(Μουσική) Συγκεκριμένη δακτυλοθεσία, συγχορδίας κυρίως, σε έγχορδο. Καταχρηστικά, μπορεί να σημαίνει και συγχορδία.

Τα πιασίματα είναι μεγάλο θέμα σε όργανα όπως η κιθάρα και το μπουζούκι –και περισσότερο στην κιθάρα, ως όργανο ακομπανιαμέντου απ' τη μια και με περισσότερες χορδές απ' την άλλη– για τον επιπλέον λόγο ότι, για την ίδια συγχορδία (συγκεκριμένα, για την ίδια αναστροφή, στο ίδιο τονικό ύψος), έχεις στη διάθεσή σου διαφορετικά πιασίματα σε διαφορετικές χορδές, άρα και διαφορετικά ηχοχρώματα, πράγμα που δεν συμβαίνει με όργανα όπως το πιάνο (ή τα τύμπανα).

Η εκμετάλλευση αυτής της ιδιομορφίας είναι βέβαια θέμα εμπειρίας ευρύτερης και εμπειρίας πάνω στο εκάστοτε συγκεκριμένο όργανο, είναι όμως και θέμα μουσικού στιλ: χωρίς να διακρίνουμε ματζόρε, μινόρε, έβδομες και λοιπά, στην παρεΐστικη κιθάρα ας πούμε, παραλία κι' έτσι, χρησιμοποιούνται παραδοσιακά τρία βασικά πιασίματα συν λίγα ανοιχτά (δηλαδή, με ανοιχτές χορδές), σε ροκ, με ηλεκτρική συνήθως κιθάρα, έχεις επιπλέον το πιάσιμο με πέμπτες, σε πανκ έχεις μόνον αυτό (δε μετράω το πιάσιμο σε μία χορδή, είπαμε μιλάμε για συγχορδίες...), ενώ σε τζαζ ξερωγώ το πράμα απαιτεί προχωρημένη συνδυαστική για να κάνεις μια καταμέτρηση –που όμως ξεφεύγει από τους σκοπούς του παρόντος σάιτ.

  1. Σε όσους ξέρουν κιθάρα, τα πιασίματα σίγουρα θα φανούν πολύ γνωστά: το τετράχορδο μπουζούκι κουρντίζεται όπως οι τέσσερις πιο λεπτές χορδές της κιθάρας (και ένα τόνο χαμηλότερα). Μετακινώντας το κάθε πιάσιμο πάνω στο μπράτσο του οργάνου, παίρνουμε όλες τις υπόλοιπες συγχορδίες. Για ένα παράδειγμα πώς γίνονται οι μετακινήσεις, κοιτάξτε τη σελίδα με τις συγχορδίες για τρίχορδο / τζουρά / μπαγλαμά. (εδώ)

  2. - Να προσπαθησω να μαθω να χρισημοποιω τον αντιχειρα αντι να κανω bar με τον δεικτη; [...] Τι να κανω; Παιζει ρολο αν εχω μακρυα δαχτυλα (δεν εχω!) η ο τροπος που κραταω την κιθαρα;
    - [...] Δεν φταίει το χέρι σου αλλά η εξάσκηση. Επίσης στην αρχή μην προσπαθείς σε ακουστικές και κλασικές με μεγάλο μπράτσο αν δυσκολεύεσαι. Κι εγώ έχω μικρά χέρια και με ξένισε στην αρχή το πιάσιμο. (από εδώ)

  3. Ένα απόγευμα λοιπόν όταν οι μουσικοί κούρδιζαν και έκαναν τις δοκιμές στην μικροφωνική, με έκο πάντα (τα γνωστά έεεεεενα-α-α-α-α, τεστ-τεστ-εστ-στ-τ), ακούω από το σπίτι μου το “Europa” του Santana! Αμέσως καβαλάω το ποδήλατο, μάρκας Rock-Cross το οποίο είχα τίγκα στο αυτοκόλλητο panini με παίχτες του Ολυμπιακού και διακτινίζομαι -τύφλα να ‘χει ο Κερκ- στο πανηγύρι. Εκεί βλέπω έναν τύπο, φυσιογνωμικά γνωστό που έβλεπα αρκετά συχνά στον πλάτανο*, ίδιος ο Santana (μαλλί μακρύ, μουστάκι) προς το πιο… μελαχρινό όμως, να παίζει με μια Gibson ES-335 εξαιρετικά το εν λόγω άσμα. Σχεδόν όλο το βράδυ κάθισα πάνω στο ποδήλατο εκεί στο δρόμο και τον έβλεπα να παίζει δημοτικά και προσπαθούσα να αποτυπώσω τα ακόρντα, τις κινήσεις των χεριών και τα πιασίματα, χωρίς να δίνω και πολύ σημασία στο “υπερθέαμα” που εξελίσσονταν μπροστά στην τσιμεντένια πίστα (τις παρέες να χορεύουν με την σειρά με τα γνωστά νούμερα, την “χαρτούρα”, τις μικροπαρεξηγήσεις κλπ). Στις αφίσες που είχε ο μαγαζάτορας κολλημένες πάνω σε ένα υποτυπώδη φράχτη που είχε φτιάξει με λινάτσα διάβασα “κιθάρα – Νίκος Μακρυγιώργος“. (από εδώ)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
σφυρίζων

Δεν είμαι σίγουρος ότι έπιασα τι ακριβώς είναι το πιάσιμο. Π.Χ. ένα ακόρνο μπαρέ, πες το F, που καθώς ανεβαίνεις στα τάστα γίνεται F#, G#, A και ταλιμπάν, θεωρείται πιάσιμο;

#2
vikar

Είναι το σχήμα, η δακτυλοθεσία. Άμα πιάσεις το φά που λές, και το ανεβάζεις τάστο-τάστο σε φά δίεση, σόλ και τα λοιπά, το πιάσιμο παραμένει το ίδιο. Αλλάζει το πιάσιμο άμα πιάσεις ας πούμε την φά με την τονική στην πέμπτη χορδή (μπαρέ στο οχτώ).

Χμ. Σκατά ορισμό ανέβασα ρε π'στ';... Κάτσε, να βρώ και εικονίτσες.

#3
vikar

Όπα, τώρα έπιασα το σχόλιό σου. Η απάντηση είναι «ναί».

#4
vikar

Στις φωτό επάνω, άλλο το ανοιχτό πιάσιμο της G αριστερά, κι' άλλο αυτό με το μπαρέ, της G πάλι, δεξιά.

#5
σφυρίζων

...κι άλλο το «βροντερό g» για τους ροκάδες στη παρέας:
[img]http://www.guitarlessons.com/media/guitar-lessons/chord-charts/power-guitar-chord-g.jpg[/img]

#6
vikar

Αλλα και πάλι, κάθε σχηματάκι απ' τα επάνω, μπορεί να έχει διαφορετικές δακτυλοθεσίες, άρα και διαφορετικά πιασίματα (με την πιό κυριολεκτική έννοια)! Πιχί, στην C της δεύτερης φωτό, τις νότες στις χορδές 2, 3, και 4 άλλος τις πιάνει με τρία δάχτυλα, άλλος με δύο, άλλος με ένα (με μπαρεδάκι δηλαδή) -άλλο πιάσιμο το ένα, άλλο το δεύτερο, άλλο το τρίτο. Επίσης, στο ίδιο σχήμα άλλος χρησιμοποιεί τον αντίχειρα, αλλος όχι. Και λοιπά.

Τέ'ς πά', πολλά τα είπα.

#7
vikar

Μαζί γράφαμε. Ναί, άλλο οι πέμπτες.

#8
deinosavros

Βραστα στο μήδι 3 τα πιασίματα δεν φαίνονται καλά.
Εκδοχή ολόσωμη, ολόγυμνη και άνευ κιθάρας δεν έχει;

#9
σφυρίζων

Κάτσε ρε, μπαίνουν και παιδιά στο σάη!

#10
vikar

Το πιάσιμο στο τρίτο μίντι είναι το λεγόμενο κινηματογραφικό («κάνουμ' οτι παίζουμε»).

#11
σφυρίζων

#12
iron

αηδίες κιθαριστών...

#13
σφυρίζων

Εκτός κι αν το κορίτσι με τα πιασίματα παίζει F#/C Major Flat 5th.

#14
σφυρίζων

Εσύ πιάνο, εμείς πιάνω.

#15
vikar

Ναί, F#/C Major Fuit 5th.

Οι δέ πιανίστριαι δέ δικαιούνται δια να ομιλούν.

#16
iron

τεεε να κλάσετε ρε, εμείς έχουμε το όργανο ρε, μάχη σώμα με σώμα ρε, εσείς ρε παίζετε ρε τα πουλάκια σας ρε, με το ξύλινο μουνί ρε, και τι πιάνετε ρε, μφφφφ, φάτε μάτια ψάρια ρε, να τι είστε ρε, να τα λέμε κι αυτά, να τα λέμε...

(αααααχχ, το χάρηκα, τώρα θα πάει καλά η μέρα, έψαχνα κάποιον να τα χώσω να στανιάρω)

#17
vikar

Κάτστε ρε, απ' το κιθαρίστας ή ντράμερ πώς περάσαμε στο κιθαρίστας ή πιανίστας;...

Τέλος πάντων. Η πιτσιρίκα απο πάνω παρακαλείται να παίξει αυτό το κλαστεράκι στο πιανάκι της (κλειδί του σόλ),


OOO




και κατόπιν να πεταχτεί στον Πειραιά να δεί κι' αν κουνιούντ' οι βάρκες.

#18
σφυρίζων

G7sus4/A (με μπαρεδάκι)

E 3
B
3
G 5
D
3
A 5
E
5
(κάπως έτσι ανοίγει το Hard Day's Night)

#19
vikar

(Είμαι βέβαιος οτι η ιρονίκ ακόμα προσπαθεί να παίξει το κλάστερ απο χθές.)

#20
iron

η ιρονίκ αυτοσχεδίασε στο πιάνο κι έβγαλε κάτι ανώτερο από αυτή τη τζίφρα.

#21
salina

Να τολμήσω να ρωτήξω τι είναι το κλάστερ, η θα μπλέξω;

#22
vikar

Ναί ρε, σόρι. Μουσικός όρος είναι (και δέν θυμάμ' αυτήν τη στιγμή αν υπάρχει απόδοση στα ελληνικά) για μία συγχορδία που σχηματίζεται απο διαστήματα δευτέρας (μικρής ή και μεγάλης). Υπάρχει κι' αυτό το άρθρο στη Γουικιπίντια.

(Στο σχόλιό μου επάνω αυτό δέν είναι κλάστερ, απλή συνήχηση είναι, μή κοιτάς που λέω παπαριές για να κωλώσω τη μικρή...)

#23
salina

Μάιστα, τι θέλω και ρωτάω; «διαστήματα δευτέρας (μικρής ή και μεγάλης)» πέμπτες, έβδομες και δεν συμμαζεύεται... Τα βασικά δεν ξέρω θέλω να μάθω και το κλάστερ :-D

[Ασχετο, πού υπήρχε χωρισμός τάξης σε πρώτη μικρή και πρώτη μεγάλη; Αγγλικά; στρατηγάκης κιέτς;]

#24
iron

(καλέ πείτε της κάτι για κλάσιμο να της αρέσει καλύτερα)

#25
salina

(έφαγα κλάσιμο) :(

#26
vikar

Σαλίνα, δύο νότες λές οτι σχηματίζουν «διάστημα δευτέρας» όταν, στην κιθάρα, απέχουν ένα ή δύο τάστα αν τις παίξεις σε μία χορδή. Ένα κλάστερ έχει τρείς νότες· η δεύτερη απέχει απ' την πρώτη μία δευτέρα και η τρίτη απέχει απ' τη δεύτερη νότα πάλι μιά δευτέρα.

Τα κλάστερ σά να λέμε είναι πολύ «πυκνές» συγχορδίες, πήχτρα στο διακρότημα. Τυπικό παράδειγμα είναι σε θριλεριές ν' ακούσεις κλάστερ απο δύο μικρές δευτέρες όταν σκάει το τέρας ξερωγώ. Όποτε έχεις εύχαιρη κιθάρα παίξε πιχί

0
6 8
x x
x

(η πάνω χορδή η ψιλή μί, όπως τα γράφει πιο πάνω ο Βράστας).

Για Στρατηγάκη θυμάμαι οτι ξεκινούσες με «έι» και «μπί τζούνιορ»...

(κατα τ' άλλα, σάν κάτι να μύρισε;...)

#27
iron

ρε μίλα με όρους πενταγράμμου γενικά, μπααα...

πάρε ρε σάλλυ ένα μήδι μπας και ξεστραβωθείς, κι άμα θες έχει κι άλλες σελίδες, αλλά η πρώτη και η μισή δεύτερη νομίζω σου αρκούν.

(άντρες, πφφφφ!)

#28
vikar

Πάς να μου φάς τη μαθήτρια ρε;... Αφού κιθάρα γουστάρει το κορίτσι, δέ γουστάρει θεωρίες.

#29
iron

καλά, κάν' της εσύ ένα πιάσιμο και θα δεις άμα γουστάρει παρενόχληση...

#30
salina

[χοχοχο! κατάφερα να τους κάνω να τσακωθούν επιτέλους. είχε παραγίνει πια, όλο συμφωνούσαν]

Για να πω την αλήθεια βικ, δεν περίμενα απάντηση (ή τεσπά το κλάσιμο από την ειρωνικιά ήταν μέσα στο πρόγραμμα) γιατί νόμιζα ότι ήταν κάτι πολύ σύνθετο που και να μου το εξηγούσες δεν θα το καταλάβαινα, αλλά ήσουνα πολύ απλός και κατανοητός. Μπράβο προσλαμβάνεσαι! Πάντως και η θεωρία καλή είναι, βοηθάει... άρα προσλαμβάνεστε αμφότεροι

[τώρα θα βγούνε τα μαχαίρια μουάχαχχαχαχα]

#31
iron

ποια μαχαίρια μωρή, το μαλλί θα σου βγάλω τρίχα τρίχα!

τον βίκα τον αγνοώ, εγώ έτσι κάνω με τους εχθρούς μου. αλλά και ότι του σπαμάραμε το λήμμα ήταν μία κάποια λύσις...

#32
σφυρίζων

Iron, με κόστος το γκρέμισμα του συνόλου ίσων των φούρνων στην επικράτεια, συντάσσομαι με τον Βίκαρ.

#33
σφυρίζων

(ίσων = ίσως)