Ο ελληνικός εμπειρικός όρος της τεχνικής της ηλεκτρικής κιθάρας που ονομάζεται βαρβαριστί «unison bend».

Πρόκειται για την επίτευξη διακροτήματος μεταξύ μιας φιξ συχνότητας νότας που παίζεται κανονικά από φυσικό μήκος χορδής, και μιας δεύτερης από bending (λύγισμα) άλλης χορδής με διαφορά μεταξύ τους μικρότερη του ημιτονίου. Αυτό το εφέ μπορεί να επιτευχθεί σε όργανα με ευχέρεια απόδοσης ήχων με διαβάθμιση μικρότερη του ημιτονίου, δηλαδή με ευλύγιστες χορδές ή άταστα. Ωστόσο είναι διαδεδομένο και εύηχο κυρίως στην ηλεκτρική κιθάρα και με μόνο με χρήση παραμόρφωσης.

Στα (μη ηλεκτρονικά) κλειδοκύμβαλα, συναντάται σε κλασσικά κομμάτια αλλά και διασκευές σύγχρονων σόλων ηλεκτρικής κιθάρας απλά με την ταυτόχρονη προσθήκη της νότας ένα ημιτόνιο πιο κάτω.

- Ρε συ, πώς το λέμε το κομμάτι του Πολύμαυρου, που μπαίνει με κάτι στριγκλιές;
- Έλα ρε, το I surrender λες;
- Αει γεια σου! Αυτό!

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Abas

Παρακαλούνται οι εν τω σαιτ μεταλλάδες όπως προσφέρουν την γνωση τους επι της παλαι ποτε συνηθειας του εξελληνισμου των ονοματων των διαφορων ροκ σταρ.

πχ. Bruce Dickinson= Βρασιδας Πουλοπουλος Ritchie Blackmore = Ριχαρδος Πολύμαυρος Gary Moore= Γαρύφαλος Μουρης κ.α.

ΥΓ. Το I Surrendrer καθοτι εκτός από κομματάρα ήταν και μεγάλη ντισκο-εμπορικούμπα γραφτηκε από τον γιάννη καραλή της γηραιάς αλβιόνας Russ Ballard

#2
jesus

εμείς τον ρίτσι τον λέγαμε «ριχάρδος ο μαυροπερισσότερος», νομίζω ποιο γελοίο.

#3
Επισκέπτης

Άμπας, φάουλ.

Η στριγκλιά δεν είναι το unison bend, αλλά το pinch harmonic, «η τσιμπιτή αρμονική» που παράγεται από το χτύπημα της πένας σε συνδυασμό με την άκρη του αντίχειρα, ενώ η παλάμη προσεγγίζει την περιοχή πάνω από τον μαγνήτη.

Πεντάστερο σαν λήμμα, αλλά ο ορισμός είναι λάθος.

#4
Mr. Cadmus

...όπως λάθος είναι και το τσιμπιτή. Το σωστό είναι «τσιμπητή αρμονική», ο δαίμων της ορθογραφίας ξαναχτύπησε.

#5
allivegp

Pete Townshend = Πέτρος Αστυσταλμένος
Keith Moon = Κίτσος Φεγγάρης
John Entwhistle = Γιάννης Τελοσφύριγμας
(μαζί με τον Ριχάρδο Δάλτρεϊ οι θρυλικοί Who)

#6
allivegp

Συγγνώμη! Ρογήρο (Roger) Δάλτρεϊ ήθελα να πώ! (Διάβασα παραπάνω ριχάρδο και μπερδεύτηκα - ας ρο διορθώσω πριν με προλάβει ο -επίσης χούβιος- Βράστα)

#7
Mr. Cadmus

Άλα της μύδι η πειρατίνα...

#8
Abas

Κάδμε μου, ενισταμε γιατι τις τσιμπητές εγω τις ξέρω πνιχτές ως απλή μεταφρασηεκ του αγγλικού choked, που χρησιμοποιειται ως μαλλιαρη εναλλακτικα του pinch στην αλλη ακρη του ατλαντικου. Τέλος μην μπλεχεις το ακουμπημα της παλάμης γιατι μιλάμε για muted μετά.

#9
Abas

τι θα γινει με την ορθογραφια αυτες τις μερες ...
ενισταμε;;;; μα ενισταμε;;; πολλα αθλητικα blog διαβαζω αυτες τισ μερες και ξεχασα και τα ελληνικα που ηξερα

#10
Abas

επιμένω για το πνιχτές γιατι υπαρχει και ηχητικoγραμματικη συγγενεια με το pinch.

Να επισημάνω οτι όλα αυτα αναφερονται σε καθαρα 90s οταν και οι dialup συνδεσεις ηταν ελαχιστες, οπότε και οι όροι ηταν καθαρα εμπειρικοι και σπασμενο τηλεφωνο, η δε ταμπλατουρα (οπου και χρησιμοποιουνται οι οροι αυτοι στα αγγλικα) ηταν παντελως αγνωστη.

#11
Mr. Cadmus

Χμμμ...θέμα.

Οι αρμονικές γενικά είναι ολόκληρο κεφάλαιο στην κιθαριστική βιβλιογραφί και τεχνική, τόσο στην αγγλική όσο και στην ελληνική.

Πνιχτές ναι, παίζει, αλλά δεν είναι συχνό. Η αναφορά ως στριγγλιές δεν είναι μόνο ελληνική...σε πολλά κιθαριστικά έντυπα ή μη, θα δεις τις pinch harmonics να αναφέρονται και ως pig squeals, δηλαδή γουρουνοστριγκλιές.

Το πνιχτές, τόσο στο choked όσο και στο muted, δεν αναφέρεται αποκλειστικά στις αρμονικές, αλλά στο παίξιμο του δεξιού χεριού σε κλειστές ή καλύτερα φιμωμένες χορδές (εξού και το muted ή palm muted ή p.m. που βλέπεις σε ταμπλατούρες), ο ήχος και τα ηχοχρώματα του οποίου παράγονται αν ο κιθαρίστας ακουμπήσει το έξω μέρος της παλάμης του στον καβαλάρη. Ο παραγόμενος ήχος είναι ανάλογος με την πίεση που θα ασκήσει, δηλαδή μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο ευδιάκριτος ή ογκώδης. Muted αρμονική είναι σχήμα οξύμωρο, καθώς για να παραχθεί αρμονική (σε οποιαδήποτε μορφή της) απαιτείται ανοιχτή χορδή και ηχητική ευκρίνεια στο παίξιμο.

Πάντως το μαλλιαρή αρμονική το'χα ξεχάσει και είναι θεϊκό! Ρίχτο λήμμα, επιβάλλεται να μπει!

#12
vikar

Τις πίντς χαρμόνικ τις ξέρω τσιριχτές. Το στριγκλιά μπορεί κάλλιστα ν' αναφέρεται στο γιούνισον μπέντ, αλλα δέν τό 'χω ακούσει ποτέ. Όσο για τα πάλμ μιούτ, προσπάθησα επίσης να επιληφθώ εκεί.

Ριχάρδος Μαυροπερισσότερος βεβαίως-βεβαίως. Το άλλο, Ιάμεσης στο Λιβάδι των Χετταίων.

#13
Mr. Cadmus

Πάντως όλα αυτά καθαρά συναδελφικά και με ουδεμία εριστική διάθεση, έτσι; Αν μη τι άλλο, τα υπόλοιπα λήμματα που'χεις ανεβάσει είναι άψογα.
Ας δούμε τι λένε και οι συσλανγκιστές, και αν είναι το πετάμε σαν δεύτερο ορισμό.

#14
Mr. Cadmus

Σωστή η τσιριχτή αρμονική βικάριε, παίζει κι έτσι.

Απ'την άλλη, τις αντίστοιχες τεχνητές αρμονικές της κλασικής (artificial harmonics), τις έχω συναντήσει και αυτές ως τσιμπητές.

Παίζει ένα μπλεξιματάκι εδώ με τους ορισμούς...

#15
Abas

1ον. δε σε πιασα με το μαλλιαρη αρμονικη. εγω απλα εννοουσα μαλλιαρή=πρεζονιστικη/αλητικη slang. μαλλον επαιξε μισαντερστάνταρντ λιέγης!

2ον. Επειδη όπως προείπα αναφέρομαι σε προ-ψηφιακες και κυβερνοχωρου εποχες, οι αγγλικοι όροι δεν ηταν ποτε γνωστοι. Τους ηξεραν μονο ελαχιστοι που ειχαν παει ωδειο για μαθηματα ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ με δασκαλο απο τα ξενα. Η συντριπτικη πλειονότητα, ειναι ή ανευ ωδειου ή κλασσικων σπουδών (όπως εγω). Οπότε και όλοι αυτοί οι όροι είναι μονο εμπειρικοί, γιαυτο και επιμενω για την ηχητικη πιθανη μεταφραση σε πνιχτες και οχι στριγκλιές, γιατι το πιο πιθανο ειναι στα οτι στα 80ς το pigsqueals να το ηξεραν μονο οι δασκαλες αγγλικων!

Κλεινοντας απλα να πω πως πραγματικα οι οροι αλλαξαν πολυ στο συγκεκριμενο χωρο απο την broadband εποχη και μετα.

#16
vikar

Ναί, λογικό είναι να παίζει μπέρδεμα γιατι μιλάμε για όρους που κυκλοφορούν κυρίως ανάμεσα σε ερασιτέχνες και σε μικρούς κύκλους ο καθένας. Απ' τη μιά παρέα στην άλλη τα ίδια πράματα συχνά λέγονται αλλιώς. Και πολλοί, όταν ξεψαρώσουν και κάνουν κάνα μάθημα με κάνα λαίουρα, το γυρνάν αλλιώς και σ' τη βγαίνουν από αγγλικά (και δέν καταδέχονται δηλαδή πλέον να λένε «μπουκωτή» αλλα «πάλμ μιούτ» ας πούμε).

Το θέμα εδώ είναι να μαζέψουμε κατα το δυνατό ότι λέγεται και κατόπιν να τα ταυτίσουμε. Και τα πολυμέσα σ' αυτούς τους ορισμούς είναι αναγκαία θά 'λεγα (τώρα που ξαναβλέπω το τσιριχτή πιχί, η έλλειψη πολυμέσων είναι αδικαιολόγητη και εγκληματική...)

#17
vikar

Γράφαμε μαζί με Αβά.

#18
vikar

Με τον οποίο συμφωνώ πλήρως στο κοινωνιολογικό του πράγματος.

#19
Mr. Cadmus

1ον. Το μαλλιαρή αρμονική παίζει για το pinch harmonic. Το'χω ακούσει και εγώ ο ίδιος, αλλά ποτέ δεν κατάλαβα γιατί διάολο τις ανέφερε ο άλλος έτσι.

2ον. Δεν έχει να κάνει με αυτό, ή μάλλον δεν έχει να κάνει αποκλειστικά με αυτό. '80'ς και μετά, σχεδόν όλες οι κιθαριστικές μέθοδοι που αφορούσαν την ηλεκτρική κιθάρα και το μπάσο άφηναν αυτές τις ορολογίες αμετάφραστες. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα, και γι'αυτό το λόγο εξακολουθούν να είναι εμπειρικές και εντελώς φλου.

3ον. Γι'αυτούς ακριβώς τους λόγους θέλω να δω τι θα πουν και οι υπόλοιποι. Εγώ χρόνια τώρα ακούω την στριγκλιά αναφορικά με τις pinch harmonics (το ίδιο επίσης συμβαίνει και με τις τσιριχτές αρμονικές, καθώς επίσης και με τις τσιμπητές), και φαίνεται πως αν πάρεις 10 κιθαρίστες, ο καθένας θα σου πει και από έναν δικό του ορισμό. Και αυτό γιατί απλά κανείς δεν ασχολήθηκε να σταντάρει αυτά τα πράγματα που όλοι μας που ασχολούμαστε με κιθάρες τα συναντάμε συνέχεια.

Βέβαια εδώ σλανγκιές ρίχνουμε και όχι ορολογίες... επιφυλάσσομαι να ρίξω στο τραπέζι αυτές τις παρατηρήσεις για να δούμε τι θα βγει.

Επίσης, όταν λες ότι οι όροι άλλαξαν αναφέρεσαι στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό; Για το δεύτερο δεν έχω παρατηρήσει κάτι τέτοιο, για την πρώτη, οι μεταφράσεις όρων σε κάθε πεδίο είναι μιά πολύ πολύ πολύ πονεμένη ιστορία... αλλά αυτά ξεπερνούν τον σκοπό του σλανγκρ...

#20
Mr. Cadmus

Έγραφα μαζί με Βίκαρ και Άμπας.

#21
vikar

Τις τσιμπητές στην κλασική όντως τις έχω ακούσει κι' εγώ, δίκιο. Όχι στην ηλεκτρική, αλλα στην κλασική ναί.

#22
Abas

πολυ πολυφασικο μας βγηκε αυτο το γραψιμο.....να οργανωθούμε λιγο ρε παιδια !!!!!

#23
Mr. Cadmus

Πάντως και πάλι μπράβο που τα ρίχνεις, για να μπορούμε να τα ψάχνουμε και λίγο, σλανγκικώς ή ου. Σπέκια.

#24
Sasa

Russ Ballard... Τι μου θυμίζεις τώρα... Ο άνθρωπος που κατέστρεψε τους America, κι από Horse With No Name, Ventura Highway και Sandman τους έριξε στα You Can Do Magic και μη χέσω... Ουσουτου βρωμόσκυλο!