Έκφραση που χρησιμοποιείτο πολύ στην ένδοξη εϊτίλα, και γι' αυτό πολλοί από εμάς την χρησιμοποιούν με νοσταλγική γλυκάδα.

Ως προς την προέλευσή της, έχει σημασία ένα παιδικό παιχνίδι που περιγράφεται εδώ, εδώ και εδώ. Επαναλαμβάνω: το παιχνίδι ονομαζόταν βασιλιάς και μετά από κλήρωση ένα παιδί έκανε τον βασιλιά και τα άλλα έπρεπε να παραστήσουν το καθένα ένα επάγγελμα για το οποίο συνεννοούνταν μεταξύ τους κρυφά από τον βασιλιά. Τότε πήγαιναν στον βασιλιά και ακολουθούσε ο διάλογος:

Παιδιά: - Καλημέρα, βασιλιά
με τα δώδεκα σπαθιά. Τι δουλειά;
Βασιλιάς: - Τεμπελιά!
Παιδιά: - Και τα ρέστα;
Βασιλιάς: - Παγωτά.
Παιδιά: - Είπε η γιαγιά να σου κάνω μια δουλειά.
Βασιλιάς: Τι δουλειά;

Τότε τα παιδιά παρίσταναν με παντομίμα το επάγγελμά τους. Αν ο βασιλιάς καταλάβαινε το επάγγελμα, το φώναζε δυνατά και μετά έτρεχε να πιάσει το εν λόγω παιδί, αλλιώς έμενε βασιλιάς (άσχετο: θυμίζει τους αφρικανούς βασιλείς που περιγράφει ο René Girard, όπου ο βασιλιάς είναι το αποδιοπομπαίο θύμα που λύνει τα αινίγματα, όπως ο Οιδίπους).

Υπάρχει και μια παραλλαγή, όπου οι στίχοι πήγαιναν:
- Πώς σε λένε;
- (Λ.χ.) Κατερίνα.
- Πού δουλεύεις;
- (Λ.χ.) Στην Αθήνα.
- Πόσα παίρνεις;
- Εκατό.
- Και τα ρέστα;
- Παγωτό!

Ωστόσο, δεν αποκλείεται η έκφραση να προϋπήρχε του παιδικού παιχνιδιού. Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να μεταφερθούμε στα ένδοξα εκείνα χρόνια, όπου τα παγωτά υπήρχαν μεν, πλην ήταν πολύ απλά και αρκετά φτηνά. Δεν είχαν βγει οι διάφορες νιρβανιές, τα χάγκεντατζ και οι άλλες πολυτελείς κραιπάλες με την μπόλικη σαβούρα που τρώμε σήμερα. Μπορούμε, επομένως, δίκην πλατωνικού αιτιολογικού μύθου, να φανταστούμε μια παρέα με κάποια ζευγαράκια να κάθεται νωχελικά και ψιλοαλληλοχαμουρευόμενη και, αισθανόμενη κάποια στιγμή πείνα, να πρέπει να παραγγείλουν σε κάποιον, στον μικρότερο και πιο υποτακτικό της παρέας να φέρει τα αναγκαία. Θα αρχίσουν να λένε τα κλασικά, λ.χ. σουβλάκια, μακαρονάδες, πίτσες, μπύρες, και στο τέλος αφού θα έχουν ειπωθεί τα ων ουκ άνευ θα του πούνε «και άμα σου μείνουν ρέστα, φέρε και παγωτά». Τα παγωτά, δηλαδή, δεν είναι το αναπόσπαστο. Πρώτα σκεφτόμαστε το κυρίως πιάτο και μετά, αν μείνουν λεφτά, σκεφτόμαστε και το παγωτό που, άμα το ξεχάσουμε ή δεν φτάσουν τα χρήματα, δεν χάθηκε κι ο κόσμος, το πολύ πολύ να τον ξαναστείλουμε. Προϋποτίθεται πάντα ότι τα παγωτά είναι φτηνά, μπορούμε να τα προμηθευθούμε εν αφθονίαι, και για αυτό τα υποτιμάμε κιόλας, τ. σιγά τι έγινε, θα τα βρούμε με τα παγωτά μετά. Σε μια τέτοια λογική πρέπει να είναι και το παιδικό τραγουδάκι για τα ρέστα από την δουλειά.

Ως προς την χρήση, τώρα, παίζουν κυρίως δύο περιπτώσεις αρκετά διαφορετικές μεταξύ τους:

  1. Λέω κάτι πάρα πολύ σημαντικό με το οποίο κλείνω ένα θέμα, και ό,τι άλλο ειπωθεί μετά θα είναι πολύ ευτελές, καθώς έχει ήδη τεθεί η πεμπτουσία του. Για να πάμε στον αιτιολογικό μύθο μας, είναι σαν να έχω παραγγείλει την μπολονέζ με την παρμεζάνα και με χύσ' τα μέσα και μετά τα ρέστα να μην τα διεκδικώ πίσω αλλά να τα παραχωρώ για ένα μηδαμινό οικονομικώς παγωτό της εποχής. Το ψυχολογικό αίσθημα εν προκειμένω είναι ότι έχω μόλις καταγάγει θρίαμβο και έχω την μεγαλοψυχία του ανώτερου νικητή, οπότε δεν διεκδικώ ρέστα αλλά τα παραχωρώ για ένα άχρηστο πλην αναγκαίο κατά Derrida συμπλήρωμα.

Η έκφραση είναι, λοιπόν, παρόμοια με την όλα τα άλλα είναι απλές οδοντόκρεμες, τάδε και μετά το χάος, κ.τ.λ. με την διαφορά ότι εδώ έχουμε ένα δεριδιανό συμπλήρωμα, δηλαδή το παγωτό είναι αυτό που παραδόξως καλείται να συμπληρώσει το ήδη υπερτέλειο, εντέλει και να το αποδομήσει, καθώς άμα ήταν τέλειο, γιατί χρειαζόταν συμπλήρωμα; (εξόχως δεριδιανό είναι και το παιδικό τραγουδάκι που βάζει τα παγωτά ως ρέστα των χρημάτων που βγαίνουν από την τεμπελιά!). (Βλέπε παραδείγματα 1).

  1. Αρκετά διαφορετικά, το λέμε όταν πρόκειται να απαριθμήσουμε μια σειρά από τετριμμένα, αυτονόητα και γνωστά σε όλους μας πράγματα, στο τέλος της οποίας σειράς θα τοποθετηθεί το πλέον τετριμμένο για να την κλείσει. Το και τα ρέστα παγωτά λέγεται τότε για λόγους οικονομίας, ώστε να μην χρειαστεί να απαριθμήσουμε το σύνολο των αυτονοήτων, λέμε συνήθως τα δυο πρώτα αυτονόητα, το πολύ τρία, και μετά λέμε την έκφραση για να καταλάβει ο συνομιλητής ότι και τα άλλα είναι εξίσου τετριμμένα. Όπως στα μαθηματικά λέμε το στη νιοστή ένα πράμα. Έχει δηλαδή ευρύτατη χρήση αντί του και τα λοιπά, όπως οι εκφράσειςκαι άλλες / λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις, και ταλιμπάν, με την λεπτή ιδιαιτερότητα ότι υπονοούμε ότι μεσολαβεί μια σειρά από γνωστές σε όλους αυτονόητες οντότητες, μεταξύ των οποίων η κατακαυλίδα είναι η πλέον αυτονόητη.

Για να πάμε στον αιτιολογικό μύθο, είναι σαν μια παρέα που έχει ειδωθεί και φάει χίλιες φορές μαζί μέσα σε μια γενική βαρεμάρα, ρούχλα να αναρωτηθεί τι θα πάρουμε, νταξ, το σουβλάκι με διπλή πίτα του Μητσάρα, το παιδικό της Χαράς, το φραπέ του Νίκου, νταξ μην τα πολυλογούμε αφού τα ξέρουμε, και τα ρέστα παγωτά (παραλείψαμε και πέντε άτομα ως ευκόλως εννοούμενα).

Μερικές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες: λέγεται πολύ συχνά η έκφραση με τετριμμένες αφηρημένες έννοιες. Λ.χ.:

Μου είπε το μεναγκό ότι άλλα περίμενε από μια σχέση, τρυφερότητα, κατανόηση, και τα ρέστα παγωτά.

- Πώς ήταν η ομιλία του Φιλελευθερόπουλου; - Νταξ, ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα, και τα ρέστα παγωτά. - Πήγες στην ομιλία της Judith Butler; - Ναι, μωρέ, ξέρεις, επισφάλεια, ενδεχομενικότητα, celebrating & undermining και τα ρέστα παγωτά.

Κυρίως, χρησιμοποιείται όταν παραθέτουμε ένα τσιτάτο, που είναι τόσο βαρύγδουπο, ώστε να χρήζει δικαιολόγησης η παρεμβολή του στον λόγο μας, αλλά και τόσο τετριμμένο ώστε να μην καμαρώνουμε που το είπαμε, λ.χ. από το σάη μας: εδώ, όμοιος ομοίω αεί πελάζει, και τα ρέστα παγωτά, εκεί, μηδένα προ του τέλους μακάριζε, και τα ρέστα παγωτά. (Βλέπε παραδείγματα 2).

  1. Μία τρίτη λιγότερο συχνή, αλλά πιο επίκαιρη, περίπτωση: όταν κάτι είναι κραυγαλέα ακριβό, τότε, ειρωνικώς, πλειοδοτούμε και δίνουμε ακόμη παραπάνω από το παράλογο ποσό, για να πάρει ο εκμεταλλευτής μας και παγωτά με τα ρέστα. (Βλ. παράδειγμα 3).

Εκφέρεται και ως παγωτό, αν εννοείται το ανκάουνταμπλ οικογενειακό παγωτό.

Λήμμα και ορισμός ύστερα από εκτενή συζήτηση με Jeanoir.

  1. α. Εάν είσαι δεκάξι δεν σου χρειάζεται ο i7930 ούτε SSD ούτε καν ο Phenom X2 555, κάνε ένα μηχάνημα με Phenom Χ2 555 και τα ρέστα παγωτά. (εδώ)

β. Φίλε μου καταρχήν …BMW R1200R ‘’και τα ρέστα παγωτό ‘’(που λέει και η κόρη μου!) (εδώ)

γ. Νταξ....ΜΑΤΣΟΥΚΑ και τα ρέστα παγωτό!!Μιλάμε για μεγάλο έρωτα... (εδώ)

δ. λοιπον εφοσον ειχε μια ροδελα,αυτη πρεπει να μπει....η καθολου. τα ραουλα μονο τα βαρια κανουν δουλεια. αυτα για να ρθει ισια ο ιμαντας κ τα ρεστα....παγωτα (εδώ)

  1. α. ): - Οκ!!Και τα λεφτα απο την πωληση [ενν. της Ολυμπιακής] τι τα έκαναν;
    - Προεκλογικό αγώνα,μίζες,ταξίδια και τα ρέστα παγωτά!!! )D) (εδώ)

β. Το άγχος πλέον δεν αποτελεί αφηρημένη έννοια. Τύπου «αγάπη, μίσος, φιλοπονία, φυγοπονία» και τα ρέστα παγωτό! Το άγχος έχει αποκτήσει υπόσταση στερεού σώματος. Το βλέπεις, το αγγίζεις, το μυρίζεις, μπορείς να το κόψεις με το μαχαίρι! (εδώ)

γ. Γάμοι, διαζύγια και τα ρέστα παγωτά (της Έλενας Ακρίτα στα Νέα).

  1. σε παιδοτοπο στου Ζωγραφου... 350 ευρώ «προσφορά» 15 παιδια και 15 μεγαλοι +40 ευρω τα ποτα/αναψυκτικα (τι ποτα..;) + 2μιση κιλα τουρτα.. συγνωμη ρε παιδια, 2μιση κιλα φτανουν για 30 ατομα; κι αντε λεει να σας παει 400 ευρω.. γιατι να μου παει τοσα δηλαδη; οχι, 500 να σου δωσω και τα ρεστα παγωτα (εδώ)

  2. Η Σουλτάνα η Φωφώ, από τους σλάνγκαρχους Κραουνάκη και Λίνα Νικολακοπούλου, όλοι οι στίχοι εδώ:

Κοίτα ρε, που μου 'σκασε γαμπρός
σκανταλιάρης και πρωθυπουργός
Κι άντε ρε που θα, και θα, και θα
Μάζευ' τη μαγκιά σου, τα μισά-μισά δικά σου
και τα ρέστα παγωτά. Κι ας λένε

(από Khan, 29/11/10)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
johnblack

Διέτριψες! Ειδικά στον τομέα της τεκμηρίωσης με τα παραδείγματα. Να προσθέσω κι ένα δικό μου:
[I]
- Και για πες ρε φίλε, ήσουν στις καταλήψεις του '90-'91; Καλά, μιλάμε πρέπει να ήταν και γαμώ!
- Νταξ ρε αγόρι, δε λέω, καλά ήτανε, όλα σχετικά είναι ... Ξενύχτια μες το σχολείο να σε τρώει το ξεροβόρι, οι μανάδες να μας ψάχνουν σα παλαβές δεν υπήρχαν και κινητά τότενες, ταβλάκι, κανας μπάφος φου και φου, μανούρα με καθηγητές και τα ρέστα παγωτά...[/I]

ΥΓ. Να πούμε για τους μικρούς μας φίλους πως το μοτίβο (διατοπικό, διαχρονικό, διαπολιτισμικό) του θυομένου ιερού βασιλιά, που πρέπει να πεθάνει ως μέρος ενός τελετουργικού γονιμότητας, εξετάζεται υποδειγματικά απο τον Sir James Frazer στον θεμελιώδη Χρυσό Κλώνο. Επίσης, ο Adorno στη Διαλεκτική του Διαφωτισμού εμφανίζει τον Οδυσσέα, αρχετυπικό δυτικό άνθρωπο και πρόδρομο της νεωτερικής υποκειμενικότητας, να προσφέρει θυσία τον εαυτό του στον εαυτό του.

#2
HODJAS

Diesen sind!

#3
Khan

Ευχαριστώ για τα καλά σχόλια, αλλά δεν βλέπω παρεμβάσεις επί της σημασίας της έκφρασης. Το λέω γιατί το μέγεθος του ορισμού είναι αντιστρόφως ανάλογο της σιγουριάς μου για αυτήν την έκφραση που με έχει εξιτάρει πολύ.

Τώρα που το ξανασκέφτομαι θα συνόψιζα τον μεγάλο ορισμό σε μία λέξη: κλασικούρα.

Στην ουσία η διχοτόμηση των σημασιών είναι σε κάποιο βαθμό συμβατική. Η σημασία είναι ενιαία: Πρόκειται για κάτι που όταν το βρήκαμε μας ενθουσίασε πιάσαμε λαβράκι, και από τον ενθουσιασμό δεν διεκδικήσαμε τα ρέστα, αλλά τα παραχωρήσαμε κερνώντας την παρέα παγωτό. Μετά όμως κολλήσαμε τόσο πολύ σε αυτήν μας την επιλογή, ώστε επαναλαμβάνουμε πάντα το ίδιο με συνέπεια την πλήξη της κλασικούρας.

Το αρχέτυπο μάλλον από την επιλογή φαγητού. Άλλα παραδείγματα: Διαβάζεις Ντοστογιέβσκη, ενθουσιάζεσαι και μετά δεν αλλάζεις συγγραφέα. ύστερα από 10 χρόνια αντί να διαβάσεις κανάν Φίλιπ Ροθ, Ντον ΝτεΛίλλο, Γιόσα, επιμένεις Ντοστογιέβσκη και τα ρέστα παγωτά.

Σε ρωτάνε ποιος γυναικότυπος σου αρέσει. Είσαι ενθουσιασμένος με την Μόνικα Μπελούτσι. Βλέπεις όλες τις ταινίες της, οι άλλοι σου λένε για την Σκάρλετ Γιόχανσον, αλλά εσύ Μπελούτσι και τα ρέστα παγωτά. Όμως ακόμη ακόμα και την Μπελούτσι κάποιος έχει βαρεθεί να την πηδάει!

Κάπως έτσι φτάνουμε και στα άλλα τ. ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα και τα ρέστα παγωτά, αγάπη, κατανόηση και τα ρέστα παγωτά, κ.ρ.π., κ.ρ.π.

Ένας φιλοσοφικός όρος που είναι κοντά σε αυτό που θέλω να πω είναι το πρακτικο-αδρανές, le practico-inerte του Sartre, που σημαίνει χοντρικά μια πράξη που όταν την κάναμε ήταν προϊόν της ελευθερίας μας, αλλά μετά απολιθώθηκε και κατέστη τροχοπέδη αδρανείας για την παραπέρα εξέλιξή μας, ολόκληρη η διαλεκτική φιλοσοφία ασχολείται λίγο πολύ με αυτό το θέμα, τις απολιθώσεις των ενθουσιαστικών επαναστάσεων...

#4
Khan

Οπότε η διαφορά του αν η φράση θα ειπωθεί θετικά ή αρνητικά είναι καθαρά υποκειμενική- περσπεκτιβιστική. Λ.χ. αν μου αρέσουν οι μεταμοντερνιάρικες θεωρίες θα πω:
- Αντι-ουσιοκρατία και τα ρέστα παγωτά! Τέλος...

Αν κάποιος που δεν του αρέσουν με ακούσει και μετά έχει διάλογο με κάποιον άλλο, θα πουν:
[I]- Τι έλεγε ο Χάνκοντας;
- Αντιουσιοκρατία, ενδεχομενικότητα, αποδόμηση και τα ρέστα παγωτά...[/I]

Το χαρακτηριστικό νομίζω είναι ότι όταν χρησιμοποιούμε θετικά την έκφραση βάζουμε μία λέξη και την έκφραση (μοναδικότητα- απολυτότητα), ενώ όταν αρνητικά, συνήθως δύο με τρεις, (= σχετικοποίηση, επαναληψιμότητα του πεπερασμένου).

#5
HODJAS

Talking with your monist ontological reductionist hat on or through it;

#7
Vrastaman

@Hodjas - his reductionist hat was further reduced following a chance encounter with a sewing machine and an umbrella on an operating table.

#8
iron

α μάστα... κουκουρουκιές βλέπω αρχίσαμε πάλι... νταξ τότε, πάμε α λα αρκούδα στο δάσος, γουστάρω.

#9
Khan

Τώρα που τρέχουν οι κουκουρουκιές θα κάνω και το σχόλιο στο δεν υπάρχει.

#10
Vrastaman

Ιρον, το έχει αποδομήσει κι ο Michael Nyman σε μιούζικαλ :-)

#11
johnblack

Πολυχρονεμένε μου Padishah, Gazi, Μεγάλε Τούρκε και Μεγάλε Χωροδεσπότα, εύλογη η αγωνία σου για εποικοδομητικές παρεμβάσεις, αλλά νομίζω πως το εξάντλησες, έπιασες κάθε δυνατή περίπτωση. Και πάλι μπράβο.

Όπως σου έχω πει, εμένα μου πάει περισσότερο το 2, αλλά αυτό δε λέει κάτι.

#12
Khan

Άλλη μια διάσταση ως προς την προέλευση της έκφρασης είναι ότι τα παγωτά είναι η αμοιβή του μεσάζοντος- άιφερ μάνατζερ που θα πάει να τα πάρει. Λ.χ. λένε οι γονείς στο παιδί, «φέρε γάλα, τυρί, καμπά, και τα ρέστα παγωτά», δηλαδή ό,τι μείνει είναι παγωτά ως αμοιβή για τον κόπο σου.

#13
gaidouragathos

Όχι καλε, τώρα άλλαξε : φέρε γάλα , τυρί και τα ρέστα για αύριο...

Η άλλη Ελλάς.