Τροποποίηση / μετατροπή / μετασκευή / βελτιωτική επέμβαση. Εκ του αγγλέζικου modify προφάνουσλυ. Συνώνυμα: φτιάξιμο, πείραγμα.

Δημοφιλέστατη έκφραση, το γούγλε βγάζει πάνω από 21.000 αποτελέσματα. Αναφέρεται κυρίως σε μηχανοκίνητα και είναι από τις πλέον κλάσικ εκφράσεις της άουτο-μότο σλανγκ. Τις μοντίφες τις αγαπούν οι κάγκουρες, αλλά και όσοι γενικά έχουν μεράκι με τα μοτόρια και την έχουνε ψάξει τη δουλειά. Οι μοντίφες είναι πρακτικά ανεξάντλητες. Με τις κατάλληλες μοντίφες ένα απλό μηχανοκίνητο μπορεί να προβιβαστεί σε εργαλείο που θα πηγαίνει τον κώλο του. Πολλαπλές μοντίφες επί του ιδίου αμαξίου / μηχανακίου το καθιστούν κωλοφτιαγμένο, τη στιγμή που μια και μόνη ουσιαστική μοντίφα επί του κινητήρα αρκεί για να χαρακτηριστεί αυτό ως πειραγμένο.

Παίζει αυτούσιο και ως επίθετο, π.χ. το αμαξάκι είναι μοντίφα, όχι μαμίσιο. Άλλο παράγωγο επίθετο: μοντιφαριστός.

Εννοείται πως μοντίφες δεν γίνονται μόνο σε δίτροχα και τετράτροχα, αλλά και σε άλλα αντικείμενα-φετίχ, όπως οι υπολογιστές (εκεί συνήθως το λένε αναβάθμιση), τα ηχοσυστήματα, ένα θαλάσσιο σκάφος ή μια ηλεκτρική κιθάρα Les Paul Standard.

Ο ίδιος ο άνθρωπος γίνεται καθημερινά αντικείμενο μοντίφας: πλαστικές επεμβάσεις, τεχνητά μέλη, εμφύτευση τσιπακίων, κλωνοποίηση, ευγονική, γενετικό ντόπινγκ, γνωσιακές επιστήμες κ.ο.κ. Η έννοια «άνθρωπος» αλλάζει. Μεταβολή στις ποσότητες συνεπάγεται μεταβολή στις ποιότητες. Τα όρια με τη μηχανή θα γίνονται ολοένα και πιο δυσδιάκριτα.

Για να μην εξαντλούμαστε σε περιπτωσιολογία: η μοντίφα είναι το ειδοποιό στοιχείο του Homo Faber, του Ανθρώπου-Κατασκευαστή. Ο Άνθρωπος-Προμηθέας, που επεμβαίνει διαχειριστικά στη φύση με στόχο να την καθυποτάξει, να κυριαρχήσει επ' αυτής (και ακολούθως επί των συνανθρώπων του). Η Φύση γίνεται Αντικείμενο (αντικειμενοποίηση / εξαντικειμενίκευση) και έναντί της ίσταται το Υποκείμενο, όπως συνελήφθη φιλοσοφικώς υπό του Καρτεσίου. Η res cogitans του ανθρώπου αντιπαρατίθεται στην res extensa του πράγματος. Ο Λόγος είναι το εργαλείο τούτης της κατακυριάρχησης, καθιστάμενος ως εκ τούτου εργαλειακός (Ιnstrumentallen Vernunft κατά τον Μax Horkheimer). Ποτέ ο Homo Faber δεν μένει ικανοποιημένος με τις μοντίφες του, αλλά διαρκώς αναζητά βουλιμικά κι άλλες, κι άλλες... Ένας κατά βάθος στείρος τεχνολογισμός και παραγωγισμός συντηρεί ως σήμερα το Μεγάλο Αφήγημα της Προόδου, τον Εφιάλτη της Προόδου.

  1. - Για λέγε καμιά καλή μοντίφα για εξάτμιση. Έχω ένα ΚΤΜ LC4 κι ένα CBR 1100.
    - Αρχαιολογίες μηχανάκια, αλλά ρησπέκ όσο να 'ναι. Αcrapovic για το on-off, Υοshimura για το στριτάκι.

  2. (από forum καυλόγκαζων)
    - rallakias και phoinix_gr ενδιαφερομαι και εγω καθως μπορω να φερω και καποια εργαλεια που 8α βοηθησουν....ειδικα στην αφαιρεση της ταπετσεριας της πορτας...
    - Οκ, οταν κανονίσουμε την μοντίφα, θα ενημερώσω!

  3. (από άλλο forum καυλόγκαζων)
    Ο Χρήστος είναι από το πρωί μέχρι τώρα στο συνεργείο... :roll:
    Φυσικά επειδή πάντα υπάρχουν προτεραιότητες, δεν πήγε για τη βλάβη, αλλά για μοντίφα.

  4. (από παράλλο forum καυλόγκαζων)
    Ωραίος. :D Χάζευα ξανά τα spec σου. Δεν φανταζόμουν ότι του είχες φορέσει δίσκάτο lsd, νόμιζα ότι το είχες με torsen.
    Επίσης πολύ ωραία τα μοντιφαριστά coilover στα γόνατα.

  5. (από ένα τελευταίο forum καυλόγκαζων)
    - Οι νίκελ ταινίες να σου πω την αλήθεια δεν μου πολυάρεσουν... Οι καθρέφτες νίκελ μαμάνε αλλά είναι ακριβούτσικοι! Ό,τι και αν κάνεις τελικά καλές μοντιφιές.

Οι Mods έκαναν τρελές μοντιφιές στα πραπρά τους (από Vrastaman, 02/01/10)Homo Faber-Castell (από Vrastaman, 02/01/10)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Vrastaman

Στος!

Οι Mods έκαναν τρελές μοντ-ιφιές στα πραπρά τους. Εντελώς αυτοαναφορικά δε, μοντιφιές είναι και οι εντιτιές των μοντ-ουλαίων.

#2
Khan

Στος! Στην προέκταση της τελευταίας παραγράφου, ήταν αποφασιστική η εξίσωση που έκανε ο Descartes ζώον= μηχανή (αυτό ακριβώς τίποτε άλλο), που σημαίνει και ότι ανθρώπινο σώμα= μηχανή. Χάθηκε έτσι η ειδοποιός διαφορά της ζωής και της βιολογίας, που κυριαρχούσε στο προηγούμενο αριστοτελικό παράδειγμα. Αυτή η αφελής καρτεσιανή εξίσωση αναθεωρήθηκε πολλάκις (λ.χ. από Ρομαντισμό), αλλά παρέμεινε ως το σκιάχτρο του δυτικού πολιτισμού επί αιώνες (την αναλύει ο κούντερας στην Αθανασία). Η εξίσωση χτυπήθηκε, η διαφορά του εμβίου από την μηχανή ξανατονίστηκε, πλην ξαναμετα(σο)δομίζεται στις μέρες μας από μεταμοντερνιάρηδες κριτικούς, όπως η Donna Haraway, η οποία πανηγυρίζει κριτικά/φεμινιστικά το θόλωμα των ορίων μεταξύ ανθρώπου και μηχανής. Πιστεύω ότι στο έργο της υπάρχει χώρος για μια ποστιλάτη ανάπτυξη της έννοιας της μοντιφιάς.

#3
Khan

Υ.Γ. Από το άρθρο της Βικούλας την κυρίως σημασία έχουν τα κεφάλαια cyborg manifesto και cyborg feminism. Αυτό που θα τόνιζα επί του προβληματισμού είναι ότι η μετακαρτεσιανή φιλοσοφία του εργαλειακού λόγου συνήθως θεωρεί ένα υπερβατικό υποκείμενο, που δεν επηρεάζεται το ίδιο από τις μοντιφιές που επιφέρει στην εκτατή φύση (του ανθρωπίνου σώματος συμπεριλαμβανομένου). Αντιθέτως, στην μεταμοντερνιάρικη θεωρία του cyborg εξαίρεται η χρεωκοπία του ανθρωπισμού και της υποκειμενοκρατίας και η τεχνολογική δυνατότητα για αενάως περισσότερες μοντιφιές πανηγυρίζεται ως δίδουσα την χαριστική βολή στην ειδοποιό διαφορά του ανθρώπινου, αλλά και σε κάθε άλλη ορισμένη κατηγορία, λ.χ. γυναίκα, ψυχή, έμβιο κ.ο.κ. Η μοντιφιά εντέλει σκοτώνει την ουσιοκρατία. Επιφέροντας μοντιφιές αλλάζουμε τον (ούτως ή άλλως ρέοντα) εαυτό μας, όχι μια εκτατή φύση στεγανά κλεισμένη από το δήθεν αναλλοίωτό μας υποκείμενο.

#4
acg

Εισαι ποιητης, τι να λεμε τωρα... Brubeck;)

#5
Khan

ΥΓ2. Και μην ξεχνάμε ότι ο Πάπας της μοντιφιάς λέγεται μοντίφηκας.

#6
johnblack

Η Επιστροφή του Αψόγου! Στρατηγέ μου καλωσήρθες σπίτι σου! Εύχομαι μια ευτυχισμένη σλανγκοπαραγωγική χρονιά!

@ Κηαν. Σπεκ, σημείωσε κι ένα βιβλίο: Ντάγκλας Ράσκοφ, Cyberia. Οδηγός επιβίωσης στον Κυβερνοχώρο, εκδ. Λιβάνη. Περισσότερα στο ακουστικό σας :)

#7
Khan

Είθε το 2010 να φέρει πολλά άψογα λήμματα!

#8
Vrastaman

Mehr acg!

#9
Galadriel

Καλό (εδώ κέρδισες και τον σαλλλονικιό υπερμόντουλα, τί να λέμετε τώρα).

Σούπω τζον, παρεμπίπταμπλυ κι επειδή γίνεται συχνά, τα διπλά λήμματα δεν βοηθάνε στο εύκολο λίνκιν, αλλά το εύκολο λίνκιν βοηθάει στην μεγάλη αναγνωσιμότητα των ορισμών, η οποία βοηθάει στην άνοδο των βαθμολογιών, ειδικά όταν παίζουν καλοί ορισμοί. Αν δεν ήταν δικός σου ο ορισμός θα είχα ήδη επέμβει κάνοντας το λήμμα «μοντίφα» και ξεκινώντας τον ορισμό με Μοντίφα / μοντιφιά: μπλαμπλα, αλλά είναι δικός σου ο ορισμός και δεν αντέχω τώρα στο πρήξιμο και στην γκρίνια (ναι γίνονται διακρίσεις). Για καλό το λέω, κίνητρό μου η καλύτερη εικόνα του σάιτ, κίνητρό σου η καλύτερη βαθμολογία σου, σκέψου το κι αν συμφωνήσεις (ναι επιτρέπεται) στείλε κανα μοντς να τα αλλάξουμε.

#10
Jonas

Ωραίος. Επίσης και καστομιά.

#11
Jonas

(..εκ του αγγλικού custom, βεβαίως βεβαίως..)

#12
johnblack

@ Μες. Με απασχόλησε κι εμένα, σκεφτόμουν μάιστα εξαρχής να στείλω μοντς κλπ. Η λογική του διπλού ορισμού είναι η εξής: να αποφεύγονται πλεονάζοντα λήμματα, δλδ να πάει κανένας σε στυλ ντέρτι τόκιν και να ανεβάσει ξεχωριστά το «μοντιφιά» με τηλεγραφικό ορισμό. Λάβε υπόψη πως δεν πρόκειται απλά για συνώνυμα: οι δύο όροι ταυτίζονται πλήρως. Γλιτώνει λοιπόν το σάιτ από περιττά κττγμ λήμματα, οι μόντουλες από δουλειά και γενικά το σάιτ δίνει μια πιο μασίφ εικόνα προς τα έξω με την οικονομία αυτή. Πέρα λοιπόν από το λειτουργικό κομμάτι που επικαλείσαι (λινκιν κλπ), θα ήταν καλό να διατυπωθούν κι άλλες γνώμες εδώ, από μόντουλες και όχι μόνο. Γι' αυτό σε απευθύνθηκα δημοσία. φιλάκια.

#13
Galadriel

Με απευθύνθηκες δημοσία επειδή σε απευθύνθηκα δημοσία και ο λόγος ήταν ότι, ανεξάρτητα από το τί θα αποφασίσει ο καθένας για τα λήμματά του, ίσως δεν είχε σκεφτεί αυτή την παράμετρο περί λινκιν σο ήταν μια καλή ευκαιρία γιατί πολλές φορές το έχω σκεφτεί σερνάμενη στο σάιτ.

Τα πρώτα μου λήμματα, ακριβώς στο πλαίσιο της λογικής οικονομίας που αναφέρεις, ήταν τα περισσότερα διπλά. Όμως τότε δεν ήταν η Αναζήτα τόσο καλή όσο είναι πλέον (να σου βγάζει δηλαδή και ορισμούς που περιέχουν απλά το λήμμα που αναζητάς) και επιπροσθέτως δεν είχα ιδέα περί του λίνκιν με αγκύλες (για όσους δεν το ξέρουν, αν βάλεις ένα λήμμα σε [αγκύλες], παίρνει το λινκ αυτόματα - και δεν νομίζω ότι κανένας κάθεται τώρα να βάλει λινξ στα σχόλια πχ - όμως με τις αγκύλες μπαίνουν ταυτόχρονα με το γράψιμο).

Όταν τα παραπάνω άλλαξαν, άλλαξα και τα περισσότερα λήμματά μου πχ βλ και το παλιό «λέμε / λέμετε» που πλέον είναι λέμε και το λέμετε παίζει εντός ορισμού (αν κάποιος ψάξει να βρει το λέμετε θα του το βγάλει η αναζήτα ούτως ή άλλως), ή το Μεσσαλίνα.

Τεσπά αυτό είναι υποκειμενικό, εξαρτάται από την οπτική γωνία του καθενού (sic).

#14
HODJAS

Εύγε Montifex Maximus Patisiensis! Βασικότατο. Επιμορφωθήκαμε και σήμερις...

#15
johnblack

Το εύκολο απευθείας λινκάρισμα με αγκύλες είναι τω όντι ευλογία. Τι γίνεται όμως αν θες πληθυντικό και το λήμμα είναι στον ενικό; Ή αν θες να αλλάξεις το γένος; Ή την πτώση; Ή τον χρόνο, αν είναι ρήμα; Κι αυτά είναι τα πιο βασικά. Πέραν αυτών, πολλές φορές λινκάρουμε μια λέξη με άσχετο φαινομενικά λήμμα (π.χ. γράφω «Μητσοτάκης» και λινκάρω με λήμμα βρικόλακας), χαράσσοντας έτσι την πορεία του συνειρμού μου. Ο Bubis είναι ίσως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων λινκς (το ξέρω από πρώτο χέρι!) αλλά όλοι λίγο πολύ το κάνουμε.

#16
Galadriel

Τεσπά, καθώς προείπα, γούστο σας καπέλο σας.

#17
Vrastaman

Περ' απ' τη γέφυρα του Αδάμ, στη Νότιο Κίνα, ο BuBis πλήττεται από οξύ λόξιγκα.

#18
iron

αχαχαχαχαχαχα βραστ!!!!