Η ναφθαλίνη, ή ναφθαλίνιο είναι αυτή η στερεά λευκή και κρυσταλλική ουσία με τη δυνατή μυρωδιά που προέρχεται από την πίσσα του ορυκτού άνθρακα και χρησιμοποιείται κυρίως για την προστασία των μάλλινων ενδυμάτων από τον μπαγάσα το σκόρο που τη βρίσκει να κολατσίζει στην καθισιά του μάλλινες ίνες.

Τα ενδύματα που λέγαμε δεν θα τα χρησιμοποιήσουμε για καιρό, γι' αυτό τα παραμερίζουμε αποσύροντάς τα από την κυκλοφορία, καταχωνιάζοντάς τα στη ντουλάπα παρέα με ναφθαλίνη.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, τι θα μπορούσε να μυρίζει ναφθαλίνη; Κάτι που κατά την οπτική κάποιων θα μπορούσε να είχε χρηστική αξία κάποτε.

Ενδεικτικά, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για:

  • Ετοιμόρροπα κτίσματα, παλιομοδίτικα αντικείμενα, μηχανήματα ξεπερασμένης τεχνολογίας (που αποδεικνύονται πλήρως ακατάλληλα για τη σημερινή εποχή. Μόνο ένας παλιατζής κι ένας συλλέκτης θα μπορούσε ενδεχομένως να ενδιαφερθεί γι αυτά) και λοιπές αρχαιολογίες (βλ. παρ. 1).
  • Κοινωνικά σύνολα (π.χ: εταιρείες, κόμματα, κλπ) που λειτουργούν με αναχρονιστικές πρακτικές. Ε κι όσο για την αποτελεσματικότητα... Ε... καλά δε θέλει και ρώτημα. Τίγκα στην αναποτελεσματικότητα είναι (βλ. παρ. 2).
  • Αναχρονιστικό τρόπο ζωής. Για συντηριτικάντζες και μούχλες ο λόγος. Έτσι, μιλάμε για ραμολί μόνιμα κολλημένα στην εποχή του Πάγκαλου. Άλλωστε, όπως λέει κι η παροιμία, το γέρικο γαϊδούρι περπατησιά δεν αλλάζει. Επίσης μιλάμε και για νέους που δεν μπορούν να προσαρμοστούν στο πνεύμα της εποχής σε εμφάνιση, σκεπτικό, συνήθειες, κλπ (βλ. παρ. 3).
  • Αναχρονιστικά θέματα και αναχρονιστικές και πεπαλαιωμένες ιδέες, απόψεις, πολιτικές, κλπ (βλ. παρ. 4).
  1. - 'Οχι άλλο κάρβουνο! Καλά ρε εσύ, επιτρέπεται στην εποχή που ζούμε να χρησιμοποιείς pc με 386 και με λειτουργικό Windows for Workgroups;
    - Ξέρεις τι μηχάνημα ήταν στην εποχή του;
    - Ήταν. Τώρα όμως μυρίζει ναφθαλίνη.

  2. Ξεκίνησε ο καινούργιος «Rock FM» αλλά μυρίζει ναφθαλίνη. Απολύσεις, λιγότερες εκπομπές (μόλις τρεις!) και playlist στο φουλ. Ενα νέο πρόσωπο, ο Γιώργος Μελισσινός (από τον «Εν Λευκώ»), συν δύο παλιοί παραγωγοί (Χρηστίδης και Λεουνάκης). Και στο βάθος Τσαουσόπουλος, ως ο έχων την υψηλή εποπτεία. Ο ιστορικός σταθμός διολισθαίνει σταθερά προς το αδιάφορο και το ανύπαρκτο.
    Δες

  3. -Καλά ο Πέτρος μες στην κοσμάρα του του. Κούρεμα, ντύσιμο, ιδέες από προπολεμική εποχή. - Κατάλαβα. Μυρίζει ναφθαλίνη το άτομο.

  4. Μια άλλη συζήτηση που μυρίζει ναφθαλίνη: Ο Μελιγαλάς το κονσερβοκούτι και η αναθεώρηση της ιστορίας.
    Δες

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Πολλές φορές, έχουμε την αίσθηση πως έχουμε δώσει στον άλλο να καταλάβει πως έχουν τα πράγματα. Ωστόσο ο άλλος δείχνει να μην αντιλαμβάνεται την κατάσταση. Δείχνει να μην πιάνει τι του λέμε, μένοντας ατάραχος (π.χ. μας κοιτάει σα χάνος, παραμένει αδρανής), εμμένοντας στο βιολί του (π.χ. εμμένει στις προκαταλήψεις και στα όποια κολλήματα του), κλπ. Έχει αρχίσει να μας κουράζει το στιλ του. Τότε είναι που μπορεί να εκφέρουμε την ατάκα.

Ας δούμε όμως αναλυτικότερα πότε θα μπορούσε να συμβεί αυτό.

  • Τού 'χουμε σπάσει το θέμα σε κέρματα... τό 'χουμε κάνει φραγκοδίφραγκα. Λες κι έχουμε κλέψει παγκάρι. Έχουμε κάνει ρινίσματα τη σκέψη μας. Δεν πάει άλλο. Ξέρουμε πως ο τύπος δεν έχει εγκεφαλογράφημα ευθεία, όπως ξέρουμε πως δεν πιάσαμε και κανένα ειδικό θέμα που χρειάζεται κάποιο απαιτούμενο υπόβαθρο γνώσεων που ο άλλος δεν διαθέτει. Απλά, ο άλλος δεν είναι σε καλή φυσική κατάσταση. (π.χ. πιωμένος, κουρασμένος, άρρωστος, αλλού γι' αλλού λόγω προβλήματος, αλλού για αλλού γενικώς). Βλ. παρ. 1.
  • Διαπιστώνουμε πως είναι σκράπας σε κάποια απλά θέματα, π.χ. θέματα που χρειάζονται στοιχειώδεις γνώσεις, πιασάρικα υπονοούμενα για τα οποία θεωρούμε άσκοπο να αναλύσουμε περαιτέρω τη σκέψη μας (βλ. παρ. 2), θέματα που απαιτούν στοιχειώδη αντίληψη (βλ. παρ. 3).
  • Η αντιπαράθεση με κάποιον δεν προχωράει. Θεωρούμε πως ο άλλος έχει τα... κολλήματα, τις... προκαταλήψεις, είναι γκαούγκαγκας, αούγκανος, κλπ. (βλ. παρ. 4).

    Εκφέροντας την ατάκα είναι σα να του λέμε με υποτιμητικό τρόπο, πως αφού δεν καταλαβαίνει θα πρέπει να φύγουμε από τη λεκτική επικοινωνία, ζωγραφίζοντας (οπτικοποιώντας) και καλά τη σκέψη μας. Απλοποιούμε έτσι τα πράγματα δίνοντάς του και καλά... εύληπτες εικόνες.

  1. - Καλά... μιλάω τόση ώρα και συ δεν έχεις καταλάβει τίποτα. Και δε λέω τίποτα σπουδαίο ρε γαμώτο. Τι να κάνω πια; Να σ' το ζωγραφίσω;
    - Το ξέρω... αλλά είμαι λιώμα στη κούραση. Αλλού πατώ κι αλλού βρίσκομαι.
  1. Θα ανέβεις για ένα τελευταίο ποτό; = Θέλω να κάνουμε sex. Πρέπει να στο ζωγραφίσω για να το καταλάβεις; Δες
  1. Και δεν κλαίγομαι αν θες να ξέρεις... Εκφράζομαι! Και είμαι αρκετά δυνατή, για να εκφράζω ακριβώς και τον πόνο και την αδυναμία μου. Δεν το παίζω... Τό 'πιασες, ή να στο ζωγραφίσω; Δες

  2. Τράβα... κι άσε τις μαλακίες! Κατερίνα με λένε και είμαι κορίτσι! Γκέγκε; Ή να στο ζωγραφίσω επειδή είσαι αυτιστικό; Δες

Στα παραδείγματα που προέρχονται από το νέτι διατηρήθηκε η (λανθασμένη) ορθογραφία «να στο ζωγραφίσω». Συναφές και το «ζωγράφισέ το», στο λήμμα με δικά σου λόγια.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Από πού προέρχεται ο όρος;

Το τριώδιο είναι ένα εκκλησιαστικό βιβλίο που περιέχει όλους τους ύμνους που ψάλλονται από την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου (ξεκίνημα των Αποκριών) ως το Μεγάλο Σάββατο. Το βιβλίο λέγεται τριώδιο γιατί οι περιεχόμενοι ύμνοι έχουν τρεις ωδές (λόγω του ονόματός του, η αναφερόμενη χρονική περίοδος που ψάλλονται οι ύμνοι που λέγαμε, λέγεται επίσης τριώδιο).

Σύμφωνα με τα παραπάνω, μόλις οι ψάλτες «ανοίγουν το τριώδιο» έχουμε και το ξεκίνημα των καρναβαλιών.

Σε ποιες περιπτώσεις θα μπορούσαμε να εκφέρουμε τον όρο;

  • Εκφέροντας τον όρο μιλάμε για καταστάσεις που χαρακτηρίζονται από καγκουριά και καρακιτσάτο στιλ. Μιλάμε για ανάρμοστες και αταίριαστες καταστάσεις που παρατηρούνται εντός ενός συνόλου. Μιλάμε για την... ανορθογραφία, για την... εικαστική παρέμβαση! Οι πρωταγωνιστές των συγκεκριμένων καταστάσεων λογίζονται σαν τη μύγα μέσ' στο γάλα. Τα άτομα είναι αλλού γι' αλλού. Λες κι ήρθαν απ' τον Άρη. Έτσι, πίσω από μια φανταχτερή και γελοία εμφάνιση, ενδεχομένως να βρίσκεται κάποιος ήρωας του Σπαθάρη που έχει βάλει την πινελιά του για να βγει αυτό το καρναβαλιστικό αποτέλεσμα (βλ. παρ. 1, 2).
  • Μιλάμε για μια μη αναμενόμενη κατάσταση που θεωρούμε πως πατάει πάνω σε παράλογες βάσεις. Μια κατάσταση που μπάζει από παντού, μια κατάσταση που αντανακλά την ουτοπία. Στο καρναβάλι, αυτό μπορεί να είναι αποδεκτό. Στην καθημερινότητα όμως τα πράγματα διαφέρουν (βλ. παρ. 3).
  • Μιλάμε για καταστάσεις αμφίβολης αισθητικής, δυσαρμονίας και ανομοιογένειας. Μιλάμε για ένα αλαλούμ αντικρουόμενων θεμάτων που δεν δένουν μεταξύ τους. Σε ένα καρναβαλιστικό σκηνικό, αυτό θα μπορούσε να 'ταν αποδεκτό, εδώ όμως τα πράγματα διαφέρουν. (βλ. παρ. 4).
  • Μιλάμε για άτομο που δεν τηρεί τις άγραφες κοινωνικές συμβάσεις για την πρέπουσα εμφάνιση σε δεδομένο τύπο περίστασης επικοινωνίας (π.χ: γάμος, κηδεία, σύσκεψη κορυφής, σχολική αίθουσα, κλπ), λες κι είναι καρναβαλιστής και το παίζει όπως θέλει. Ωστόσο οι συγκεκριμένες ενδυματολογικές επιλογές του θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν άψογες σε διαφορετική περίσταση (βλ. παρ. 5).

    Ποιες οι ενδεχόμενες αντιδράσεις;

Οι παραπάνω περιπτώσεις γελοιοποιούν υποβιβάζουν και εκθέτουν αυτόν που τις προκαλεί. Μπορούν να προκύψουν περιφρονητικά γέλια, μπόλικο κους κούς καθώς και αίσθημα αποστροφής για αυτόν που τις προκαλεί, αν τα θέματα αυτά δεν έχουν συνέπειες πάνω μας. Αν έχουν (π.χ: βλ. παρ. 4), τότε το πράγμα αγριεύει.

  1. Πλήρης μέθοδος βαφής του εν λόγω προσώπου. Σε στεγνή επιφάνεια επιστρώνεται πρώτα το αστάρι, κατόπιν ρεπουλίνη και ακολουθούν μίνιο για τη σκουριά, βερνίκι για το σαράκι, λούστρο για πλήρες γυάλισμα και μια σειρά έντονων χρωμάτων (μη-οικολογικών) όλων των αποχρώσεων της ίριδας που παραπέμπει στο σχόλιο άνοιξε το τριώδιο; Βλ. λήμμα ποικιλοχρωμουρίαση

  2. Όσο για κόκκινη γόβα δεν το έχω τολμήσει και γενικά δε μου αρέσει το κόκκινο παπούτσι. Έχω στιλιστικές ανησυχίες για να μη βγαίνω στο δρόμο σαν καρνάβαλος! Ξέρεις πόσους και πόσες βλέπω στο δρόμο να κυκλοφορούν, λες κι άνοιξε το τριώδιο; Δες

  3. Για τον ΠΑΟΚ, άνοιξε το τριώδιο εδώ και καιρό και δύσκολα θα κλείσει όταν από τα υπεύθυνα χείλη ακούς πως το μόνο που λείπει είναι θετική ενέργεια από έξω. Από πού έξω; Έξω από εδώ; Έξω από τα σύνορα; Έξω από το ηλιακό σύστημα; Έξω από το Γαλαξία; Μια ζωή η εύκολη λύση του έξω. Οι μέσα δεν φταίνε ποτέ και σε τίποτα. Μόνο πληρώνονται. Πριν δυο βδομάδες, μετά την ήττα από τον Ακράτητο, κάναμε επανάσταση, πριν τρεις βδομάδες-ανανέωση, πριν τέσσερις βδομάδες-αναστύλωση, πριν έξι βδομάδες-ανακύκλωση, κάπου πιο βαθιά στο χρόνο είχαμε στόχο τη δυάδα, μπερδεμένο τάβλι. Τώρα που εξαντλήσαμε όλα τα ουσιαστικά με πρόθεμα το ανά-, το γυρίσαμε στα μεταφυσικά. Κάποτε έφταιγε το κουμπί που δεν έπιανε τη συχνότητα του ΠΑΟΚ. Τώρα φταίει η θετική ενέργεια που δεν έρχεται από έξω. Κωμωδία. Δες

  4. - Μόλις μπήκα στο νεοκλασικό μου κι αντίκρισα στο δωμάτιο μου ζωγραφισμένους ήλιους και ζωντανά στους τοίχους, φρίκαρα και φώναξα μ' αγανάκτηση. Τι έγινε ρε; Άνοιξε το τριώδιο καλοκαιριάτικα; - Ωχ... είχε περάσει η νέα φιλενάδα σου που 'χει τις γνωστές φευγάτες καλλιτεχνικές ανησυχίες, ε;
    - Την έκανα με τα κρεμμυδάκια.

  5. - Ήμουνα στην κηδεία και ξάφνου άνοιξε το τριώδιο.
    - Δηλαδή;
    - Ήταν η Λίλιαν μ' ένα κατακόκκινο μίνι φόρεμα που φώναζε από μακρυά: Ανοίξαμε και σας περιμένουμε. Ασ' τα... εκτός τόπου και χρόνου το άτομο.

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Ακούγοντας τη λέξη φακίρης, το μυαλό μας πηγαίνει:

  • Σε ασκητές ινδικής καταγωγής με εξαιρετικές ικανότητες. Στο C.V. (βιογραφικό) τους βλέπουμε πως κάνουν πυροβασία, κολατσίζουν φωτιές (πυροφαγία), την πέφτουν σε κρεββάτι με καρφιά, γητεύουν φίδια, αιωρούνται στον αέρα. Επίσης ασχολούνται και μ' άλλα κόλπα ζόρικα που κάνουν στην Ινδία αλλά και με λοιπές γκελεριές. Για... φακιριές δες και εδώ.
  • Σε τέτοια άτομα. Σε άτομα δηλαδή που ξαπλώνουν πάνω σε τέτοια καρφιά.
  • Σε τέτοια άτομα. Σε άτομα δηλαδή που μπορεί να γητεύουν τέτοια φίδια.

    Εδώ όμως δε θα μιλήσουμε για φακίρηδες... αλλά για κάποια άτομα που τη βγάζουν φακίρικα. Αλλα για ποιο άτομο θα μπορούσαμε να εκφέρουμε την ατάκα;

Μιλάμε για κάποιο άτομο που:

  1. Είναι μια ζωή τσίρος κωλοβελόνης, λες κι είναι φακίρης που ζει ασκητικά υποβάλλοντας την αφεντιά του σε στερήσεις με στόχο να αποκτήσει την αγιότητα... Λέμε τώρα. Για την περίπτωση αυτή, βλ. παρ. 1.

  2. Έχει γίνει ολιγαρκής περιορίζοντας τις ανάγκες του (αγοραστικές, σιτιστικές, κλπ). Έτσι τρώει ελάχιστα και πρόχειρα, ενώ γενικότερα ζει κάνοντας λιτότητα στερούμενος καθημερινές ευκολίες και απολαύσεις. (π.χ: κάνει αιμοσταγή δίαιτα γιατί είναι οχτακόσια κιλά αηδία, περιόρισε δραστικά τα έξοδα του γιατί η οικονομική στύση, ή η προηγούμενη σπάταλη ζωή του τον έχει οδηγήσει στα... χρέη, έχει τις μαύρες του και στερείται τα πάντα, άλλοι συγκυριακοί λόγοι, κλπ). Για την περίπτωση αυτή, βλ. παρ. 2.

Συναφής έκφραση: Τη βγάζω σπαρτιάτικα.

  1. - Αχ... Αυτή η Δήμητρα, απο μικρή τη θυμάμαι να τη βγάζει φακίρικα...
    - Δηλαδή;
    - Μια ζωή σαμαροπαΐδα και οι ανάγκες της πάντα ελάχιστες. Το αντίθετο από μένα δηλαδή... χα χα χα!

  2. - Πάμε έξω απόψε; Άντε μέχρι πότε θα τη βγάζεις φακίρικα;
    - Άστα. Από τότε που χώρισα δεν έχω όρεξη για τίποτα.

(από GATZMAN, 09/11/09)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Η φράση μας έρχεται απ' το Βυζάντιο και σχετίζεται με τη διαπόμπευση των τιμωρημένων (μέθυσοι, αντάρτες, μοιχοί, λαμόγια της εποχής, κλπ) στο γάιδαρο καβάλα, όπου τους διαπόμπευαν χτυπώντας τους. Όσο για τους βυζαντινούς, την έβρισκαν άγρια να πηγαίνουν στις πλατείες και να παρακολουθούν τέτοιες «πολιτιστικές εκδηλώσεις».

Επειδή το κούρεμα ήταν δηλωτικό μεγάλης προσβολής, οι πρωταγωνιστές αυτών των παραστάσεων (οι τιμωρημένοι... ντε) κουρεύονταν πριν διαπομπευτούν.

[I]Πότε λέγεται η ατάκα [/i];
Όταν μια λεκτική αντιπαράθεση καταλήγει σε αδιέξοδο. Είναι σαν να καταδικάζουμε κάποιον επειδή είπε κάτι προσκρούει στην δεοντολογία μας και του αξίζει η διαπόμπευση ... Λέμε τώρα! Για αυτό και του λέμε να πάει να κουρευτεί.

[I]Γιατί εκφέρεται η συγκεκριμένη ατάκα[/i];
Για να απαξιώσουμε τις συγκεκριμένες απόψεις του. Γι αυτό θέλουμε και καλά να απαλλαγούμε από την επίδραση του, εγκλωβίζοντας την (φυλακίζοντας την) και καλά ώστε να μην επιδρά πλέον πάνω μας. Παράλληλα εκτονωνόμαστε. (βλ. παρ. 1,2).

[I]Πώς μπορεί ο άλλος να αντιδράσει όταν ακούσει την ατάκα;[/i];
Παίζεται. Εξαρτιέται από το χαρακτήρα, την ηλικία, την προηγούμενη σχέση των εμπλεκομένων αλλά και από τη σημαντικότητα του θέματος. Έτσι:

Παρατήρηση: Δεν είναι απίθανο αργότερα, να σκεφτούμε αλλά και να ξανασκεφτούμε την προηγούμενη συμπεριφορά του. Οπότε, ο εγκλωβισμός της αρνητικής επίδρασης, που λέγαμε παραπάνω, πάει περίπατο.

Σημείωση:
1. Εναλλακτικά, μπορεί να λεχθεί ως: «άει να κουρεύεσαι!», «πήγαινε κουρέψου», «τράβα κουρέψου» κ.α..

  1. Η έκφραση «άστον να κουρεύεται» έχει ανάλογη σημασία, δηλαδή: Παράτα τον τον μαλάκα, χες' τον, γράφτον εκεί που δεν πιάνει μελάνι, μην του δίνεις σημασία, ησύχασε εγκλωβίζοντας (φυλακίζοντας) την όποια κακή επίδραση του πάνω σου, ώστε να ησυχάσεις και να ηρεμήσεις. (βλ. παρ. 3).

Ωστόσο ενδέχεται επίσης να λέμε εμμέσως και στο συνομιλητή μας: Νταξ... έχεις πρόβλημα με το μαλάκα, μας τα πες, σ' ακούσαμε, αλλά πλιζ μη μας τα πρήζεις άλλο.

  1. - Ίσα μωρή αδερφή Τερέζα.... άσε τα παλικάρια να σφαχτούν με την ησυχία τους. Κάτι τέτοια έκαναν και οι Λουδοβίκοι, με τα σεις και τα σας και όταν ήρθαν οι βάρβαροι, κατέβασαν τα βρακιά....
    - Ρε άντε κουρέψου.
    Δες

  2. Άντε κουρέψου που θα πουλήσεις και εξυπνάδα. Κνώδαλο.
    Δες

  3. Ρε εσύ... πολύ σκοτίστηκες με το μαλάκα. Ας' τον να κουρεύεται... Νισάφι πια!

Ταινία: Νόμος 4000. Η φάση του κουρέματος του τεντιμπόη (από GATZMAN, 08/11/09)Άντε cut your hair, ρε (από Jonas, 09/11/09)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Αναφερόμαστε στα εγκεφαλικά ημισφαίρια. Σύμφωνα με τη Βίκυ, το δεξί ημισφαίριο ελέγχει αισθητικά και κινητικά το αριστερό ήμισυ του σώματος ενώ το αριστερό ημισφαίριο ελέγχει αισθητικά και κινητικά το δεξί ήμισυ του σώματος. Δηλαδής... τα ημισφαίρια, το παίζουν... χιαστί ένα πράγμα, χωρίς ωστόσο να μπερδεύουν τα μπούτια τους... Ετς!

Άλλα βασικά θέματα που σχετίζονται με το:

  • αριστερό ημισφαίριο είναι: η αντίληψη του χρόνου, η ομιλία, η γραφή, η αντίληψη του λόγου, η λεκτική μνήμη, η αναλυτική σκέψη, η λεκτική επικοινωνία, η επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων, κλπ.
  • δεξί ημισφαίριο είναι: η αντίληψη του χώρου, η κατανόηση των μεταφορικών εννοιών και του χιούμορ, η συσχέτιση, η οπτική μνήμη, η εξωλεκτική επικοινωνία (π.χ. γλώσσα σώματος, τόνος φωνής), η παρορμητική συμπεριφορά, τα αισθήματα, οι συγκινήσεις, η φαντασία, κλπ

    Ο θεωρούμενος τσακωμός των δυο ημισφαιρίων παραπέμπει:

  • Στην υποτιθέμενη διένεξη των νοητικών λειτουργιών που έχει οδηγήσει και καλά... σε πνευματική εντροπία, σε νοητικό μπάχαλο.

  • Στον ψυχρό πόλεμο (δυτικό μπλοκ vs ανατολικού μπλοκ). Η παραπομπή στο φόβο του πυρηνικού πολέμου και στην καταστροφή του κόσμου δίνει έμφαση στο νοητικό μπάχαλο που αναφέρθηκε προηγουμένως και στις συνέπειες του.

    Εκφέροντας την ατάκα... προσπαθούμε και καλά να δικαιολογήσουμε τα λεγόμενα ή τα πεπραγμένα κάποιου που:

  • Είναι σεσημασμένος βλάκας, βλακόμετρο, βλάκας με περικεφαλαία, βλάκας με κεφαλαίο μι, μαλάκας με πατέντα, ολυμπιονίκης μαλάκας, αρχιμαλάκας, κλπ. (βλ. παρ. 1).

  • Είπε ή έκανε... τη βλακεία χωρίς να είναι εγκεφαλικά λειψός. Συγκυριακοί οι λόγοι. (π.χ: τα 'χει κοπανήσει άγρια, έχει το ακαφελόγιστο, είναι μπαγιάτικο μύδι απ' την κούραση, βιάζεται, κλπ). Βλ. παρ. 2.
  • Παρατηρούμε πως δεν ξέρει να χειρίζεται κάποιο θέμα που το θεωρούμε απλό. (βλ. παρ. 3).
  • Θεωρούμε πως κάποιος έχει πέσει σε πλάνη και κατά συνέπεια η άποψη του είναι εσφαλμένη. Δεν παίρνει από λόγια και στην τσαντίλα μας επάνω του ξεφουρνίζουμε την ατάκα. (βλ. παρ. 4).

    Σημείωση: Η εκφορά της φράσης βγάζει την... εκτόνωση και σε ειδικά περιβάλλοντα... συμβάλλει στο γέλιο (π.χ: όταν στη συνάντηση της σαββατοπαρέας συζητάμε για τη... βλακεία που είδαμε ή ακούσαμε).

  1. - Αυτό το παιδί... μια ζωή μαλακίες. Τι να πεις;
    - Δεξί με αριστερό ημισφαίριο τσακωμένα... χα χα χα.

  2. - Ε... Δεξί με αριστερό ημισφαίριο τσακωμένα. Είδες τι πατάτα έκανες; Καλά... να το κάνει κανας άλλος να πω εντάξει... αλλά εσύ που καλιγώνεις τον ψύλλο...
    - Άσ' τα. Είμαι με την τσίμπλα στο μάτι.

  3. - Χμ... Δεξί με αριστερό ημισφαίριο τσακωμένα, ε;
    - Γιατί; - Τα 'κανες μούτι. Εσύ είσαι σαΐνι ρε γαμώτο. Και το θέμα απλούστατο.
    - Ισως. Αλλά δεν έχω ασχοληθεί ποτέ μ' αυτό. Άλλος ασχολείται... αλλά έτυχε να λείπει τώρα κι είναι επείγον να γίνει τώρα... Θα βοηθήσεις;

  4. - Κοίτα φίλε σου εξήγησα... πως είσαι λάθος.
    - Μα... μπλα μπλα...
    - Αχ... Δεξί με αριστερό ημισφαίριο τσακωμένα. Τι άλλο να πει κανείς; Τα λόγια του χάνει.

Εγκεφαλλικά ημισφαίρια (από GATZMAN, 07/11/09)Αχ... Αντζελα... δεξί με αριστερό ημισφαίριο τσακωμένα./ Αντζελα: Εχω κάνει τους... αγώνες για να σταματήσει ο ψυχρός πόλεμος (από GATZMAN, 07/11/09)Η αντίδραση των πιθήκων με το που άκουσαν την απάντηση της Αντζελας στο προηγ. μήδι (από GATZMAN, 07/11/09)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Φράση από τον κόσμο του ποδοσφαίρου που παρεισέφρησε σε ευρύτερα κοινωνικά πεδία. Η σημασία του όρου βασίζεται στο πέταγμα της μπάλας (ενός σημαντικού θέματος, π.χ. μιας καυτής πατάτας) από κάποιον, εκτός του γηπέδου του (χώρου δραστηριοποίησης, ευθύνης και αγώνα του), στην εξέδρα (οι άλλοι).

Όταν εκφέρουμε τον όρο αναφερόμαστε σε κάποιον που στην ουσία δε θέλει να αναλάβει ένα μπαλάκι. Αυτός μπορεί να:

  • Αποποιείται την ευθύνη και την αρμοδιότητα του για κάποιο θέμα. Το παίζει πως είναι αλλού γι' αλλού. (βλ. παρ. 1). Ετσι εστιάζει σε συγκεκριμένα πρόσωπα, ή γενικά κι αόριστα στην εξέδρα. Μακριά απ' τον κώλο του κι ας είναι 5 πόντοι. Επίσης, μπορεί με υπεροψία και βεντετιλίκι (βλ. παρ.2), ή θράσος (βλ. παρ. 3) να προσπαθεί να το φορτώσει σε άλλον. Επίσης, μπορεί να προτείνει άλλους, ως πιο ειδικότερους για την περίσταση. (βλ.παρ.4).
  • Είναι αναρμόδιος πράγματι. (βλ. παρ. 5).
  • Λέει πως για την όποια ολιγωρία του, φταίνε οι προηγούμενοι χειριστές του συγκεκριμένου θέματος. (βλ. παρ. 6). Ενδεχομένως να μην ψεύδεται... αλλά έλα που τώρα αυτός είναι ο υπεύθυνος χειρισμού της κατάστασης. Πολλές φορές δε διστάζει να συκοφαντήσει κόσμο για να δικαιολογήσει την καθυστέρηση μιας κατάστασης.
  • Μετέχει χαλαρά σε ένα θέμα αναγκάζοντας εμμέσως άλλους να αναλάβουν τις ευθύνες του. Μέτοχος αμέτοχος. (βλ. παρ. 7).
  • Αποπροσανατολίζει την κουβέντα, π.χ: περιπλέκοντας θέματα (βλ. παρ. 8), αλλάζοντας θέμα (βλ. παρ. 9), τουκανίζοντας σε λεπτομέρειες (βλ. παρ. 10), κλπ με στόχο να μην ανταποκριθεί.
  • Ξέρει πράγματα, αλλά δε μιλάει και κάνει την πάπια. Πιστός στο δόγμα: μούγκα στη στρούγκα, ενώ θέλει να λυθεί ένα πρόβλημα, προτιμά να απέχει. (βλ. παρ. 11).

    Πώς εξηγείται μια τέτοια συμπεριφορά;

Φοβάται να πάρει θέση, έχει έλλειψη υπευθυνότητας, αδιαφορεί, ή έχει συμπτώματα δυοξύνης.

Τι προσπαθεί να πετύχει υιοθετώντας μια τέτοια στάση;

Προσπαθεί να μην εμπλακεί στο θέμα. Κρατώντας αποστάσεις γειώνει καταστάσεις. Αν είναι biri biri maker.

Σημείωση: Η λέξη εξέδρα μπορεί να αντικατασταθεί με τη λέξη κερκίδα.

  1. - Δεν είναι δική μου δουλειά.
    - Καλά... μέχρι χθες την έκανες και σήμερα πετάς την μπάλα στην εξέδρα;

  2. Οπότε, για να χρησιμοποιήσω κι εγώ ποδοσφαιρική ορολογία, άσε τους βεντετισμούς, μην πετάς την μπάλα στην εξέδρα και κάνε παιχνίδι! Δες

  3. Πετάς την μπάλα στην εξέδρα και επιδίδεσαι σε ύβρεις και προσβολές χωρίς να έχεις επιχειρήματα. Και πως αλλιώς φυσικά, αφού προσπαθείς να δικαιολογήσεις τα αδικαιολόγητα. Δες

  4. Την κάνω με ελαφρά πηδηματάκια, πετάω την μπάλα στην εξέδρα και λέω ότι οι λύσεις για τις ελληνικές πόλεις πρέπει να βρεθούν από τους Έλληνες αρχιτέκτονες που έχουν βαθύτερη γνώση της χώρας τους...Δες

  5. Πέταξα την μπάλα στην εξέδρα γιατί η δουλειά αυτή δε σχετίζεται με το αντικείμενο μου.

  6. - Καλά... η κάθε, μα κάθε... νέα κυβέρνηση να ρίχνει πάντα τα βάρη στην κακοδιοίκηση της προηγούμενης...
    - Πετάει την μπάλα στην εξέδρα. Τι περιμένεις;

  7. Ωραίος είσαι δεν προτείνεις λύση άλλα πετάς την μπάλα στην εξέδρα. Δες

8.Πέταγε την μπάλα στην εξέδρα... Χαρακτηριστική ήταν η «απάντηση» που έδωσε ο κ. Παπανδρέου στην ερώτηση του Προέδρου του ΛΑ.Ο.Σ κ. Καρατζαφέρη σε ότι αφορά τις δηλώσεις του όταν ήταν Υπουργός εξωτερικών «Προσωπικά πιστεύω πως είναι καλύτερα να έχουμε μερικά στρέμματα γης λιγότερα για να κοιμόμαστε ήσυχοι...». Σε αυτή την ερώτηση λοιπόν ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ουσιαστικά δεν απάντησε καθώς ανέφερε πως επί των ημερών του δεν εδόθη ούτε σπιθαμή γης, αλλά αντίθετα μπήκε η Κύπρος στην Ε.Ε...! Άλλα αντί άλλων δηλαδή...! Δηλαδή για τον κ. Παπανδρέου η είσοδος μιας χώρας στην Ε.Ε σημαίνει και αύξηση των εδαφών της...; Δες

  1. Θα θυμάστε άλλωστε ότι ο Κ. Καραμανλής απάντησε στην ερώτηση του Α. Τσίπρα για τα stage πετώντας την μπάλα στην εξέδρα: «Κι εσείς τι λέτε για το άσυλο;». Δες

  2. Αν δεν μπορείς να απαντήσεις παραδέξου το και μην πετάς την μπάλα στην εξέδρα εγκαλώντας με για το οργισμένο μου ύφος. Δες

  3. Ελπίζω όχι. Ελπίζω όχι, διότι ο κίνδυνος που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι να πιστέψουν οι πολίτες ότι δια της αποχής μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα. Αυτό θέλω λοιπόν να πω, ότι η μάχη δίνεται μέσα στο γήπεδο, όταν πετάς την μπάλα στην εξέδρα ποτέ δεν αλλάζουν τα πράγματα, ούτε όταν είσαι θεατής ή χειροκροτητής.
    Αν θέλουμε να αλλάξουν τα πράγματα, πρέπει κατ' αρχήν να πάμε να ψηφίσουμε... Δες

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Ο όρος έρχεται από την αθλητική ορολογία (συναντάται σε μπάσκετ, ποδόσφαιρο, κλπ). Που αναφερόμαστε;

Μιλάμε για έναν προπονητή που ξέρει πως έχει καβάτζα από άξια και αρκετά άτομα στον πάγκο των αναπληρωματικών, για όλους τους απαιτούμενους ρόλους (π.χ. επιθετικούς, αμυντικούς, κλπ) και συνεπώς έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις προκύπτουσες συγκυρίες κατά τη διάρκεια ενός ματς (π.χ. ένας παίκτης χτύπησε, ή δεν αποδίδει όπως θα αναμενόταν, κουράστηκε, κλπ. Θα μπορούσε ακόμη ο προπονητής να θέλει να αλλάξει μορφή στο παιχνίδι, ή να θέλει να ανταποκριθεί επιτυχώς στην αλλαγή της μορφής του παιχνιδιού που επέφερε ο αντίπαλος, κλπ). Στόχος του είναι να διατηρεί συνεχώς σε υψηλά στάνταρ την απόδοση της ομάδας του κατά τη διάρκεια ενός ματς ώστε να μπορέσει η ομάδα του να αναδειχθεί νικήτρια (βλ. παρ. 1).

Διευρύνοντας την παραπάνω έννοια, μιλάμε για την αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού του κατάλληλου πάγκου (επάρκεια καταρτισμένων και έμπειρων στελεχών) για όλους τους τομείς δράσης ενός οργανωμένου συνόλου (π.χ. κράτους, εκκλησίας, εργοστασίου, τράπεζας, κλπ) από κάποιον που έχει την ευθύνη για την εύρυθμη λειτουργία του συνόλου αυτού.

Αυτός θα πρέπει στο κατάλληλο timing να μπορεί να χειριστεί επάξια τις προκύπτουσες αντιξοότητες και τις προκύπτουσες ευκαιρίες ώστε το αναφερόμενο οργανωμένο σύνολο να καταφέρει να επιτύχει τους στόχους του κατά τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο.

Αν βέβαια ο τύπος αποδειχτεί κατώτερος των περιστάσεων (κακός σχεδιασμός δράσης, κακή οργάνωση, πυροσβεστική ή ανεπίκαιρη προσπάθεια για αντιμετώπιση μιας δυσμενούς κατάστασης, κλπ.) τότε ότι πάγκο κι αν έχει το αποτέλεσμα είναι προδιαγεγραμμένο βλ. παρ.2).

  1. Μα κυρίως φταίει κι ο τρομερός πάγκος! Δεν είναι δυνατόν να βγάζεις με την ίδια ενδεκάδα όλο το πρωτάθλημα... Κι αυτό γιατί δεν έχεις πάγκο! Δες

  2. Ψηφίστε μας είμαστε άχρηστοι. Ποιος το λέει; Οι νεοδημοκράτες βεβαίως. Δηλαδή δεν το λένε ακριβώς έτσι αλλά όποιον νεοδημοκράτη ρωτήσεις γιατί τα σκάτωσε ο Καραμανλής θα σου απαντήσει, ότι ο ίδιος είναι καλός, αλλά δεν είχε πάγκο. Δεν έχω πάγκο σημαίνει δεν βρίσκω άξιους να ρίξω στο παιγνίδι. Είναι δηλαδή όλοι άχρηστοι στον πάγκο. Και αυτό το δηλώνουν υπερήφανα οι ψηφοφόροι του κουρασμένου. Δες

(από GATZMAN, 04/11/09)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Ταραντέλα: Μιλάμε για ένα χορό που συνδέεται με την αρχαιοελληνική αποικία του Τάραντα και με τον ταραντισμό, μια μορφή κρίσης που οφειλόταν στο τσίμπημα μιας αράχνης Λικόσα Ταραντούλα. Η ενδεδειγμένη θεραπεία περιελάμβανε ένα μουσικό εξορκισμό: ο άρρωστος χτυπιόταν μιμούμενος τις κινήσεις της αράχνης μέχρι να πέσει εξουθενωμένος. Από την τελετουργία αυτή γεννήθηκε o ζωηρός και εύθυμος αυτός λαϊκός χορός της νότιας Ιταλίας.

Στα καθ' ημάς τώρα. Αποκαλούμε ταραντέλα κάποια σεινάμενη και λυγάμενη κραγμένη αδελφή του ελέους, κάποια λούγκρα που σπάει φωνή, λυγάει μέση και σώμα και περπατάει με χάρη και νάζι. Μιλάμε για κάποια κρέμα καραμελέ (περίπτωση 5), για κάποια hitech τσαγιέρα ολκής.

Στο παρακάτω βίντεο ο Παπαγιαννόπουλος αποκαλεί έτσι μια αδερφή κομμώτρια που του στείλανε να τον κουρέψει και να του κόψει το μουστάκι. Το σκηνικό είναι από την ταινία Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται.

βλ. και λήμμα πούστης.

Σημείωση:

α) Επειδή υπάρχουν ταραντέλες και ταραντέλες, ο λαός επινόησε και τον όρο παλιοταραντέλα για αυτές που φωνάζουν από μακριά πως το τρίβουν το πιπέρι με όλες τις εναλλακτικές τριψίματος του. Ε... άμα είναι κανείς ευαίσθητος στο τσίμπημα της ταραντούλας... χορεύει ως ταραντέλα μια ζωή ταραντέλα. Το αναζητά ο οργανισμός του το τσίμπημα. Αυτό είναι το γιατρικό του.

β) Σχετική ατάκα: το ντέφι κι' η αποκριά είναι του πούστη η χαρά.

- Καλά... είδες τον νέο καθηγητή της μουσικής που μας στείλανε;
- Ω ναι. Τι κουνίστρα είναι αυτή ρε εσύ;
- Δε λες ταραντέλα καλύτερα;
- Και παλιοταραντέλα τη λες... Αμέ!

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

Το συγκεκριμένο λήμμα δεν ασχολείται με τη λεπτομερή εξέταση των οργάνων του ανθρώπινου οργανισμού (συκώτι, στομάχι, πάγκρεας και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις), θέματα που αποτελούν αντικείμενο μελέτης της ανατομίας. Ας δούμε όμως για τι θέμα συζητάμε.

Μιλάμε για κάποιαν που είναι απ' τα κόκαλα βγαλμένη, για κάποιαν σαρακοστιανό, για κάποιον τσίρο, για κάποιον που 'χει μείνει πετσί και κόκκαλο. Είναι τόσο αδύνατο το άτομο, ώστε μπορούν και καλά να διακρίνονται πεντακάθαρα τόσο τα ζωτικά του όργανα και τα επιμέρους τμήματά τους, τα οστά του, κλπ.

Μ' άλλα λόγια ο τύπος είναι τόσο αδύνατος, ώστε όχι μόνο μπορείς να δεις π.χ να διαγράφονται τα όργανά του, αλλά είσαι και σε θέση να μπορείς να τον χρησιμοποιήσεις ως ζωντανό πρόπλασμα ανατομικής μελέτης... λες και είσαι φοιτητής ιατρικής σε κάποιο πανεπιστήμιο (π.χ: του Πούτσεστερ)... Λέμε τώρα!

- Εχεις δει τη Μαρία τελευταία;
- Μπα όχι. Γιατί το λες;
- Πλακώθηκε σε κάτι δίαιτες και έχασε... τα κιλά. Άσ' τα... Κάνεις ανατομία πάνω της.
- Ωχ! Δεν κάνει καμιά φανουρόπιτα να βρει μερικά;

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία