Αν και φαινομενικά αναφέρεται στη μητρική εταιρεία (κάποιας θυγατρικής), σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιείται με αυτήν την έννοια.

Στην πραγματικότητα αναφέρεται είτε στον δικαιοπάροχο (franchisor) μιας αλυσίδας franchising, είτε στην αντιπροσωπεία κάποιας εταιρείας (η οποία αντιπροσωπεία δεν εμπορεύεται αλλά παρέχει ανταλλακτικά, τεχνογνωσία, επισκευές κ.α.).

Έχει σχεδόν πάντα και την έννοια της μαμάς που λέει στα (συχνά απρόθυμα) παιδιά της πώς να φέρονται.

Max T90 firmware από μαμά εταιρεία ή κλώνο;

Και η νέα διοίκηση το μόνο που ξέρει και ακούει από την μαμά εταιρεία είναι στόχοι, ηλίθιοι αριθμοί και κόστη που πρέπει να μειωθούν.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
Galadriel

Α, εδώ θα διαφωνήσω, μαμά εταιρία είναι στάνταρ και η μητρική. Αλλιώς πώς θα την πεις τη μητρική, αφού δεν έχει άλλο αντίστοιχο έχει;;

#2
earendil_ath

Galadriel, ο ισχυρισμός μου είναι ότι η μητρική λέγεται πάντα μητρική και ποτέ μαμά εταιρεία. Τουλάχιστον εγώ δεν την έχω ακούσει ποτέ να λέγεται έτσι, το λήμμα το έχω ακούσει μόνο με τις δύο έννοιες που αναφέρω

#3
Galadriel

Λέγεται (το έχω ακούσει, ούσα εργαζόμενη σε μητρική) και μαμά εταιρία σε πιο κάζουαλ κουβέντες (γιατί είναι πιο σύντομο υποθέτω και βγαίνει αβίαστα στο λόγο). Όχι ότι είναι και θέμα αυτό τώρα να θέτουμε, σιγά τη διαφορά, το λήμμα γάμησε, το κατέγραψα απλά για την άρση του απολύτου :)

#4
earendil_ath

Πολύ ενδιαφέρον, σωστό θα ήταν τότε να διορθωθεί ο ορισμός. Όπως γράφω στον ορισμό, συχνά οι απόψεις της «μαμάς εταιρείας» δεν είναι ευπρόσδεκτες, θα έλεγες ότι ισχύει αυτό και στην περίπτωση της μητρικής/θυγατρικής;

#5
gaidouragathos

Και γιατί δλδ να μην ισχύει, κι η μητέρα, μαμά δεν είναι;

Το ίδιο κ ο όμιλος...πατέρας- μπαμπάς.

#6
Galadriel

Για τον όμιλο πατέρα δεν το χω ακούσει προσώπικλυ. Όσο για το πόσο ευπρόσδεκτες είναι οι απόψεις της μαμάς εταιρίας τι να σου πω εαρέντιλ, έχω την αίσθηση ότι είναι όπως και με τη μαμά μας, καμαρώνουμε γιαυτή αλλά μας καταπιέζει κιόλας.

#7
GATZMAN

Και σε περίπτωση αγωραπωλησίας της μαμάς εταιρείας, παίζει κι ο όρος μητριά εταιρεία;

#8
Galadriel

...χμμμ παίζει και ο όρος τον πούλο άρμ.

#9
gaidouragathos

Μα δε διευκρινίζεται η διαφορα, εγω ο άσχετος κατάλαβα τα εξής: μητρική εταιρια, η εταιρία που δίνει το χρήμα κ απολαμβάνει τα κέρδη, ουσιαστικά ίδια με τη θυγατρική, σε φάση, να... πήγαν καλά οι δουλειές κι ανοίξαμε κι άλλη έβγα στην κάτω γειτονιά.
μαμά εταιρία, παρέχει τεχνογνωσία, μας φιάχνει το φάκς όταν χαλάει, λέει πότε θα μειωθούν οι υπερωρίες, μια μίρλα γενικώς και ουδέποτε ικανοποιημένη...(κάτι σα θεματοφύλακας του κεφαλαίου μου κάνει ενα πραμα)
όμιλος, κάτι σαν κοινόβιο εταιρειων, μόλις μια δεν παράγει όσο ξοδεύει, το μπούλο αρμ...
Η άλλη έννοια της μαμάς ειναι εφάμιλλη του μαμήσιου η νο;
Δλδ, ας μούφυγε το πόμολο της μερσεντέ, εγώ δε βάζω ιμιτασιόν, θα πάρω απ τη μαμά...

Αφορμή για τις απορίες μου, ενας απολυμένος, που στην ερώτηση γιατί σας διώξανε, μου απάντησε «είναι όμιλος, γιαυτό». προφανώς ο όμιλος είναι η καλύτερη δυνατότητα να κλείνεις τη μονάδα, χωρίς να σου βάζει χέρι το κράτος κ το συνδικαλιστικό κινημα. Αλλά χωρίς χρήμα να κινείται, ομιλοι, μητρικές κ θυγατρικές, αράχνες θα πιάσουν...

#10
earendil_ath

Για να συνοψίσουμε: φαίνεται ότι ο αργκό όρος «μαμά εταιρεία» χρησιμοποιείται:

  1. για τη μητρική εταιρεία, δηλαδή για την εταιρεία που της ανήκει η θυγατρική
  2. για τον δικαιοπάροχο, στον οποίο πολύ συχνά δεν ανήκει και το κατάστημα της αλυσίδας franchising
  3. Για την αντιπροσωπεία μιας εταιρείας,

Μπορούμε βέβαια να επεκτείνουμε τον ορισμό και:
4. Η μητρική της αντιπροσωπείας! (... γιαγιά εταιρεία;)

Έτσι πάρτε για παράδειγμα την Bosch, που την αντιπροσωπεία της την έχει κάποιος, πχ Παπαδόπουλος ΑΕ και φανταστείτε ότι έχετε μια χαλασμένη σκούπα bosch και πάτε στο μάστορα: Αν σας πει: «η μαμά εταιρεία έχει βάλει περίεργες βίδες και δεν μπορώ να στο ξεβιδώσω, να πας σε εξουσιοδοτημένο service», εννοεί την Bosch Γερμανίας. Ενώ αν σας πει: «η μαμά εταιρεία θα φέρει ανταλλακτικά τον επόμενο μήνα» εννοεί την Παπαδόπουλος ΑΕ.

Όσο για το θέμα «μητρική καταπίεση», μπορώ να μιλήσω για τις αλυσίδες franchising από προσωπική πείρα. Όταν ανοίγει ένα μαγαζί αλυσίδας, η βοήθεια της μαμάς εταιρείας είναι πολύτιμη, γιατί σε βάζει αμέσως σε λειτουργία, ώστε μόλις μπει ο πελάτης να έχει από την πρώτη μέρα λειτουργίας του μαγαζιού την αντιμετώπιση που έχει συνηθίσει. Όσο όμως η επιχείρηση συνηθίζει τον τρόπο λειτουργίας, και δεν χρειάζεται πια τη βοήθεια της μαμάς εταιρείας, αρχίζει να αντιλαμβάνεται τις συμβουλές της ως καταπίεση. Πχ: θα αγοράσεις ποτήρια από τον τάδε προμηθευτή (εσύ μπορεί να έχεις βρει αλλού φτηνότερα), θα ανοίγεις το κατάστημα και Κυριακές (εσύ μπορεί να είσαι ζημιογόνος τις Κυριακές), δε θα καλύπτεις τη βιτρίνα με περσίδες όταν μπαίνει ο ήλιος (και δεν την ενδιαφέρει τη μαμά που εσύ θα πρέπει να πετάξεις το εμπόρευμα)