Ακολουθεί σεντόνι. Όποιος βαριέται, να πάει κατευθείαν στο παράδειγμα και να μη με βρίζει.

Για να ορίσω λοιπόν εν συντομία (!) αυτή τη λέξη, θα υπεραπλουστεύσω κάποια πράγματα και θα τα περιγράψω ως επί το πλείστον από μία συγκεκριμένη άποψη, την πιο παγιωμένη αντίληψη, η οποία συμπίπτει, μέχρι ενός σημείου, με την αντικειμενική και με άξονα πάντα την Δυτική ιστορία. Θα περιοριστώ δηλαδή σε πιθανόν μονομερείς απόψεις. Αυτές όμως είναι που οδήγησαν την γλώσσα στον σλανγκισμό της λέξης «καλλιτέχνης».

Τον παλιό τον καλό (;) καιρό, από την απαρχή της τέχνης μέχρι δηλαδή τον μεσοπόλεμο περίπου, ο καλλιτέχνης υπηρετούσε τα θεία ή τους και καλά επί γης εκπροσώπους τους (βασιλιάδες, αυτοκρατόρους, κλήρο κλπ). Ήταν μια ταπεινή ψυχή που συνήθως ψωμολύσσαγε. Εννοείται ότι δεν ήταν παρθένα η καλλιτεχνική κοινότητα από κόντρες και ίντριγκες, αλλά η ουσία είναι ότι τελικά παραγόταν έργο. Δεν υπήρχαν τότε τα οπτικοακουστικά μέσα να διασκεδάζουν τα μάτια, τα αυτιά και την πλήξη των προυχόντων. Άρα ο γλύπτης, ο ζωγράφος, ο ποιητής και ο μουσικός ήταν απαραίτητοι, όπως και οι πλύστρες και οι μάγειροι. Έτσι έβγαινε και το προς το ζην των ανθρώπων που έβλεπαν με άλλο βλέμμα την ανθρώπινη συνθήκη και την φύση, οι οποίοι δύσκολα θα μπορούσαν να επιβιώσουν αλλιώς.

Παραγόταν λοιπόν έργο -κι έτσι η τέχνη αποκρυστάλλωσε το βλέμμα τής εκάστοτε εποχής σε συνδυασμό με το βλέμμα του κάθε καλλιτέχνη της. Η τέχνη είναι ένα τεράστιο μωσαϊκό της ανθρώπινης ιστορίας.

Και τότε ακόμα, ο καλλιτέχνης δεν ήταν κάτι που το σέβονταν οι πολλοί. Θεωρούνταν γραφικός, νεραϊδοπαρμένος, περίεργος, φτωχομπινές, ανίκανος να πιάσει τη ζωή από τα αρχίδια, κλπ, και σαφώς ένας γονιός θα προτιμούσε το παιδί του να γίνει αξιωματικός ή νομικάριος ή παπάς, από το να γίνει πχ μουσικός (για κάποιους δε, «μουσικός» σήμαινε και τρελός). Λίγες ήταν οι περιπτώσεις που ωθούσαν το παιδί τους στην τέχνη, με υπερβολές ή μη (μπαμπάς Χάυντν, μπαμπάς Μότσαρτ, μπαμπάς Μπετόβεν).

Η στιγμή όμως κατά την οποία άρχισε να παίρνει νέα χροιά ειρωνείας η μορφή του καλλιτέχνη, ήταν η εποχή κατά την οποία ήκμασε η τέχνη, με την έννοια της πληθώρας των καλλιτεχνών που, πια, αποτελούσαν μεγάλη κοινότητα: τα χρυσά χρόνια της Μονμάρτρης με τους ζωγράφους και τους γλύπτες και τους μουσικούς και τους λογοτέχνες που σχημάτισαν αυτό το κύκνειο άσμα της λεγόμενης κλασικής εποχής και την πρώτη εμφάνιση του μοντερνισμού. Έτσι, ταυτίστηκε ο καλλιτέχνης με τον μποέμη.

Αλλά σύντομα ξεφύγαμε από την αγνή μποεμιά και γέμισε ο τόπος χαραμοφάηδες. Έγινε της μοδός και η τέχνη. Όταν, δε, άρχισε να πλουτίζει και ο καλλιτεχνικός κόσμος τρελά σε σχέση με το παρελθόν, και η φήμη του είχε πάψει να αφορά την μετά θάνατον δόξα αλλά το Τώρα -στα περιοδικά, στις τηλεοράσεις και στις εφημερίδες, όλος ο κόσμος ήθελε να γίνει ζωγράφος, ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης. Η αλήθεια είναι ότι πράγματι, είχε έρθει η πρώτη στιγμή στην ιστορία που ο καθένας μπορούσε να βρει τον καλλιτέχνη μέσα του. Έτσι εμφανίστηκαν πολλοί πραγματικοί και πολλοί δήθεν. Και ο πανικός έπιασε τους διανοούμενους που άρχισαν να μιλάνε για το τέλος της Τέχνης και το τέλος της Ιστορίας και το τέλος της Φιλοσοφίας και το τέλος του Λόγου και τεσπα όλα αυτά τα, κατά τη γνώμη μου, απαισιόδοξα και σκοταδιστικά...

Στις πρώτες δεκαετίες του 20ού λοιπόν, με την αβάν γκάρντ και τον εκδημοκρατισμό της παιδείας και της τέχνης, άρχισε συγχρόνως να φτουρά και ο τσαρλατανισμός, στην τέχνη όπως και στην επιστήμη. Η ημιμάθεια και η τάση για ταχύτητα συνέβαλαν σε αυτό. Είναι μάλλον αυτό που εννοούσε ο Ματίς όταν έλεγε: «Η αφηρημένη τέχνη, έτσι όπως την εννοούμε στην εποχή μας, μου φαίνεται ότι αποτελεί μια επικίνδυνη τάση. Υπακούει στο πνεύμα της ευκολίας» (Γραπτά και ρήσεις για την τέχνη, σ. 253).

Συγχρόνως δε, πήραν άλλη τροπή οι ανθρώπινες σχέσεις. Το μεταπολεμικό χρήμα απλώθηκε σε πολλά πορτοφόλια. Πολλοί, τότε, θέλησαν να παίξουν ρόλο προύχοντα του παρελθόντος. Η εποχή της ειρήνης και της ευημερίας που οδήγησε στα ροκ εβδομήνταζ και στα γκλάμορους ογδόνταζ -και που κατέληξε προσωρινά στην σημερινή αναδίπλωση- έφερε μαζί της την ματαιοδοξία και την απληστία, οι οποίες εισέβαλαν για τα καλά σε όλα τα κοινωνικά στρώματα -ενώ πριν μερικές δεκαετίες ακόμα αυτά τα ποταπά συναισθήματα αφορούσαν μόνο την αριστοκρατία. Η τέχνη γέμισε με περισσότερους τσαρλατάνους από ποτέ, οι οποίοι αντέγραψαν τους εκάστοτε μεγάλους της εποχής τους και απλώθηκαν σαν την σκόνη μέσα και πάνω στην καλλιτεχνική κοινότητα. Οι δε αγοραστές ή ψευδο-μαικήνες πιθανόν να μην έχουν τη μόρφωση που είχαν οι παλιοί, κι έτσι φτουράνε τώρα οι δηθενιές.

(Αμ που σήμερα ακόμα έρχονται κάποιοι δικοί μας, ας πούμε, οι οποίοι δεν έχουν καταλάβει ακόμα ότι ο αιώνας πέρασε και ο χρόνος τους προσπέρασε, και σου το παίζουν φτωχοί πλην τίμιοι καλλιτέχνες που σπουδάσαν στα Παρίσια με το υστέρημά τους -ω ναι, το λένε και θέλουν να το πιστέψουμε- υπό καθεστώς φτώχειας και μιζέριας και εξορίας κλπκλπκλπ... Κάτι σαν τους εκ του ασφαλούς ψευδο-εμιγκρέδες μας που αντιστάθηκαν στο εξωτερικό ένα πράμα...)

Η αλήθεια είναι πως η ειρωνεία απέναντι στην φιγούρα ενός καλλιτέχνη είναι και παράγωγο της καχυποψίας -απέναντι στην τέχνη- του απαίδευτου. Όμως πολύ συχνά, παρά τις εμμονές του για μίμηση των ξενόφερτων καταστάσεων, ο απαίδευτος θα είναι εκείνος που θα τσιμπήσει το σκάρτο ποιον του τσαρλατάνου, και όχι ο γιατρός που θα ψωνίσει πίνακα για το ιατρείο του...

Μιλάω κυρίως για ζωγραφική, μάλλον γιατί αυτή είναι που έρχεται πρώτη στο μυαλό όταν λέμε την λέξη «καλλιτέχνης».

Έτσι λοιπόν η έννοια καλλιτέχνης έχει πάλι αρνητική χροιά. Ανήκει, φερ' ειπείν, κατά τον Μπούμπη, στη «ζαργκόν των ΚΑΠΗ» για να περιγράψουν «νέους με μαλλιά και σκουλαρίκια». Γιατί και η σημειολογία του ντυσίματος του καλλιτέχνη δεν μπορεί να είναι συμβατική, πρέπει να προκαλεί, έτσι είναι ο μύθος. Λίγο γκέι, λίγο ατημέλητη, λίγο γκλαμουράτη, η εμφάνιση του καλλιτέχνη πρέπει να αποπνέει αντισυμβατικότητα κι ελευθερία (;) επιλογών.

Γενικότερα όμως, καλλιτέχνης σήμερα είναι ο δήθεν, ο που πουλάει άποψη, ο κάθε άλλο παρά καλλιτέχνης. Είναι ο γελοίος τύπος που το παίζει -παρόλο που δεν τον παίρνει, έτσι νούλα που είναι.

Έχει, τέλος, και τη σημασία του γιατρέ μου (ο ειδήμων), πρόεδρε, κλπ.

Νονός: BuBis

  1. - Είδες ο εγγονός της Φωφώς; Πώς έγινε έτσι αυτό το παιδί... Σαν κορίτσι δείχνει με τα μαλλιά αυτά και με τα σκουλαρίκια...
    - Καλλιτέχνης, Γιάννη μου, καλλιτέχνης, δεν τον είδες στην τηλεόραση;

  2. - Τιιιιι έγινε ρε καλλιτέχνη;;; Θα το παρκάρεις το αμαξάκι να προχωρήσουμε;;;

  3. - Ρε καλλιτέχνη, για πες μας εσύ που ξέρεις, θα βρέξει αύριο για όχι;

(από electron, 10/09/09)Καλλιτέχνης θα πει... (από GATZMAN, 10/09/09)

Έχεις καλύτερο ορισμό; Πρόσθεσέ τον!

Δημοσιεύτηκε
Τελευταία επεξεργασία

#1
iron

μάστα. ευχαριστώ για το θάψιμο, νά' σαι καλά πουλί μου.

#2
Vrastaman

Μακαρίτης θείος μου, της σειράς του Χατζηφωτίου, έλεγε με νόημα scrive, puttana κάθε φορά που άκουγε την λέξη καλλιτέχνις :-)

#3
iron

αυτό είναι από την Πρόβα Ορχήστρας του Φελίνι. Αν θυμάμαι καλά, πάει η φλαουτίστρια να δηλώσει το «παρών» και την ρωτάει (ο Μπενίνι ήτανε νομίζω): τι παίζεις; Φλάουτο λέει αυτή. Και τότε ο (Μπενίνι) λέει στον γραφιά: Giovanni, scrive puttana. Όποιος το θυμάται καλύτερα ή μπορεί να βάλει μήδι, χιζ βέλκαμ.

#4
Vrastaman

H πλήρης παραλλαγή του θείου ήταν «Artista; Scrive Mario puttana.»

Παίζει να είναι παλαιός και διαδεδομένος Ιταλικός αστεϊσμός; Κανάς Ιταλοτραφής in da house;

#5
Khan

Χότζα;

#6
iron

μπορεί ο θείος να το είχε πάρει από την ταινία και να είναι έτσι ακριβώς και όχι όπως το θυμάμαι. Ε κάποιος θα μας διαφωτίσει, πού θα πάει.

#7
Galadriel

Ααααα (****βλέμα στον ουρανό****) τί ωρΑΊος ορισμός! Από τα ελάστιχα σεντόνια που φύγανε σαν το νερό στο διάβασμα, ωραίο, ωραίο!

#8
electron

όπως λέει και ο ντόπιος καλλιτέχνης, στο αυτοβιογραφικό άσμα του, Καλλιτέχνης....πουτανίτσα!!

#9
GATZMAN

Unpaictable!

#10
HODJAS

Σωστός ο έλεκτρον περί καλλιτέχνου-ιεροδούλου.
Το scrive puttana είναι το απλούστατο «διάβαζε», το οποίο μάλλον κληρονομήσαμε απο την αγγλική «read» ή την αμερικάνικη έκφραση «call me», δηλαδή πίσω απο τις λέξεις, κρύβεται η Αλέξις...
Π.χ. «... Η Μονή Βατοπεδίου (διάβαζε: Βουλγαράκης-Ρουσόπουλος-Πελέκη & Σία) αποφάσισε να αγοράσει απο το Δημόσιο και νέα έκταση γής, με εξαιρετικά επωφελές αντάλλαγμα (για ποιόν; Για ποιόν;)...» και τέτοια.

#11
BuBis

Ωσάν νονός του λήμματος τοιούτου, και πριν φύγω, να σας διηγηθώ πως το εμπνεύσθην!

Ανεβαίνοντας Σαλλονίκη, last year, έκανα μιά στάση στα Τέμπη για καφέ. Κάποια στιγμή, σκάει μύτη (δεν υπάρχει σαν λήμμα, να μπεί!) ένα ΚΤΕΛ γιομάτο καπηδαριό και αρχίζει να ξεφορτώνει μπάρμπα-Μπρίλιους και κυρα-περμαθούλες!

Μέσα στον πανικό, να φεύγουν γιαούρτια, μασέλες και μπαστούνια για μια φούχτα γιαούρτη με μέλι, ένας μπάρμπας χασκογελώντας (αθώα φυσικά) λέει στον συνμπάρμπα του «κοίτα, κοίτα τουν καλλιτέχν', μαλλjί ου άτιμος» δείχνοντας εμένα (μαλλιά, μούσια, σκουλιρίκια, κλπ αλλά ντύσιμο, εχμ, καλλιτεχνικό). Φυσικά και δεν έδωσα σημασία, αλλά περνώντας δίπλα μου ο πάπαρδος που τους συνόδευε μου είπε χαμηλόφωνα με νόημα: «και που να ξέρουν αυτοί, τι δουλεία έχουν για να ξεμπλέξουν στο λούσιμο»!

αατα

#12
iron

αχαχα βούβι!!!

για το αίτημά σου, δες εδώ σκάω

#13
Cunning Linguist

Αχ, κι εγώ μόλις είχα ένα flashback από τη θητεία μου στη Λήμνο που κάτι επαγγελματίες άχρηστοι (βλ. ΕΠ.ΟΠ.) με έλεγαν καλλιτέχνη και στην αρχή νόμιζα ότι ήξεραν για μένα... Τι απογοήτευση όταν κατάλαβα τη σημασία της λέξης!

Βάλε όμως και τη σημασία που ήθελα να περάσω εγώ, δηλαδή αυτός που (κατά τη γνώμη και λογική του ομιλούντως) κάνει άκυρα πράγματα.

#14
Khan

Ίσως θα έπρεπε να μπει ένας ξεχωριστός ορισμός για την χρήση του στον στρατό, βλ. πάντως και το παπάρειο ντιζάινερ, καλλιτέχνης

#15
iron

καλά ρε κάνγιγκα, είσαι ΠΙΟ ούφο από μένα που, όταν πήγαινα τρίτη Δημοτικού (καινούργια στην τάξη) ρώτησε η δασκάλα, την πρώτη μέρα, την πρώτη ώρα: «Για να δω, ποιος είναι ο Δήμος εδώ μέσα;» και γω, Τοτός σκέτος, ένοιωσα την υποχρέωση να απαντήσω, δεν ήξερα ότι Δήμος είναι όνομα, ήξερα ότι λέμε πχ ο «Δήμος μιας πόλης», άρα, σκέφτηκα, κάτι συμβολικό θα είναι εδώ μέσα ο Δήμος, πού να εντοπίζεται άραγε ο Δήμος μιας τάξης, μάλλον στο κέντρο της, και δειλά-δειλά έδειξα προς το κέντρο της τάξης χωρίς να μιλήσω -και κείνη τη στιγμή, ένα αγοράκι που καθόταν ΕΥΤΥΧΩΣ εκεί, σήκωσε το χέρι του και είπε «εγώ είμαι κυρία!» και τότε κατάλαβα πως υπάρχει όνομα τέτοιο, και ήθελα να ανοίξει η γη να με καταπιεί, ευτυχώς ήταν η σύμπτωση και όχι μόνο δεν κατάλαβε κανείς τίποτα αλλά όποιος με είδε να δείχνω κατά κει θα απορούσε πώς διέαλο γνώριζε η καινούργια ποιος είναι ο Δήμος... Και πέρασαν κάτι δεκαετίες και διάβασα Τα παιδικά χρόνια στο Βερολίνο του 1900 του Βάλτερ Μπένγιαμιν ο οποίος επίσης χάθηκε στα παιδικάτα του σε παρόμοιυς γλωσσικούς / σημασιολογικούς δαιδάλους (κεφ. «Η Μουμμερέλεν») και παρηγορήθηκα αφάνταστα...

αλλά ήμουν τρίτη δημοτικού ρε!

#16
jesus

αυτό να το διαβάσουμε οι μη γερμανομαθείς, ή δε λέει σε μετάφραση;

#17
betatzis

Να το διαβάσετε ρε.... ο μπένγιαμιν γαμεί. όλοι εμείς δηλαδή που δεν κατέχουμε τις γλώσσες και διαβάζουμε μετάφρες, τι είμαστε, στο πηγάδι κατουρήσαμε ;;;. ασταδγιάλα σας στείλαμε να σπουδάσετε στα ξένα και μας κάνετε τους καμπόσοι ....... ; - )

#18
HODJAS

Να τ' αφήκετε ευκειά τα φράγκικα και να διαβάζουτε ελλενικά συγκάμματα, ήτοι «πώς η μηλιά έγινε μηλέα» και τα τοιαύτα να μορφωθούτε, να γίνουτε γώλδεν βόεις...

#19
Cunning Linguist

Επειδή με τρώνε οι τύψεις από χτες για κάποιους λίγους ΕΠΟΠ που αδίκησα χαρακτηρίζοντάς τους όλους επαγγελματίες άχρηστους, απλώς σημειώνω ότι υπήρχαν και μερικοί λίγοι που ήταν σωστοί! :)

#20
jesus

j'ai pas compris, mes chers oncles...

#21
Cunning Linguist

Για να βάλω τη γλωσσολογία να αποκρυπρογραφήσει τα ακαταλαβίστικα γαλλικά... «Είναι αυτονόητο, αγαπητέ μου θείε;»

#22
jesus

του γάμησες...
«δεν κατάλαβα, αγαπητοί μου θείοι». με βάζεις να μιλώ κ τη βαρβαρική...

#23
iron

(καλά αυτό το παιδί ο κάνινγκ είναι στηγκοσμάρα του...)

#24
Cunning Linguist

ΓΤΠ γλώσσα είναι τα γαλλικά, καλά το έλεγε και ο συνάδελφος Τόλκιν!!

Στην κοσμάρα μου δεν θα πει τίποτα! Εγώ δεν έχω καταλάβει πώς γίνεται μόλις έκανα ένα σχόλιο εδώ χτες να το μάθατε τόσοι και να ξεκινήσατε κουβέντα! Καλά οι συντονιστές και η Ηρώ που ξέρω πώς το βρήκαν (αν είναι άρρωστοι αρκετά, άρα θετικόν), οι άλλοι πώς διάτανο το πήρατε πρέφα;; :Ρ

#25
allivegp

To scrive (read, call me, διάβαζε, λέγε με, κ.λπ.) αποδίδεται ελληνιστί και με το «όρα».

#26
jesus

#27
HODJAS

Παράθεση:

«ΓΤΠ γλώσσα είναι τα γαλλικά, καλά το έλεγε και ο συνάδελφος Τόλκιν!!»

Η΄

«Απ' ό,τι φαίνεται και τα γαλλικά είναι ανθρώπινη γλώσσα», όπως θα' λεγε και κανας Τσώρτσιλλ...

:-Ρ

#28
iron

ωρε κουράγια που είχα κάποια φεγγάρια και έγραφα και γω χοτζοσέντονα!