Εκ του αγγλικού blast (έκρηξη, ανατίναξη), συντομογραφία του blastbeat, που σε μουσικό περιβάλλον δηλώνει τον ρυθμικό καταιγισμό στα ντραμς σε επαναλαμβανόμενα ρυθμικά σχήματα των δεκάτων έκτων που εκτελούνται σε πολύ υψηλές ταχύτητες με σκοπό την δημιουργία της αίσθησης του χάους και της έντασης (περισσότερα εδώ).

Ως τεχνική και τρόπος εκτέλεσης, τα μπλαστμπλάστια, ή μπλαστμπιτ) έχουν συνδεθεί με τα πιο ακραία ιδιώματα της μέταλ, κατά κύριο λόγο αυτών του ντεθ (death) και του μπλακ (black) μέταλ, με ολίγον τι από θρας (thrash), αν και διάφοροι τρόποι εκτέλεσης αυτής της τεχνικής υπάρχουν και σε διάφορα κομμάτια της τζαζ.

Ο όρος έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο, αποκαλώντας ως μπλαστ όχι απλά τα ντραμιστικά μέρη, αλλά τα συνολικά καταιγιστικά οργανικά ξεσπάσματα (ντραμς + κιθάρες + μπάσο) σε συνθέσεις των παραπάνω ιδιωμάτων. Επίσης, όπως αναφέρθηκε και πιο πριν, τα μπλαστ δεν είναι χαρακτηριστικό των παραπάνω ιδιωμάτων, ασχέτως με το αν έχει συνδεθεί πλέον με αυτά: Είναι μία ακόμη τεχνική των ντραμς, η οποία για να εκτελεστεί σωστά και καθαρά, θέλει μεγάλη επιδεξιότητα και τεχνική κατάρτιση, και δεν αποτελεί σε καμία, μα καμία όμως περίπτωση, χαρακτηριστικό κουλαμάρας ή ελλιπών τεχνικών δυνατοτήτων εκ μέρους του ντράμερ.

  1. (Εδώ)
    «Περίμενα όταν διάβαζα αυτό που είναι η κορύφωση στο εικονοπλαστικό επίπεδο τουλάχιστον
    The LORD shall smite thee with a consumption,
    and with a fever, and with an inflammation,
    and with an extreme burning,
    and with the sword,
    and with blasting,
    να γίνει κάτι διαφορετικό, κάτι πιο βίαιο, ίσως ένα μπλαστ με χαοτικές κιθάρες, κάτι, αλλά ο τύπος λέει απλά τους στίχους χωρίς κάποια αλλαγή στην ένταση κιόλας.»

  2. (Εκεί)
    «Ε ωραίο αλμπουμάκι είναι ρε παιδί αλλά πολύ καθαρό, ήθελε πολύ περισσότερη ΣΑΠΙΛΑ ο ήχος του. Καμιά φορά το ακούω με ψιλοενθουσιασμό και μετά το εικοστό λεπτό συνεχόμενου μπλαστ ο δίσκος παει για το μουσική + ύπνος θρεντ.»

  3. (Παραπέρα)
    «Δεν το μπερδευω πολυ απλα διευκρινιζω παρατηρησεις μου που αυτοι που δεν εχουν ασχοληθει θα βρουν μπροστα τους. Το νοημα αυτων απλα οτι αν θελει κανεις να μαθει τυμπανα καλο θα ειναι να αφησει τα τριγγερ μεχρι πολυ μετα. Να μαθει να κανει σωστα μπλαστ και διπεταλλα χωρις βοηθηματα και αφου μαθει να παιζεi, τοτε να τα χρησιμοποιησει εκει που χρειαζεται.»

(από Mr. Cadmus, 30/08/10)(από Mr. Cadmus, 30/08/10)ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΛΛΟΥΚΑΡΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΑΚΟΥΣΕΤΕ - GEORGE KOLLIAS - YOUTUBE (ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΑΛΩ ΤΟ ΜΗΔΙ) (από ΠΡΩΤΕΥΣ, 30/08/10)Γκούλαγκ, Τζακ και Νέλλυ, απ\' το 2:30 και μετά. Ντάμπλ τάιμ (μή σου πώ κουάντραπλ), και μπόλικο μπλάστ στα τύμπανα. (από vikar, 14/04/11)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Mr. Cadmus

Πρωτέα, το'χεις με τα ντραμς γενικά;

#2
vikar

Ο όρος έχει διευρυνθεί ακόμη περισσότερο, αποκαλώντας ως μπλαστ όχι απλά τα ντραμιστικά μέρη, αλλά τα συνολικά καταιγιστικά οργανικά ξεσπάσματα (ντραμς + κιθάρες + μπάσο) σε συνθέσεις των παραπάνω ιδιωμάτων απ' τον ορισμό Τυπικότατο παράδειγμα, θά 'λεγα, τα ροκάδικα τελειώματα τραγουδιών (ακόμα συχνότερα σε λάιβ). Εκεί που στην κλασική έχεις ένα ριτενούτο, άντε ραλεντάντο, στη ρόκ έχεις το χώσε ανελέητα. Συχνά, τα μπλάστ τελειώματα μπορούν να κρατάν και κάνα λεπτό μετά το άκουσμα της τυπικά τελευταίας νότας, ειδικά αν πρόκειται και για το τελευταίο κομμάτι του σέτ.

#3
iron

από μία άποψη κατάλοιπο (ή τυχαία (;) επαναφορά) της σχετικής 'κλασικής' μουσικής σύμβασης για το φινάλε, που απαντάται πχ σε συμφωνικά έργα κάθε λογής.

το δε σόλο μέρος παραπέμπει στάνταρ στις καντέντσες των κοντσέρτων για ένα σολιστικό όργανο (το βλέπουμε και στη τζαζ).

#4
iron

άρα κάπως διαφωνώ με βικ, αχχχχ επιτέλους γιατί είχα αρχίσει να ανησυχώ λιγάκι.

#5
vikar

Σωστή.

Πάντως, παίζει να παίζει κι' άλλο όνομα για τα χαοτικά τελειώματα (σε ρόκ και βάλε), άν κι' εγώ δέν έχω υπόψη. Γιατι αυτό που λέει ο Μίστερ στον ορισμό είναι σίγουρα χαρακτηριστικό μέρος μέσα στο κομμάτι, σε σκληρό μέταλ (σε λιγότερο ακραία ιδιώματα, η ιδέα είν' η ίδια, αλλα τα μπλάστ είναι κατακανόνα πιό δομημένα, θά 'λεγα, άς μας πεί κι' ο Κάδμος --με την ευκαιρία ανεβάζω κι' εδώ ενα βιντεάκι απο Γκούλαγκ που θυμήθηκα προχθές).

#6
vikar

[άντε βρε σαχλή...]

#7
jesus

σχετική φάση είναι κ τα τρίγγερς, κ το ρήμα τριγγάρω, με τη μουσική κ γενικευμένη του σημασία.

τό 'χει κανένας καλύτερα από μένα, που είμαι μουσικός;

#8
vikar

Μπά, γράψτε λάθος, δέ τα λέω καλά επάνω (βασικά, τά 'λεγε ήδη ο Μίστερ στον ορισμό, έδωσε και τα σωστά βιντεάκια, αλλα τά 'χα ξεχάσει στο μεταξύ). Μπλάστμπιτ είναι το ντάμπλ τάιμ, στα τύμπανα και γενικότερα (όχι κυριολεκτικά «ντάμπλ», αλλα δύο επί όσο πάει).

Σόρι. Έχω φίλους ντεθάδες, αλλα δέν κατάφεραν ποτέ στ' αλήθεια νε με μυήσουν... :-Ρ

#9
iron

τι σωστή δηλαδή, δεν έχει καυγά;

@τζιζ: νομίζω έτσι τα λέμε και μεις, τουλάχιστον εγώ...

#10
vikar

Ά, φιλενάδα, άμα θές καβγά ν' απευθυνθείς σε κάναν τζόνι. Εγώ δέν κάνω τέτοια. Τά 'χω μ' όλους καλά, είμαι άοσμος, άχρους και άλλα ά, προσηνής, ευπροσήγορος, καταδεκτικός, συγκαταβατικός και τα τοιαύτα βαρετά... Βασικά, άμα έχεις βρεί εραστή, είμαι άνθρωπος για να παντρευτείς. Αλήθεια.

[γκχ-γκχ...]

Αυτά τα τρίγκερ, να πώ την αμαρτία μου, δέν τα ξέρω, ούτε τά 'χω ακούσει. Οπωσδήποτε ν' ανέβουν.

#11
jesus

«άμα έχεις βρει εραστή κτλ».

νταξ. σκληρός. απλά.

οκ, τό 'χω εδώ κ κάτι χρόνια στο πρόχειρο, αλλά βλέπω τπτ κάδμους, πρωτεύοντα θηλαστικά κ ντεσπεράντους που τό 'χουν με τη ντραμς καλύτερα, αλλά θα το κάνω κ ας με κράξουν αποκάτω.

#12
iron

έλα μωρέ βίκαααααααααα... νταξ ρε, καλός είσαι, τά 'χουμε πει αυτά, αλλά έτσι, μια διαφωνιούλα να θυμηθούμε τα παλιά; τσού;

και τι, άμα σε παντρευτεί καμία δεν θα έχει να τσακωθεί; δεν την σκέφτεσαι;;

και όσο για τα τριγκερζ άστα, θα πήξουμε, τα βρίσκεις στα πνευστά, τα βρίσκεις σε ήχους σάμπλερ, από δω, από κει, εφιάλτης, και σίγουρα κάπως θα λέγονται στα ελληνικά, αλλά δηλώνω άγνοια. Πάντως δεν το κόβω για σλανγκ. Το τριγκάρω είναι, ας πούμε (ή τεσπα είναι επαγγελματική ζαργκόν), αλλά ουφ.

#13
iron

χριστούλημ, γράφαμε μαζί.

#14
Mr. Cadmus

Βικ, σωστά αναφέρεις πως το μπλάστια είναι δομημένα. Οι τωρινές παραγωγές το αναδεικνύουν περισσότερο, οι παλιές ήταν απλά χαοτικές με αποτέλεσμα να μην προβάλλεται η τεχνική τους κατά την εκτέλεση.

Το τριγκάρω, τριγκαρισμένος κλπ τα' χα και εγώ ως υποψήφια λήμματα αλλά είναι τελείως τεχνικά - όπως λέει κι η Ιρονίκ - οπότε τα άφησα. Είναι πιο πολύ ιδιόλεκτος των ηχοληπτών και των παραγωγών. Σλανγκ δεν θα τα' λεγα, αλλά ίσως αξίζει να ανέβουν στα πλαίσια του ευρύτερου debunking της ορολογίας.