Γενικός τίτλος περιγραφής ξένων κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, εξαιρετικά αμφιβόλου αισθητικής και επιβεβαιωμένα ανύπαρκτης ποιότητας. Το στοιχείο της υπερβολής (πρέπει να είσαι ντιπ μαλάκας ή πρωταγωνιστής σε ταινία για να δίνεις/παίρνεις τσιμπούκια σε μια λίμνη με πιράνχας), χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει «καλλιτεχνικά» πονήματα τα οποία παρουσιάζουν ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Παράγονται με τη σέσουλα και ως αποτέλεσμα της «γραμμής παραγωγής» και του (σχετικά) χαμηλού προϋπολογισμού, επιδεικνύουν μια σταθερά κακή ποιότητα. Εδώ ανήκουν περιπτώσεις πολλαπλών κακών σήκουελ μετά την επιτυχία της πρώτης ταινίας.
  • Σενάρια που συνδυάζουν την φαντασία του George Lucas, την σπλατεροσύνη του George Romero, την αισθητική του Ed Wood και τα δραματικά αποτελέσματα του Battlefield Earth.
  • Μεγάλες παραγωγές οι οποίες αποδεικνύονται ακόμα μεγαλύτερες πατάτες και αποσύρονται πριν προκάμει να σκαρδαμύσσει ο παραγωγός για να πεθάνουν ήσυχα στα ράφια των συνοικιακών βιντεοκασετάδικων
  • Παντελώς ή ημί άγνωστοι ηθοποιοί, οι οποίοι όταν μεγάλωναν στο Δυτικό Κάνσας πίστεψαν την θεία τους την Τρούντι η οποία με βάση τις σχολικές παραστάσεις, τους έστειλε στο Χόλυγουντ και μάλιστα πεπεισμένους ότι είναι οι επόμενοι superstars (καλύτερο παράδειγμα ο χαρακτήρας Johnny Drama που ενσαρκώνει ο Kevin Dillon στη σειρά Entourage).

Ορισμένοι θα παρατηρήσουν στον τίτλο την παραπομπή στην ταινία Piranha του 1978, η οποία αποτελεί «σχολή» του είδους καθώς συνδυάζει τα παραπάνω. Αν και η έκφραση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιοδήποτε είδος ταινίας/σειράς, είναι φανερό ότι ταιριάζει περισσότερο στις άπειρες (υπό-)παραγωγές περιπέτειας, τρόμου, αρχαίων ηρώων (βλ. ανεκδιήγητα σκουπίδια «Ηρακλής» και «Ζήνα») και λοιπών συναφών ειδών.

Υπό τον τίτλο κατατάσσονται και τα λεγόμενα B-Movies, πλην όμως αυτά αποτελούν ένα μέρος καθώς όπως είπαμε, ο τίτλος καλύπτει και τηλεοπτικές σειρές. Ομοίως, ούτως αναφέρονται και διάφορες παραγωγές οι οποίες δεν βλέπουν ποτέ το σκότος της κινηματογραφικής αίθουσας και περνάνε απευθείας στην TV.

Με τον ίδιο τρόπο ωστόσο, ο τίτλος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για mainstream υπερπαραγωγές, κυρίως για να χαρακτηρίσει την απίστευτη υπερβολή του σεναρίου (π.χ. James Bond, Die Hard, κλπ.). Σε αυτές τις περιπτώσεις, η έκφραση χρησιμοποιείται σε σκηνές της ταινίας, όπου ας πούμε ο Bruce Willis πηδάει από τον 34ο όροφο, σκάει σε έναν θάμνο 35cm και σηκώνεται χωρίς γρατζουνιά.

Στην ημεδαπήν, λόγω της μικρής κινηματογραφικής παραγωγής και θεματολογίας, σπανίζουν τα ντόπια τσιμπούκια. Ωστόσο, τα υπέρλαμπρα, τηλεοπτικά Μέσα Μαζικής Προπαγάνδας της χώρας δεν μας αφήνουν παραπονεμένους, με δύο κυρίως τρόπους:

  • Προβολή παγκοσμίως αγνώστων αμερικλάνικων αηδιών (ειδικά Παρασκευή και Σάββατο βράδυ) οι οποίες μάλιστα διαφημίζονται με το βαρύγδουπο «για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση» και ακόμη πιο βαρύγδουπες περιγραφές του ανεπανάληπτα βλακώδους story.
  • Παραγωγή ελληνικών σειρών, συνήθως ως κακέκτυπα επιτυχημένων ξένων παραγωγών (π.χ. CSI).

Ενδεικτικά, αυτή την εβδομάδα αλιεύουμε την υπερπαραγωγή Ο 7ος Πάπυρος:
«Έτος 3000 π.Χ. Η βασίλισσα Λόστρις φέρνει στο κόσμο το νόθο γιο της, καρπό της παράνομης σχέσης της με τον πολεμιστή Τάνους (σ.σ. ξαδερφοκούμπαρος της Κινέζας πολεμίστριας Που Τάνους). Φοβούμενη την οργή του βασιλιά και τον αναπόφευκτο θάνατο του μωρού της, η Λόστρις προστάζει την πιστή υπηρέτριά της Ταϊτά να κρύψει το παιδί σ’ ένα καλάθι και να το παρατήσει στο Νείλο (σ.σ. λέγε με Μωϋσή). Πέντε χιλιάδες χρόνια αργότερα (σ.σ. ...!), ο διάσημος αρχαιολόγος Ντουρέντ Αλ Σίμα και η σύζυγός του Ρόιαν ανακαλύπτουν τον τάφο της βασίλισσας Λόστρις.» Για τους μαζοχιστές, η πλήρης σύνοψη της ταινιάρας, εδώ.

Μετά την επιτυχία των πιράνχας, ακολουθούν τα σήκουελ:

  • Πισωκολλητά στην έρημο με τους κροταλίες
  • Παρτούζες στη σπηλιά με τις αρκούδες

Συνώνυμα: πατάτα, μάπα.

- Ρε συ, σήμερα παίζει το καινούργιο «Παρασκευή και 13». Πάμε Mall;!
- Ε;
- Ταινιάρα σου λέω!
- Ταινιάρα ε; Πως είναι ο πλήρης τίτλος αγόρι μου;
- Εεεεε «Παρασκευή και 13 μέρος 82 – Jason εναντίον Ανακόντα»…
- Καλά, Τσιμπούκια στη λίμνη με τα πιράνχας δηλαδή…
- Νομίζεις;
- Νομίζω;

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
jesus

στον ηρακλή, όμως είχε παίξει το εξής θεικό (η απελπιστικά άχρηστη πληροφορία της ημέρας):
διαγωνισμός ζωγραφικής (που στην αρχαία ελλάδα δεν ήταν αυτόνομη τέχνη) κ οι υποψήφιοι στη σειρά ζωγραφίζουν, αν θυμάμαι καλά σκάσανε κ κάτι κυβιστικά έργα. τελευταίος ήταν ο Ζήροξ που αντέγραφε απ' το διπλανό του.
του ματς χέβυ μέταλ φορ ουάν χάνντ.

πώς να το χαρακτηρίσεις σκουπίδι μετά απ' αυτό το μεγαλείο;; (για να μην πούμε για τη μουνίτσα τη γαβριέλλα στο άλλο το απαράδεκτο)

#2
Vrastaman

Προάγεις την πνευματική μας καλλιέργεια. Μόνο μου παράπονο η απουσία του ονόματος του κορυφαίου auteur Russ Meyer. Στο έργο του Up! (1976) κάποιος ρίχνει ένα πιράνχας στην μπανιέρα που κάνει μπάνιο ο Χίτλερ, με τα αναμενόμενα επακόλουθα!

#3
jesus

είχα δει το vixen σε μεταμεσονύχτια προβολή. τι έπος...

#4
HODJAS

Ντεσεσπεράδο ξανά-μανά μπράβο!

#5
Desperado

@Jesus Κορυφαίο! Ειδικά αυτό με τον Xerox (φαντάζομαι όχι τον RankXerox γιατί θα τρίζουν τα κόκκαλα του Tamburini) έγραψε o Lord!

@Vrasta Και το' ξερα ότι κάτι μου ξέφυγε γμτ... Είχα μπει στο τριπάκι να γράψω για Dolf Lundgren (ή Lougren;; :-)) Brigitte Nielsen, Sly και λοιπούς οπότε θα μου ερχόταν και ο Russ αλλά είπα μην το κάνω διπλοσέντονο!! ;-)

@Hodj Ευχαριστίες εφέντη'μ!

#6
Khan

Τσιμπούκια η πεσκανδρίτσα με σήμα το πιράνχας!

#7
Khan

Όπως έχω παρατηρήσει και αλλού, αμαζών σημαίνει αυτή που δεν έχει βυζί (ἀ + μαζός = βυζί), επειδή οι αμαζόνες έκοβαν το ένα από τα δύο βυζιά τους για λόγους αεροδυναμικής. Οπότε το να εμφανίζονται ως αμαζόνες σιλικονάτες βυζούδες τ. Ζίνα, είναι σχήμα οξύμωρο.

#8
HODJAS

Όχι ρε συ. Αμαζών προέρχεται απο τη μαγική ζώνη της Ιππολύτης, που την έκανε ανίκητη στη μάχη, δηλαδή άμα ζώνομαι σε γάμησα, άμα δε ζώνομαι ντάξει...

Άραγε, το πολύβυζο Ζήνα-Ντίνα και τα συναφή, δεν έχει να κάνει (!)

#9
Vrastaman

Τσιμπούμεραγκ στο Nagorno-Karabakh