και με συγκινήσατε βρε παλιόπαιδα (δάκρυ ευγνωμοσύνης κυλάει)...

#11
Galadriel

Και ναι κυρίες και κύριοι, στην δέκατη παράγραφο, επιτέλους ο ορισμός. Τζονμπλάκ δε σ' έχω βαθμολογήσει ακόμ, θα το κάνω σε ανύποπτο χρόνο [κρεπάρω[/w]]μπουαχαχαχααα](χρυσόψαρο αλλά όλα κι όλα.

#12
johnblack

σούπω βρε καλή μου, δε συνεχίζεις τις διακοπές σου λίγο ακόμ, ; Πλάκα κάνω!

#13
Khan

Είναι αυτό που λέμε Σύνταγμα- Κηφισσιά μέσω Αλγερίας.

#14
Galadriel

Τα αναγνώρισες τα λογάκια σου τα γλυκά, μμμ!; Έκανα διάλειμα στις διακοπές μου για να σου θυμίσω να προσέχεις μην δαγκώσεις την γλώσσα σου. Μουάτς.

#15
Επισκέπτης

η ατάκα στο no budget story(στο 6:18)
[URL=http://www.youtube.com/watch?v=nxp-FGHL-TE][/URL]

#16
johnblack

η μαμά σου λεμόνι σε τάιζε;

#17
Galadriel

Μωρό μου, τζονμπλακούλη μου, η μάνα μου (την δική σου την άστραψα γιατί το άξιζε) με τάιζε μιλούπες με μέλι, παγωτό καϊμάκι με σιρόπι βύσινο και άλλες πολλές γλύκες που τις θυμάμαι για γλύφω τα δάχτυλά μου. Συγκεκριμένα τον αντίχειρά μου, αργά και βασανιστικά.

#18
patsis

[i]Μια ξαφνική ησυχία απλώθηκε. Στην διπλανή παρέα οι συζητήσεις έσβησαν απότομα, ένας μάλιστα έμεινε με την μπουκιά μετέωρη πάνω στο πηρούνι, το στόμα μισάνοιχτο και το βλέμμα του πάνω στην άγνωστη ψηλή γυναίκα του διπλανού τραπεζιού που είχε εκστομίσει εκείνα τα λόγια. Οι γυναίκες που τα άκουσαν έφριξαν με την δύναμή που είχαν αυτά πάνω στους συνοδούς τους, και με την δική τους αδυναμία να αρθρώσουν λέξη. Ο Τζονμπλακ, έμεινε σιωπηλός, κυρίαρχος πάντα του εαυτού του αλλά, προφανέστατα όχι και αυτής.

Αυτή, από την άλλη, απλώς το διασκέδαζε τρομερά.[/i]

#19
Galadriel

Γιατί καλέ, τί είπα, αφού ρώτησε ο άνθρωπος, μπαααα... :P patsis

#20
Desperado

@Mes
Όπως ο DJ Milupas; :-)

Παρεπιμπτόντως, στο δημοτικό με φωνάζανε τερματοφύλακα Μιλούπα (εντελώς άχρηστος χεχεχε!)